World of Coffee 2018 RAI 21-23 Juni

Alles wat je kwijt wilt of te weten wilt komen op het gebied van koffie-evenementen.
Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: World of Coffee 2018 RAI 21-23 Juni

Berichtdoor Pti » zo 24 jun 2018, 11:32

Flow en druk zijn aan elkaar gerelateerd vanaf het moment dat de puck op druk is. De Bianca regelt met de paddel de watertoevoer, waardoor ook de druk stijgt of daalt in de groep. De pomp blijft steeds dezelfde druk leveren. De druk aan de pomp is dus niet altijd gelijk aan de druk op de puck in de groep.
Bij de Vesuvius bijvoorbeeld wordt de druk verhoogd door de pomp harder te laten werken.
Academisch verschil eigenlijk. Maar het zou mooi zijn als je echt op flow kan sturen zoals bij een lever, door naar het straaltje uit de groep te kijken. Een constante flow gedurende het hele shot zou dan het doel zijn lijkt me.
Volgens mij kun je met een weegschaal gekoppeld aan de nieuwe app vrij makkelijk flow in realtime aflezen. Het wachten is op een digitale druksensor die op de plek gaat waar nu de manometer in de groep zit. De future is coming 8-)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: World of Coffee 2018 RAI 21-23 Juni

Berichtdoor fransg » zo 24 jun 2018, 11:56

Het wachten is op een digitale druksensor die op de plek gaat waar nu de manometer in de groep zit. De future is coming 8-)
Er was bij Gábor's hoek met de drukmeter / app voortdurend drukte en met name enkele Grote Namen willen er serieus mee aan de slag, dus dat belooft wat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: World of Coffee 2018 RAI 21-23 Juni

Berichtdoor pichichi » zo 24 jun 2018, 13:03

Ik ben niet goed in het onthouden van gezichten dus tik me volgende keer weer op m'n schouder!

Zijn we elkaar daarom deze keer niet tegengekomen Frans? ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: World of Coffee 2018 RAI 21-23 Juni

Berichtdoor fransg » zo 24 jun 2018, 14:24

Oh mogelijk wel ja! Dat verklaart het ;-) Ook als ik iemand z'n stand had bezocht, was ik daarna nog lang aan het zoeken om die terug te vinden. Een beurs met 6 stands is veel overzichtelijker, maar ja ook weer onpraktisch omdat je sommigen dan helemaal niet tegenkomt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: World of Coffee 2018 RAI 21-23 Juni

Berichtdoor bobbee » zo 24 jun 2018, 19:20

Ik weet niet of iemand ook een bakkie heeft gedronken bij TW maar de filterkoffie werdt gemaakt in hele bijzondere indrukwekkende machine, voor mij in ieder geval, het was de bkon brewer. Er wordt gemalen koffie in de filter gedaan waarop de barista de machine aanzet ad van 1 van de 400 profielen in de machine. De machine warmt het water en laat dat als regen op de koffie vallen en daarna wordt er een vacuum gecreëerd in de glazen buis, er wordt een aantal keer gespoeld oid. Het vacuum zorgt voor de optimale extractie. Als het proces klaar is laat de machine de koffie in een kannetje vallen en de spoelt zichzelf schoon. Ik vond het erg indrukwekkend proces en de koffie was erg goed!
Apparaatje mag ook wat kosten: 14.000 USD.
Hier filmpje van youtube zodat het wat duidelijker is. (niet van de machine van TW op WOC, ik heb er geen opname van gemaakt)

https://youtu.be/BSZ1qmfzHmU
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: World of Coffee 2018 RAI 21-23 Juni

Berichtdoor RikC » zo 24 jun 2018, 23:01

Ha lekkere koffie gedronken, en daarna nog ff de stad in geweest ik ben ook niet elke dag in A'dam en als je een museumjaarkaart hebt moet je die ook af en toe gebruiken :mrgreen:

Bobbee had al een foto van de 'blaasbalg' van Eureka geplaatst. 'M zelf ook getest en ik kreeg bij 15,5g bonen in 15,3g eruit netjes dus maar nog niet helemaal 'zero' ;) Lijkt me in de praktijk vooral praktisch om wat zuiniger met dure bonen om te springen want ook met bonen in het reservoir kan je hiermee natuurlijk maalsel uit de maler krijgen wat weer 'doormalen' scheelt. Verder vond ik het voor single dosen een beetje gekunstelt want het was de bedoeling dan tijdens het malen die balg te gebruiken. Ik begreep wel van Sebastiaan van Pommeren die er ook was dat ze 'm apart zouden moeten kunnen bestellen dus ik ga over een tijdje denk ik eens een mailtje doen. Ook is dit er voor de grotere hopper en dus ook o.a. de Olympus zag ik.

Ook gezellig met de sympathieke mensen van Etzinger gepraat. Ze hadden een 'light' en een 'medium' staan. De light met kunstof behuizing en timer wordt een stuk betaalbaarder dan gedacht, 1050 euro aldus Cristian Etzinger. De versie met gewicht slechts iets duurder (dat verstond ik helaas niet helemaal goed). De medium met gewichtsfunctie en alluminium behuizing wordt 2.000 euro. Beide machines waren ook veel stiller dan de Baratza Sette waarvoor Etzinger het loopwerk ontworpen heeft o.a. door een ander type loopwerk. De light klonk wel iets meer als de Sette. De medium echt als een grote metalen maler. Voor de medium wordt nog gewerkt aan een meer high end aan paneel aan de voorkant met metalen knoppen waarvan er al een mockup stond. Ook heeft men een leuk systeem ontwikkeld om snel van hopper te kunnen wisselen en daarvoor een speciaal rek voor meerdere hopper incl. een single dose accessoire ontwikkeld. Leuk detail: de hoppers kunnen op de hendel met krijt beschreven worden om ze uit elkaar te houden.

20180623_102913.jpg
Verder nog even langs de collectie van Henk gelopen, zeer fraai!. De verleiding kunnen weerstaan om een prachtig boek van 100 euro over allerlei soorten koffiezet methodes door de geschiedenis heen aan te schaffen, de pinautomaat keek me al aan :lol:
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: World of Coffee 2018 RAI 21-23 Juni

Berichtdoor bobbee » zo 24 jun 2018, 23:18

Bobbee had al een foto van de 'blaasbalg' van Eureka geplaatst.
Ik heb mijn oplossing laten zien voor de retentie en de beste man was redelijk verbaasd over mijn oplossing van 50 eurocent...Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: World of Coffee 2018 RAI 21-23 Juni

Berichtdoor RikC » zo 24 jun 2018, 23:29

Geweldig :D Ik had het erover met iemand erover die eerder deze week langs de stand was gelopen en die dacht al mooi bedacht maar dit had een thuisgebruiker ook in elkaar kunnen zetten. En zie daar! 8-)
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: World of Coffee 2018 RAI 21-23 Juni

Berichtdoor fransg » ma 25 jun 2018, 10:25

Ook gezellig met de sympathieke mensen van Etzinger gepraat. Ze hadden een 'light' en een 'medium' staan. De light met kunstof behuizing en timer wordt een stuk betaalbaarder dan gedacht, 1050 euro aldus Cristian Etzinger. De versie met gewicht slechts iets duurder (dat verstond ik helaas niet helemaal goed). De medium met gewichtsfunctie en alluminium behuizing wordt 2.000 euro. Beide machines waren ook veel stiller dan de Baratza Sette waarvoor Etzinger het loopwerk ontworpen heeft o.a. door een ander type loopwerk. De light klonk wel iets meer als de Sette. De medium echt als een grote metalen maler. Voor de medium wordt nog gewerkt aan een meer high end aan paneel aan de voorkant met metalen knoppen waarvan er al een mockup stond. Ook heeft men een leuk systeem ontwikkeld om snel van hopper te kunnen wisselen en daarvoor een speciaal rek voor meerdere hopper incl. een single dose accessoire ontwikkeld. Leuk detail: de hoppers kunnen op de hendel met krijt beschreven worden om ze uit elkaar te houden.
Ja mooi ding vind ik!

http://kostverlorenvaart.blogspot.com/2 ... nding.html



YouTube versie:

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: World of Coffee 2018 RAI 21-23 Juni

Berichtdoor fransg » vr 29 jun 2018, 18:35

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron