Cappuccino

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Cappuccino

Berichtdoor mmjb » vr 26 okt 2018, 16:09

Hallo, ik heb een vraag over het maken van een Cappuccino. Ik heb een Silvia en daarmee zet ik een dubbele espresso (bij een 17 gram dosering ongeveer 34ml aan koffie). Daarop opgestoomde melk. En dat gaat prima, smaakt goed.

Maar ik kwam op Internet een plaatje tegen hoe alle koffiesoorten gemaakt dienen te worden. Daarop zag ik dat de zetwijze voor een cappuccino eigenlijk 60ml koffie, 60ml opgestoomde melk en 60ml ml foam is. Op zich klopt dat ook met de kopjes die ik heb, daar past 180ml in.

Maar ik ben nog beginnend in koffieland. Hoe zet ik 60ml aan koffie? Doseren voor een dubbele espresso en dan door laten lopen? Kan me het niet voorstellen eigenlijk.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Cappuccino

Berichtdoor Erik82 » vr 26 okt 2018, 16:16

Je doet het nu goed. Wat je leest zijn de ouderwetse basisprincipes die al redelijk achterhaald zijn. Gewoon een dubbele espresso pakken en daar de opgeschuimde melk bij doen. Als je latte art wilt gaan doen is dat 50-50 voor schuim en melk ook zinloos omdat je dan een 100% lobbige melk wilt hebben om mooi mee te kunnen schenken. Persoonlijk vind ik dat zijdezachte ook veel fijner drinken dan zo'n hap schuim.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron