Amsterdam Coffee Festival

Alles wat je kwijt wilt of te weten wilt komen op het gebied van koffie-evenementen.
Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor @3aan » do 24 mar 2016, 23:00

Eigenlijk hetzelfde principe wat Tije bij zijn hopper op de Kitchenaid heeft gemaakt, gat alleen groter en dan als ring halverwege geplaatst, kan ik gewoon m'n potjes er upside down op plaatsen.
Je bedoelt een randje waar je iets op kunt zetten, ik dacht bij "een ring" aan wat anders
Je dacht wel goed, dat er een ring zoals bij O.E. de rubberen ring zit maar dan van Aluminium en iets dieper of de funnel hoger.
En dan liever iets schuin aflopend zodat er dan geen boontjes zich erop kunnen verschuilen tegen de naderende vergruizing. ;-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor @3aan » vr 25 mar 2016, 13:36

Zonet de Costa Rica "San Jorge" gebrand en die 10 minuten na branding gemalen op medium fijn op de shopgrinder en die gaf 96 op de meter, nu gaat het wachten beginnen, eerst 48 uur open en dan de deksel luchtdicht er op, na een dag of 7 gaan ze in de ventielzak en die wordt vacuum getrokken en gelast in de vacuummachine, heb laatstelijk bonen na de ontgassingsperiode deels in vacuumzakken en deels in de ventielzakken, na een bepaalde periode was de smaak uit de ventielzakken aanmerkelijk lekkerder dan die van de vacuumzakken!
Na 24 uur nog eens gemeten, gemalen in de Compak K8 gewoon espressomaling, de meter gaf 109 aan! Voor de zekerheid nog even gecalibreerd en toen gemeten met het bakje op het rode matje 109 op het bruine matje 109 en toen weer op de placemat 109, dat was om alle evt reflectie invloeden/variabelen uit te schakelen, het wordt steeds leuker/beter met deze meter!
Laatst gewijzigd door @3aan op vr 25 mar 2016, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor @3aan » vr 25 mar 2016, 13:48

Met een Tonino meter kan je de mate van branding meten, is dus iets in de trant van kleurtemperatuur meter, nu wil het zo zijn dat de donkerdere brandingen lagere getallen geven, persoonlijk vindt ik de lichtere brandingen smakelijker lees meer nuances.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor fransg » vr 25 mar 2016, 14:18

Is de waarde doe je meet voor elke boon hetzelfde? Daarmee bedoel ik dat als je van 2 verschillende bonen dezelfde waarde meet, dezelfde graad van branding is?
Voor de duidelijkheid, je meet niet een boon, maar bijvoorbeeld 20g maalsel van een branding, kort na het branden.

Je kunt een bepaalde kleur op verschillende manieren krijgen, bijvoorbeeld door kalm tot een bepaalde temperatuur te branden, met een rechte lijn, een bolle, of een 'holle' lijn waarbij je op het laatst pas snel heel heet stookt.

De meting is een indicatie als je verschillende bonen vergelijkt en een grote hulp als je je eigen brandingen onderling vergelijkt aangezien je weet of je alles exact hetzelfde deed en bijvoorbeeld uitsluitend de eind-temperatuur iets aanpaste. Dan kun je zien wat het effect is van een graad lager of hoger in je eind temp of 10 seconden eerder de branding afbreken.

ik mik met mijn brandprofiel op een Tonino waarde rond de 100. Rond de 90 kan ook nog, maar als ik 85 raak, dan is het toch meestal veel minder interessant. 110 kan ook prima maar hoger gaat al meer de kant van filterkoffie op, dan is beduidend fijner malen en hoger doseren noodzakelijk en dat zijn voor mij tekenen dat er voor espresso onvoldoende ontwikkeling in de boon is geweest.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor @3aan » vr 25 mar 2016, 14:25

Nee elke soort heeft natuurlijk zijn eigen ding zullen we maar zeggen, je hebt de hardere en zachtere bonen, en niet te vergeten de Malabar en veel meer variaties, je zal als je een voor jouw lekkere boon hebt gebrand wel steeds meer uniformiteit in je brandingen gaan ontdekken, het is een hulpmiddel en niet perse een vaste waarde, Wat je wel moet doen is altijd een vaste hoeveelheid malen in een bakje wat je daar altijd voor gebruikt en dezelfde molen en dezelfde maalgraad etc.

Kijk voor meer info op http://www.my-tonino.com" onclick="window.open(this.href);return false;
ook het artisan branderprogramma is niet te versmaden,
Laatst gewijzigd door @3aan op vr 25 mar 2016, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor fransg » vr 25 mar 2016, 14:28

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor fransg » vr 25 mar 2016, 15:52

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor pichichi » ma 28 mar 2016, 21:44

Ik had nog iets gekocht op het festival...... :o :lol:

https://www.syou.com/nl/shop/co-10" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb er veel bekijks mee. Maakt me des te trotser!

#CoffeeLifer
20160318_150221-1.jpg

....dus als je die ene gozer met deze sneakers tegenkomt.....dan is het the one and only pichichi :lol:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor @3aan » ma 28 mar 2016, 23:29

Is schofterig veel geld voor een paar gympen!

€ 135,-
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor pichichi » ma 28 mar 2016, 23:59

Maar dan heb je ook wat.....
Handgemaakt, in Colombia, goed verhaal enzo.
Niet alles is ´gewoon goedkoop´.
Heb liever deze dan UGG(ly)s voor dik 200 euri.
En trouwenzzzzzzz.... er gold een hele speciale festivalprijs :!:
Nou jij weer! ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten