Fascino Coffee's Panama Boquete

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 10:51
Locatie: Hedel
Contacteer:

Fascino Coffee's Panama Boquete

Berichtdoor Jeroen » wo 16 jun 2010, 21:24

Fascino Coffee's Panama Boquete groeit op de flanken van de Baru vulkaan in het westen van Panama nabij de grens met Costa Rica. De samengesteldheid van de grond en de hoogte van tenminste 1100 meter zorgen ervoor dat onze Panama Boquete bonen zich ontwikkelen tot een uitmuntende kwaliteit Arabica bonen. De relatief vlakke vulkaan hellingen zorgen voor een evenredige groei van de koffiebes waardoor onze Panama Boquete een zeer constante, uitzonderlijk hoog kwaliteitsgehalte heeft.

Nieuw is dat wij de Panama Boquete koffie vanaf deze week ook in een donker gebrande variant (ital branding) gaan leveren. Door deze donkere branding is het mogelijk om op een andere manier te genieten van deze koffie en nieuwe smaken te ontdekken die bij een lichtere branding niet of nauwelijks waarneembaar zijn. Het maakt deze koffie ook tot Fascino's eerste Single Origin espresso die ook nog prima tot zijn recht komt als filterkoffie.

De pakketjes zijn inmiddels verstuurd!

Gebruikersavatar
Marcel F
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 13:12

Re: Proefpanel Fascino ?

Berichtdoor Marcel F » di 31 aug 2010, 12:45

Ik hoorde net van mijn vrouw dat er 2 x 250gr koffie van Fascino was binnengekomen.
Ik zal thuis eens gaan kijken wat/welke dit is.
Een review volgt nog!

In ieder geval alvast bedankt!. Dit zijn toch leuke acties voor koffieliefhebbers.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 10:51
Locatie: Hedel
Contacteer:

Re: Fascino Coffee's Panama Boquete

Berichtdoor Jeroen » za 09 okt 2010, 09:26

eehhh... hoe was de koffie?

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Fascino Coffee's Panama Boquete

Berichtdoor SteefM » za 09 okt 2010, 16:01

Ik heb bij mijn 'gewone' bestelling ook ca 100gram van deze espresso ontvangen, waarvoor dank!

Ik heb de koffie uiteraard geproefd maar omdat ik dit topic niet had gelezen heb ik er geen uitgebreide review van geschreven (wat ik overigens ook gewoon had moeten doen als dank voor het gratis monster, ik had het echter heel druk in die periode en het is er niet van gekomen - excuses!). Toch wil ik wel wat woorden erover kwijt:
Het viel mij op dat deze single origin wat donkerder was gebrand dan de andere single origins die ik van Fascino heb geproefd. Dat vind ik op zich wel lekker. Ik herinner me dat ik de espresso 'wel aardig' vond, maar niet bijzonder. Ik vond 'm niet echt karakteristiek, ik vond 'm een beetje.. 'gewoon'. Weinig eigen karakter. Het probleem is dat ik niet precies meer weet waarom dat was, ik kan de smaak niet meer omschrijven.

Wellicht kan iemand anders wat hints geven om mij te helpen herinneren! Of anders koop ik bij de volgende bestelling ook gewoon 250gram Panama, en dan geef ik daarvan een review.

Gebruikersavatar
Qmilluna
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 02 jul 2008, 15:39
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Fascino Coffee's Panama Boquete

Berichtdoor Qmilluna » ma 11 okt 2010, 22:36

Het duurde wat langer, voordat ik hem volledig kon uitschrijven, maar hier is dan eindelijk mijn review.

"Een tijdje geleden mezelf weer eens aangemeld voor het testpanel van de site koffiepraat.nl en 'als ware het m'n verjaardag' komt er dan een gevuld pakketje via de post. Het blijft toch altijd leuk om een pakketje koffie te krijgen. Deze keer een doosje met twee zakjes 250 gram Fascino Coffee - Panama Espresso. 100% Arabica. Mooie zwarte verpakking met rood logo en een duidelijke ruimte voor de branddatum. Heel netjes verzorgt.

Dit vraagt weer om een goede voorbereiding(Dank je wel! Moniek); timer voor de doorlooptijd, digitale keukenweegschaal voor het juiste gewicht(filterdrager met gemalen koffie), illy cappuccino kopjes voor de juiste hoeveelheid, schoongemaakte bonenmaler en een gevuld waterglas.

Bij het openen van het eerste zakje gelijk de neus erin. Snuiven en een beeld maken van de geur; ik ruik een combinatie van koffie/vanille. Ik zie vooral kleine licht gebrande boontjes. Vervolgens de maler gevuld en z'n werk laten doen; malen tot m'n filterdrager gevuld is. Natuurlijk weer ruiken: lekker, zoet, vanille, brand, rook.

Zonder aan te tampen, eerst gewogen en gelijk goed/neutraal tot het randje vol. Samen totaal 554 gram (540+14). Tampen en daarna nogmaals wegen. Cooling shot uit de broeikop en daarna gelijk de filterdrager erin, aanzetten en timen. Eerste shot +/- 35 seconden voor 60 ml koffie. Ter hoogte van het midden van het oortje van m'n illy cappuccinokopjes. Mooie, bruinlederen crema met een klein tijgerspikkeltje erin. Ook nu weer de neus eroverheen: een volle romige geur van rook, chocolade.
Ik proef een klein zuurtje in het begin met een hele heftige, donkere bijna pindasausachtige smaaksensatie.

Gelijk weer de maling naar grover aangepast. Om de doorlooptijd naar beneden te krijgen naar de gewenste norm/standaard van 25 seconden. Met het gelijk houden van gewicht, tamp en hoeveelheid. Altijd in combinatie met kijken, proeven en ruiken! Let wel; om de geur en smaak optimaal te krijgen is de standaardnorm van 25 seconden natuurlijk niet heilig, maar is wel 'handig' als ijkpunt om daarna verder te stoeien.

Na de maling op orde te hebben gekregen, gaan we ook gelijk aan de slag met melk en suiker. Vanwege zijn heftige smaak blijft ze natuurlijk goed overeind in een cappuccino, alhoewel ik het scherpe randje niet prettig vind.

Als de zak langzaam zijn bodem laat zien, kan ik mijn oordeel gaan vellen. Een goede, verse koffie, die netjes verpakt voor (mijns inziens) de doorgewinterde heftige espressodrinker bedoeld is. Het is voor mij een koffie die, vanwege zijn overheersende smaak me na de eerste week gaat 'vervelen'. Een goede koffie, maar niet voor mijn smaakvoorkeur bedoeld."

Ik heb nog wat leuke afbeeldingen voor erbij, maar ik kan ze niet 'plaatsen' Staan op m'n blog. (Jeroen, help!)

Gebruikersavatar
nathalia
Berichten: 72
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 14:15
Contacteer:

Re: Fascino Coffee's Panama Boquete

Berichtdoor nathalia » di 12 okt 2010, 09:59

Ook ik heb de koffie ontvangen. Ze waren vers toen ik ze ontving, maar ik moest zonodig een tijdje naar Italië, dus toen ik terugkwam was de echte versheid weg. Wat zeker super is, is dat de branddatum op de zak staat.

Ik heb deze koffie in een volautomaat gebruikt. De bonen waren op het oog niet te donker gebrand en mooi mat en egaal. Bij openen van het pak vond ik de geur vrij licht, niet erg uitgesproken. Mijn eerste gedachte was dat ik hier geen espresso of cappuccino mee moest maken. Dus eerst maar eens een lungo. Ondanks dat de bonen niet meer kraakvers waren, kwam er toch een mooie, maar wel wat dunne crema mee. De koffie smaakte goed, maar ik kon er niet zeer uitgesproken tonen in ontdekken. Ietwat citrus en enige noten kon ik er in terug vinden, maar verder kwam ik zeker niet. Het proefde een heel klein beetje alsof ik koffie uit een filterapparaat aan het drinken was. Toch maar eens het oude handmalertje uit de kast gepakt en de koffie in de cafetière gedaan. Dat werd inderdaad een best lekker bakkie koffie die ik mijn gasten zeker kon aanbieden.

Kortom, naar mijn idee geen koffie voor een volautomaat. Ik heb verschillende maalgraden geprobeerd en ook lopen spelen met de hoeveelheid water, maar het lukt me niet om er een zéér aangenaam kopje koffie uit te krijgen. Met de cafetière daarentegen vond ik de koffie erg goed. Wellicht zijn er mensen die het als normale filterkoffie of een Chemex hebben geprobeerd? Ben benieuwd naar hun ervaringen.

Fascino bedankt voor het testen van de koffie. Ik hou het evenwel toch liever bij jullie Romana!


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten