Werkwijze 2x cappuccino

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Werkwijze 2x cappuccino

Berichtdoor mmjb » za 27 okt 2018, 22:02

Goedenavond, ik ben benieuwd naar het volgende.

Ik maak met regelmaat 2x cappuccino (voor mijn vriendin en mijzelf). Ik heb een Rancilio Silvia en ik weet dat deze verre van ideaal is hiervoor, maar we moeten het ermee doen. Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is jullie werkwijze voor het zetten van 2x een cappuccino.

Koffie 1 zetten, koffie 2 zetten en dan melk opschuimen voor 2x cappucino? Of koffie zetten, melk opschuimen, cappuccino 1 klaar en vervolgens hetzelfde voor de 2e?

Of zetten jullie 2 cappuccino tegelijk met een portafilter met dubbele uitloop?

m.vr.gr.
MarcelB

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Werkwijze 2x cappuccino

Berichtdoor HanR » za 27 okt 2018, 22:46

Uitgangspunt is dat terugkoelen van stoom- naar koffietemperatuur bij een Silvia een ramp is.
Daarom allereerst kopjes goed voorverwarmen, eventueel met behulp van water koker.
2 x een dubbele espresso zetten van ongeveer 35 gram. Espresso warmhouden op bovenplaat van de machine.
Machine opwarmen naar stoomtemperatuur en melk stomen.
Melk uitschenken en klaar is Kees (Marcel)

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Werkwijze 2x cappuccino

Berichtdoor cremalover » zo 28 okt 2018, 07:15

Ik heb een tijdje met een Rancillio gewerkt en vond dat echt een minder aspect van het apparaat.Een apparaat als een Quickmill 820 heeft dat ook maar in mindere mate.Denk dat je daar mee moet leren leven.
Ik heb een horecamachine.Ook een singleboiler maar een grote.Twee cappucinos maak ik in een minuut.

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: Werkwijze 2x cappuccino

Berichtdoor mmjb » zo 28 okt 2018, 10:13

Dank voor de antwoorden. Ik begrijp dat ik hier eigenlijk een andere machine voor nodig heb. Maar ik heb deze net en wil hier eigenlijk fatsoenlijk mee leren werken en dan over een tijdje een 'echte' machine kopen. Bovendien is het vooral espresso wat ik zet.

Maar de aanbevolen procedure:

- Kopjes voorverwarmen
- Malen, dub espresso 1 zetten, kopje op warmhoudplaat
- Malen, dub espresso 2 zetten, kopje op warmhoudplaat
- Opwarmen voor stoom, stoom maken voor 2 cappuccino (500ml pitcher)
- 2x cappuccino opschenken

Zouden jullie aanbevelen?

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Werkwijze 2x cappuccino

Berichtdoor Marcje » zo 28 okt 2018, 11:05

Ik zou het alletwee proberen en doen wat je het best bevalt.
Als ik met de Silvia 2 cappuccino's maak doe ik het bijvoorbeeld net andersom; ik krijg hem sneller afgekoeld dan opgewarmd. Ik laat hem dus, terwijl ik de koffie maal, opwarmen tot de stoomtemperatuur. Dan de melk opstomen, waarbij ik al vrij snel het stoomknopje weer uitzet omdat er toch nog wel druk in de boiler zit. Dan zet ik de melk weg (hij wordt beter als hij eventjes staat) en spoel de Silvia tot het oranje 'opwarmlampje' weer aanspringt. Dat duurt ook maar eventjes. Dan de koffies zetten en de melk er met een mooi figuurtje in ;)
dus...

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Werkwijze 2x cappuccino

Berichtdoor Pti » zo 28 okt 2018, 11:07

Ik zou doen zoals Han het omschrijft. Dat de espresso iets afkoelt is toch niet erg want er gaat warme melk op.
Een keer opwarnen lijkt mij sneller dan warmen én koelen.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Werkwijze 2x cappuccino

Berichtdoor Erik82 » zo 28 okt 2018, 12:18

Ook ik zou beginnen met de espresso. Als de Silvia te heet is na afkoelen dan verbrand je alsnog de espresso en wordt het sowieso niks. Als je eerst de 2 espresso's maakt en dan stomen heb je dat potentiële probleem niet. Een Silvia kan direct na terugkoelen namelijk nogal eens te heet zijn.

Misschien ook nog een tip om in dat geval dubbelwandig glas te gebruiken in plaats van porselein aangezien de espresso daarin veel langer warm blijft. Normaal gesproken wil je dat niet omdat de smaak dan al flink achteruit is gegaan als de espresso eenmaal afgekoeld is maar in dit geval is dat wel handig.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Werkwijze 2x cappuccino

Berichtdoor HanR » zo 28 okt 2018, 12:50

De procedure van Marc kan ook, maar met koelen heb je de groep wel erg afgekoeld.
Voor beide procedures geldt dat een pid op je Silvia een enorme vooruitgang zou zijn.
Je krijgt dan een beter idee van het temperatuurverloop.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Werkwijze 2x cappuccino

Berichtdoor Marcje » zo 28 okt 2018, 13:03

Ik heb er wel een PID op ja, daar wordt je Silvia idd een heel stuk beter van!
Als het lampje aanspringt na het koelen en het water kookt niet meer als het eruit komt dan vind ik het prima smaken.
dus...

Micheal
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 09 jul 2018, 12:20

Re: Werkwijze 2x cappuccino

Berichtdoor Micheal » zo 28 okt 2018, 16:25

Ik doe het altijd zo (zonder commentaar van de drinkers)
1 glazen voorverwarmen
2 koffie malen
3 espresso zetten en bovenop warm houden
4 melk inschenken
5 stoom temperatuur bereiken
6 melk stomen
7 cappuccino maken
8 spoelen totdat er geen stoom meer uit het pijpje komt.

Klaar!
Rancilio Silvia v5
Quamar M80e


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron