Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Dit forum biedt je de ruimte om de lezers te vertellen waarom jouw shop of product top is. Doe je best!
Gebruikersavatar
Koffiegaep
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 05 jun 2016, 16:33

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Koffiegaep » do 21 feb 2019, 20:14

Hier ook goed ontvangen! Inderdaad nog even wachten met de Colombia. Ik had nog Een klein beetje Rwanda huye mountain naturel voor één kopje liggen. 16gr, Kinu 4.7, 250ml water +/- 3,5x opgieten in 4,5 minuut incl bloomen met de Gabi B

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... 6b5c10.jpg[/IMG]

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... fa93d4.jpg[/IMG]

Helaas nog geen expert om de tonen eruit te halen maar dit is heerlijk zoet zoals ik ze graag drink!

Het water bleef bij “opschenken” heel helder. Waarschijnlijk door het rustig druppelen van de Gabi B, is dit bij jullie ook zo?
Woke up, fell out of bed
Dragged a comb across my head
Found my way downstairs and drank a cup

Goeie mok!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Tekork » do 21 feb 2019, 20:36

Ben benieuwd welke versie van de Kinu jij hebt en of je enkel in de binnenste ring geschonken hebt.
Versie van de Kinu is met 4 magneten. Ow ja, er zit ook een handleiding in het doosje... Naja toch nog een poging gedaan met wat een cadeau voor iemand moest zijn. 16gr Kenya Kirinyaga, 250ml binnenste ring alleen opgeschonken. Nu doet hij er 5,5 minuut over... smaak is wederom zacht en zoet!

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... 3ea355.jpg[/IMG]
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Erik82 » do 21 feb 2019, 21:07

Grappig. Met 16gr en 250ml zou je eerder rond de 2:30-3:00 min moeten zitten met gewoon opgieten (ook een goede manier om je maalgraad te testen voordat je met de Gabi aan de slag gaat). Met 5.5 min ben je wel heel lang bezig en zou je veel overextractie verwachten. Met de Gabi zou je tot 4 a 4:30 min kunnen gaan maar meer dan dat geeft overextractie. Met een geweldige koffie als een Geisha blijf je waarschijnlijk wel een goede smaak houden maar dan kan het vaak nog veel beter. Sowieso kun je nu nog weinig van de Geisha verwachten aangezien die nog veel te vers is en dus een heel gesloten smaak zal hebben.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Tekork » do 21 feb 2019, 22:21

Grappig. Met 16gr en 250ml zou je eerder rond de 2:30-3:00 min moeten zitten met gewoon opgieten (ook een goede manier om je maalgraad te testen voordat je met de Gabi aan de slag gaat). Met 5.5 min ben je wel heel lang bezig en zou je veel overextractie verwachten. Met de Gabi zou je tot 4 a 4:30 min kunnen gaan maar meer dan dat geeft overextractie. Met een geweldige koffie als een Geisha blijf je waarschijnlijk wel een goede smaak houden maar dan kan het vaak nog veel beter. Sowieso kun je nu nog weinig van de Geisha verwachten aangezien die nog veel te vers is en dus een heel gesloten smaak zal hebben.
Eens dat het rond de 3 minuten zou moeten zitten. Gewoon opgieten duurt ook zo lang. Waar zou dit nog aan kunnen liggen? Temperatuur is 95/96 graden, fines van de Kinu (dichtslippen) lijkt mij sterk? Kraanwater en de papieren filter zijn dan de variabelen die nog over zijn die de extractie beïnvloeden/verlengen. We hebben een centrale ontharder op 0 graden hardheid, zou eens met een flesje Spa kunnen proberen. Papieren Filter is van Hario, kan daar nog verschil in zitten? Namaak?

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... d0b0f2.jpg[/IMG]

“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Fisherman » do 21 feb 2019, 22:27

Weet niet of dit relevant is maar; mijn Gabi Master A liep in het begin ook niet goed door bij 95°C. Het water liep gewoon niet goed (snel genoeg) door de gaatjes, dus had m.i. ook niks met de maling van de koffie te maken.

Bij 100°C blijft hij perfect binnen de voorgeschreven parameters. Heb altijd keurig de timer aan en heb dan rond 2:50 minuten 225gr water door het systeem.

Kan niet wachten tot die van mij binnen is. Morgen pas ophalen bij het bezorgpunt!!



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor bobbee » do 21 feb 2019, 23:42

Die Geisha die erbij zat (heb even geen andere filterkoffie nu)
Die is echt nog te vers en dan komt er geen smaak vrij, moet zich nog ontwikkelen.

Ik heb vanavond nog een bakje koffie gezet, friedhats natural el salvador. Helaas over extractie. Ik ben misschien nog wat vroeg met oordelen maar 1e indruk is dat de gabi B wel wat langzaam drupt, net als de A.

We'll see.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor bobbee » do 21 feb 2019, 23:47

Grappig. Met 16gr en 250ml zou je eerder rond de 2:30-3:00 min moeten zitten met gewoon opgieten (ook een goede manier om je maalgraad te testen voordat je met de Gabi aan de slag gaat). Met 5.5 min ben je wel heel lang bezig en zou je veel overextractie verwachten. Met de Gabi zou je tot 4 a 4:30 min kunnen gaan maar meer dan dat geeft overextractie. Met een geweldige koffie als een Geisha blijf je waarschijnlijk wel een goede smaak houden maar dan kan het vaak nog veel beter. Sowieso kun je nu nog weinig van de Geisha verwachten aangezien die nog veel te vers is en dus een heel gesloten smaak zal hebben.
Eens dat het rond de 3 minuten zou moeten zitten. Gewoon opgieten duurt ook zo lang. Waar zou dit nog aan kunnen liggen? Temperatuur is 95/96 graden, fines van de Kinu (dichtslippen) lijkt mij sterk? Kraanwater en de papieren filter zijn dan de variabelen die nog over zijn die de extractie beïnvloeden/verlengen. We hebben een centrale ontharder op 0 graden hardheid, zou eens met een flesje Spa kunnen proberen. Papieren Filter is van Hario, kan daar nog verschil in zitten? Namaak?

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... d0b0f2.jpg[/IMG]
Je hebt daar de v60 filters van fabrikant filtropa. Die zijn dik. De Japanse filters zijn een stuk dunner, die dikke v60 filters zitten geseald in krimpfolie verpakt, de japanse zitten los in een zakje.

Ik gebruik de japanse filters omdat ik die veel beter vind. Er zijn ook mensen die werken met die dikkere filters die jij hebt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Erik82 » vr 22 feb 2019, 07:34

Grappig. Met 16gr en 250ml zou je eerder rond de 2:30-3:00 min moeten zitten met gewoon opgieten (ook een goede manier om je maalgraad te testen voordat je met de Gabi aan de slag gaat). Met 5.5 min ben je wel heel lang bezig en zou je veel overextractie verwachten. Met de Gabi zou je tot 4 a 4:30 min kunnen gaan maar meer dan dat geeft overextractie. Met een geweldige koffie als een Geisha blijf je waarschijnlijk wel een goede smaak houden maar dan kan het vaak nog veel beter. Sowieso kun je nu nog weinig van de Geisha verwachten aangezien die nog veel te vers is en dus een heel gesloten smaak zal hebben.
Eens dat het rond de 3 minuten zou moeten zitten. Gewoon opgieten duurt ook zo lang. Waar zou dit nog aan kunnen liggen? Temperatuur is 95/96 graden, fines van de Kinu (dichtslippen) lijkt mij sterk? Kraanwater en de papieren filter zijn dan de variabelen die nog over zijn die de extractie beïnvloeden/verlengen. We hebben een centrale ontharder op 0 graden hardheid, zou eens met een flesje Spa kunnen proberen. Papieren Filter is van Hario, kan daar nog verschil in zitten? Namaak?
Gewoon grover malen zodat de extractietijd naar beneden gaat. Wat dat betreft niet anders dan wat je ook bij espresso doet. Daarnaast geeft de Kinu wel redelijk wat fines en is dichtslippen wel het geval, zeker aan het einde van de extractie. Wat ik vaak deed was 30gr extra opgieten en de V60 eerder van het kannetje af halen omdat je dan dat laatste stukje omzeild waar juist de grote vertraging op gaat treden. Zo kun je ook met een wat minder briljante maler betere resultaten behalen.

Daarnaast ook zeker wat bobbee zegt. Ook ik gebruik de Japanse filters en die zijn veel fijner (staat made in Japan op). Als er een klein tabje op de bovenkant van het filter zit heb je de kans dat ze minder goed werken. De eerste batch daarvan was erg dik en gaf slechte resultaten maar dat hebben ze nu blijkbaar beter onder controle (https://prima-coffee.com/blog/article/h ... nges/33030). Tegenwoordig is de enige manier om er zeker van te zijn dat je de echte dunne originele filters hebt de in karton verpakte 40-packs kopen (die zijn wel wat duurder).
Laatst gewijzigd door Erik82 op vr 22 feb 2019, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor mmjb » vr 22 feb 2019, 08:15

Zojuist nog twee koppen koffie gemaakt. Friedhats bonen. Ik heb ervoor gekozen om tweemaal te malen en op te gieten. Direct in de kop.

Wat opvalt is dat de doorlooptijd tussen beide nogal verschilt. En als ik goed kijk naar de dripper heb ik het idee dat niet alle gaatjes even enthousiast meedruppen. Door op zo een gaatje een beetje te tikken gaat deze ineens ook druppen. Doe ik nu iets fout?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

Berichtdoor Erik82 » vr 22 feb 2019, 08:19

Waarom 2 maal malen? Heb je zo'n slechte maler? Beste wat je kunt bereiken met 2 keer malen is veel meer fines en een veel slechter resultaat. Er lijkt toch een soort van designfout in de Gabi B te zitten als niet alle gaatjes zo mooi doorlopen en meerdere mensen dit nu al melden.

Edit: Zie net dat je een Lido-E hebt en die moet goed genoeg zijn (mits goed uitgelijnd). Je maalsel nog een tweede keer malen is echt onzin en slecht voor de koffie. Meteen mee stoppen want dat gaat je niks positiefs brengen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “(Web)Winkels, advertorials en andere aanbiedingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron