Espresso variatie

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Espresso variatie

Berichtdoor mmjb » di 30 okt 2018, 15:00

Hallo, ik ben nog altijd aan het inleren voor het zetten van goede koffie. Inmiddels heb ik de meeste zaken wel redelijk op orde:

1) Rancilio Silvia met PID (met preinfuse). Dus constante temperatuur gedurende het zetproces
2) Goede verse bonen
3) Mignon Specialita maler
4) Tamper met klik systeem voor constante druk
5) Naked portafilter met 17gr VST basket
6) 18gr koffie erin op basis van test met het muntje
7) Weegschaal onder kopje en in ca 26 sec (op de PID, dus dat is excl 1.2 sec preinfuse en 2.5 sec hold) een espresso van 36gr

Dit alles na bergen koffie er doorheen gejaagd te hebben, maar ben er blij mee. Maar wat opvalt is dat er met regelmaat een koffie tussenzit die erg afwijkt. Die heeft ineens een sec of 5 extra tijd nodig om tot de 36gr te komen. Op zich smaakt de koffie dan ook nog prima. Waar kan dat aan liggen? Voor mijn gevoel is nu toch alles fixed?

Of is dit het spel van espresso zetten? Dat het de ene keer een beetje anders loopt dan de andere keer?

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Espresso variatie

Berichtdoor Wijmaar » di 30 okt 2018, 15:50

Klinkt inderdaad alsof je al een heel eind op weg bent, en veel variabelen hebt uitgesloten. Echter zal je er altijd een paar houden, en dat is onder anderen je boon :). Maar bijv. ook temperatuur en luchtvochtigheid kunnen een rol spelen. Het blijft altijd een beetje bijstellen en puzzelen, maar dat maakt het ook weer leuk!

Je kan natuurlijk ook genoegen nemen met wat variatie, zeker als je tevreden bent over de smaak.

Die 5 sec verschil tussen twee bonen is zeker niet ongewoon. Sterker nog, zelfs bij dezelfde zak bonen zal gedurende de veroudering nog wel wat aanpassing noodzakelijk zijn.

Het blijft dus een kwestie van een beetje spelen met je maalgraad om de doorlooptijd gelijk te houden. Maar staar je ook weer niet blind op timers en weegschalen, en proef goed of jij afwijkingen kan ontdekken die je wilt voorkomen.

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: Espresso variatie

Berichtdoor mmjb » di 30 okt 2018, 15:59

Dank voor je antwoord. Smaak is uiteraard bepalend. Maar wat ik misschien niet goed had aangegeven is dat de variatie zit bij dezelfde boon. Dus paar keer koffie zetten met alles hetzelfde en dan wijkt het soms nogal af in de brew tijd.

Ik heb de pid nu gewoon op 40 sec staan en stop op 36gr. Ik hou hierbij gelijk de kleur van de koffie in de gaten. Al vind ik het nog moeilijk om blonding te herkennen voor de stop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Espresso variatie

Berichtdoor Wijmaar » di 30 okt 2018, 16:03

Okay, zijn die shots echt direct na elkaar, of zitten er nog dagen tussen? Ik zie dat je al een naked portafilter gebruikt, zien alle extracties er hetzelfde uit? Ik vond onderstaande wel leuk en leerzaam als het op een naked PF aankomt (op
Pag. 4 staan een paar leuke voorbeelden)

https://www.home-barista.com/naked-extraction.html

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso variatie

Berichtdoor Erik82 » di 30 okt 2018, 16:24

Is die 18gr elke keer als dubbelcheck afgewogen op 1/10gr of heb je de timer ingesteld en verwacht je dat die telkens hetzelfde gewicht geeft? Dat laatste zal hoogstwaarschijnlijk niet het geval zijn en heb je soms ineens een 1-1,5gr meer. Zeker als je wat donkerdere branding gebruikt heb je een grotere kans dat er maalsel blijft plakken wat er de volgende shot als extra uit gaat komen.

Daarnaast is een Silvia met PID minder onstabiel maar nog steeds niet heel stabiel (hier een stukje achtergrond https://www.home-barista.com/repairs/la ... 54864.html). Dit alles met een omslag in het weer kan dit veroorzaken.

Hoeveel bonen heb je al door je maler heen gejaagd? De schijven moeten inlopen dus als het antwoord minder dan 10KG is zal daar ook een groot deel van je probleem zitten.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: Espresso variatie

Berichtdoor mmjb » di 30 okt 2018, 16:35

Ik ben nogal van het meten=weten, dus alles netjes afgewogen op de 0,1 gram nauwkeurig. Maler is net nieuw, dus daar zou nog wel de nodige variatie in kunnen zitten.

Ik blijf lekker proberen. Dank.

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: Espresso variatie

Berichtdoor mmjb » di 30 okt 2018, 17:09

Wat overigens wel opvalt is dat er eigenlijk altijd water 'drijft' op de koffie puck bij het uitslaan. Dit doe ik direct na het zetten. Moet dus ook voorzichtig anders zit alles onder...

Zegt dat nog iets? Of is dat normaal?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Espresso variatie

Berichtdoor bobbee » di 30 okt 2018, 18:19

Dat zegt niks bij een pompmachine.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Espresso variatie

Berichtdoor Pti » di 30 okt 2018, 18:44

Pucks zijn totaal onbelangrijk, het is je afval, zolang als ze maar consequent droog of soepig zijn.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron