Single dosing

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Single dosing

Berichtdoor mmjb » vr 09 nov 2018, 17:11

Hallo allemaal. Steeds meer aan het leren en bijzonder veel hulp van het forum. Waarvoor dank. Ik heb de volgende vraag.

Hoe is jullie werkwijze bij single dosing?

In potjes vooraf doseren (heb geen niche dus beetje meer ivm retentie)
Leeg portafilter wegen
Malen in portafilter
Check gewicht en eventueel aanpassen waar nodig

Zo?

En wat houden jullie voor marge aan in het wegen? Als ik bijv doseer op 18 gram, is 18,06 dan acceptabel? Of maakt dat nog uit in het resultaat?

Hoor het graag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Single dosing

Berichtdoor @3aan » vr 09 nov 2018, 18:35

Ik doe op volume doseren en daar zit altijd wel een afwijking in, een paar tienden naar boven of naar onderen zal je niet echt merken, en zeker 6 honderste is echt niet merkbaar!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Single dosing

Berichtdoor Erik82 » vr 09 nov 2018, 19:36

Met een GOD maler zoals de Mignon moet je een blaasbalgje hebben waarmee je de boel door kunt blazen. Dat is wat lastiger dan met een dosermaler. Bobbee heeft hier ergens nog wel een heel mooi filmpje staan van de Olympus en Singledosen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Single dosing

Berichtdoor cremalover » za 10 nov 2018, 09:54

Ik snap de hang naar consistentie wel....nou jaeen beetje dan.
Maar vraag me soms wel af waar dit eindigt.Honderste grammen,tiende grammen... :o
Ik proef verschil tussen een 17 gram shot en een 21 gram shot.Zeker daar ik een lever metr beperkte doorloop heb.Met een pomp is het al weer een ander verhaal.
Maar ik betwijfel echt of iemand verschil proeft tussen twee gelijke volumes espresso uit 18 of 19 gram koffie.
Ik zou me niet druk maken over een paar hondersten.

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Single dosing

Berichtdoor Erik82 » za 10 nov 2018, 10:04

Op volume doseren werkt alleen als je continu dezelfde bonen drinkt. Ik wissel soms 3 keer per dag van boon en die hebben allemaal een compleet ander volume. Als ik dan op volume zou doseren heb ik de ene keer 14gr en de andere keer 16gr en die 2gr merk je overduidelijk in je extractie en dus de smaak.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Single dosing

Berichtdoor bobbee » za 10 nov 2018, 10:21

Dat is ook het hele idee achter single dosen. Je kunt wisselen van boon, de maalgraad verstellen heeft direct effect zonder dat je iedere keer een paar gram hoeft weg te malen voordat het effect heeft.
Ook is het voor iedereen persoonlijk. Het mes snijd aan 2 kanten: de 1 wilt op een no nonsens manier koffie zetten en de ander kiest ervoor om het tot in de puntjes te verzorgen.

En het mooiste, allebei is goed. We hoeven niet te kiezen. Je doet het beide omdat je het leuk vindt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Single dosing

Berichtdoor bvds » za 10 nov 2018, 11:35

Daarom is de Niche zo fijn ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Single dosing

Berichtdoor Marcje » zo 11 nov 2018, 20:07

Op volume doseren werkt alleen als je continu dezelfde bonen drinkt. Ik wissel soms 3 keer per dag van boon en die hebben allemaal een compleet ander volume. Als ik dan op volume zou doseren heb ik de ene keer 14gr en de andere keer 16gr en die 2gr merk je overduidelijk in je extractie en dus de smaak.
Ik heb nog nooit ge-singledosed, maar hoe werkt dat dan als je steeds van boon wisselt? Hou je dan bij wat de instelling van de maler is voor elke boon? Of 'compenseer' je het (als je er qua maling iets naast zit) door je druk en/of volume aan te passen met de Strietman?
dus...

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Single dosing

Berichtdoor Erik82 » zo 11 nov 2018, 20:10

Ander maalgraad zoals je normaal ook zou doen. Met 49mm bakjes heb je weinig speling in hoeveelheid maalsel. Op het zakje zet ik altijd het gewicht en maalgraad, bijvoorbeeld 15 - 9,1 of 15,5 - 8,8. Werkt erg goed als je een maler hebt die gemaakt is om te singledosen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Single dosing

Berichtdoor GuidovW » zo 11 nov 2018, 21:48

Maar ook die maalgraad stel je regelmatig bij, toch?
Als de boontjes wat ouder worden, enz. :?:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron