Roast ED van Caffenation

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Erik82 » vr 22 feb 2019, 13:29

Erg mooie koffie inderdaad maar heel licht gebrand en uit zichzelf al wat fruitig. Die heeft inderdaad ook een hele fijne maling nodig om de balans goed te krijgen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Capulus » vr 22 feb 2019, 14:00

Juist dan moet je onderdoseren en extreem fijn malen met liefst een verlengde PI. Anders is het resultaat vaak zuur en uit balans. De Roast ED heb ik zelf wel eens een mooie espresso uit gekregen maar dat is niet eenvoudig. Met de LGB of Sprso Joe gaat dat veel eenvoudiger.
Net met de 90+ Colombia ook de dosering wat verlaagd en fijner gemaald. Mooi hoe de smaak ineens weer een hele andere kant op gaat. Omdat de overall smaak iets minder zuur wordt komt de citrus achtige bitter / zuur nog mooier naar voren. Minder zuur op zuur, en beter in balans. Paar minuten geleden gedronken, en proef hem nog :).
Zuur op zuur :)
Weer een extra aanduiding in mijn repertoire, al weet ik niet precies wanneer ik dat ik kan zetten.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

huib61
Berichten: 32
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 12:05

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor huib61 » wo 12 aug 2020, 15:37

Caffenation brand erg licht en at geeft fruitige resultaten. Kan ook zijn dat dat gewoon niet je voorkeur geniet. Probeer ook de temperatuur eens 1-2C hoger te zetten om een beter extractie te krijgen.

Aangezien lichte brandingen lastiger extraheren dus eerder minder doseren en fijner malen om het fruitige wat te dempen. Het hoger doseren en grover malen is meer gericht op EKspresso maar daar heb je met een normale maler niet zoveel aan.
In theorie ben ik het helemaal met je eens. Hoe lichter gebrand, hoe meer arbeid je moet leveren om alle goeds uit de koffie te krijgen.

Fijner malen en minder doseren is een optie, maar in mijn ervaring is de extractie wat rekken een makkelijkere manier om meer gedaan te krijgen - dit werkte voor zowel mijn Major als nu met de EK. Veel minder doseren is zonder uitgebreide pre-infusie best tricky, omdat je daarmee makkelijk channeling krijgt. Het nare hiervan is dat je koffie er niet minder zuur om gaat smaken, en tegelijk ook nog eens bitter en droog wordt. Worst of both worlds dus.

Mijn suggestie zou zijn om je ratio wat te blijven verhogen tot hij ineens droog (tanine-achtig) wordt, en dan weer een stapje terug. Dit was bij mijn major meestal rond de 1:2.5 of net daarvoor (20g in, 48g uit, bijv, of 18g in 43g uit). De hoop is dat je zuurtje hiermee wat naar de achtergrond gaat, zonder super bitter of droog te worden.

Edit: oh oeps, lekker oud topic tot leven aan het wekken... Zal voortaan beter kijken.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron