Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Dit forum biedt je de ruimte om de lezers te vertellen waarom jouw shop of product top is. Doe je best!
Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Pti » do 21 feb 2019, 12:59

Langere droog& maillard met kortere finish op zeer lage RoR na FC.
Ik geef een lichte gasdip voor FC(12%), pak daarna m'n afwerkvlam (20%) en ga dan op de rem dmv max fan.

1,30 - 2,00 min ontwikkeling aanhouden, 10 tot 20% dev.

Zoals ik al aangaf is dit een iets langer gerekte omni roast. Als je echt op filter wil, en zeker als een beetje zuur uit de pulped natural YB wil behouden kun je naar een wat kortere totale brandtijd. Als je weinig controle over je brander hebt doe je dat simpelweg met kleine batch of hogere drum RPM. Naturals niet zo heet chargen, mijn brander heeft een offset van ca. 15C (zie FC temperatuur)
Bijlagen
IMG_20190221_125416.jpg

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Erik82 » do 21 feb 2019, 13:03

Zie net dat Marcje een Gene heeft. Minder in de drum bij een Gene zorgt alleen maar voor een slechte branding. Dat ding heeft een heel klein optimaal volume (230-240gr bonen) om mooi egaal te kunnen branden. Eigenlijk is dat ding voor dergelijke doeleinden niet geschikt. Je zou dan minimaal een Quest M3 moeten hebben om zo'n profiel uit te kunnen voeren. Dat is precies wat ik bedoelde met te weinig massa om voldoende ontwikkeling te kunnen krijgen en niet door te schieten. Dat is ook precies de reden dat ik hem destijds (na 700 batches gebrand te hebben) verkocht heb en weer gebrand ben gaan kopen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Pti » do 21 feb 2019, 13:15

Ik dacht met een 1 of 2 kg trommelbrander dus daar ging ik met mijn post eigenlijk van uit. Met een gene moet je inderdaad accepteren je altijd wat baked smaken krijgt bij lichtere brandingen. Dat heb ik ook als ik een espressoroast probeer met de probat sampleroaster, altijd wat vlakker en saaier.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Marcje » do 21 feb 2019, 13:22

Bedankt voor de antwoorden

De Gene is verkocht en ik brand nu met een 1 kg elektrische Toper Cafemino (die overigens dit jaar te koop gaat komen denk ik…).
Die heater is niet PID geregeld, dus echt aan/uit. Het meest kan ik het profiel beinvloeden met de charge temperatuur en hoeveelheid boontjes. Ik gooi er in de regel iets van 850gr in trouwens. Voor espresso, meestal brazilianen, zit ik voor de totale branding zo’n beetje op een minuut of 13, met een ontwikkeling van plm 20%. Daarbij probeer ik een aflopende RoR aan te houden (heater op tijd uit, klep open). Ik experimenteer niet heel veel met verschillende profielen trouwens. Ik drop meestal op gevoel (kleur, geluid) waarbij de getallen meer een handvat zijn. Ik brand in een onverwarmd schuurtje en dat heeft het (wisselende) weer voor m’n gevoel ook best wel wat invloed op de curve.

Ga voor filter dan maar eens mikken op een wat minder steil profiel en een ontwikkeling onder de 20% dan.
Leuk, bedankt!
dus...

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Pti » do 21 feb 2019, 13:45

Geur en kleur zouden de gouden draad van elke echte koffiebrander moeten zijn. Dit is immers waar je in eerste instantie je profiel op baseert... Dan pas komt het cuppen, eventuele aanpassingen en dan pas als allerlaatste komen cijfertjes en grafiekjes om dat brandprofiel vervolgens consequent tot uitvoering te brengen. En dat laatste doet inmiddels de computer grotendeels voor me.

Als je zo'n koffie maar 1 keer brand heb je dus niks aan een profiel, het blijft gissen. Je roast een of twee keer een klein sample en vervolgens ga je tijdens de experimentele branding opzoek naar de aroma's die je wil.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Marcje » do 21 feb 2019, 19:13

Hmmmm... moet nog even oefenen geloof ik :oops:
Heb geen referentiekader, maar was voor m'n gevoel was het te slap, dus maar fijner malen? Ik had de atom 2.5 slag grover gezet (op HB gelezen), maar dat was teveel voor m'n gevoel. Verder liep hij in het begin alleen maar door de middelste 3 gaatjes, dus dat duurde een eeuwigheid. Later deden alle gaatjes wel mee (?).
Nog een noob vraag: Heb een Kalita 155 Wave, maar als ik dan ook de buitenste ring van de Gabi ook vol giet (volgens de manual), dan komt het wel in de dripper, maar naast/op de rand van het filter. Kan niet de bedoeling zijn toch? Die buitenste ring is alleen voor grotere dripperts dan...?
Maar heb me al wel vermaakt!
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor bobbee » do 21 feb 2019, 19:39

Welke koffie heb je gebruikt marc?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Marcje » do 21 feb 2019, 19:41

Die Geisha die erbij zat (heb even geen andere filterkoffie nu)
dus...

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Tekork » do 21 feb 2019, 19:43

Hier ook goed ontvangen! Inderdaad nog even wachten met de Colombia. Ik had nog Een klein beetje Rwanda huye mountain naturel voor één kopje liggen. 16gr, Kinu 4.7, 250ml water +/- 3,5x opgieten in 4,5 minuut incl bloomen met de Gabi B

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... 6b5c10.jpg[/IMG]

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... fa93d4.jpg[/IMG]

Helaas nog geen expert om de tonen eruit te halen maar dit is heerlijk zoet zoals ik ze graag drink!

Het water bleef bij “opschenken” heel helder. Waarschijnlijk door het rustig druppelen van de Gabi B, is dit bij jullie ook zo?
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Heseven » do 21 feb 2019, 19:49

Hier ook goed ontvangen! Inderdaad nog even wachten met de Colombia. Ik had nog Een klein beetje Rwanda huye mountain naturel voor één kopje liggen. 16gr, Kinu 4.7, 250ml water +/- 3,5x opgieten in 4,5 minuut incl bloomen met de Gabi B

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... 6b5c10.jpg[/IMG]

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... fa93d4.jpg[/IMG]

Helaas nog geen expert om de tonen eruit te halen maar dit is heerlijk zoet zoals ik ze graag drink!

Het water bleef bij “opschenken” heel helder. Waarschijnlijk door het rustig druppelen van de Gabi B, is dit bij jullie ook zo?
Ben benieuwd welke versie van de Kinu jij hebt en of je enkel in de binnenste ring geschonken hebt. 4,5 is wel lang voor 250 ml als ik dat vergelijk met mijn tijd en die in de handleiding.

Ik had overextractie met 250 water, 3 minuut 15 doorlooptijd, Kinu stand 3.5 en 17,5 gram koffie. Koffie: Sidamo Guji.


Water op koffiebed bleef hier ook helder inderdaad. Als een schoon beekje ;-)




Terug naar “(Web)Winkels, advertorials en andere aanbiedingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron