MaCafe Milano

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
rolf
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 09:46

Re: MaCafe Milano

Berichtdoor rolf » za 11 apr 2009, 19:22

Hoi allemaal,
Fijn dat de MaCafe zo goed in de smaak valt, graag gedaan :)
Mooie foto's en latte art Ruben, complimenten!

Grotendeels kan ik alles beamen wat wij zelf ook hebben geproefd en gemerkt:
- Lekker vol crèma die mooi blijft staan en waarin de suiker lekker langzaam in wegzakt; het gevolg van goede verse bonen (slechts paar weekjes oud). Wat ik las over het grover afstellen vd molen klopt hier ook; hoe verser de boontjes des te grover de maling mag. Een supervers koffiemaalsel "plakt" meer dan oudere bonen, waardoor het doorlopen van de koffie vanzelf wat zwaarder wordt.

- Licht gebrande bonen, waardoor het prettige neutrale en romige karakter ontstaat. Noord-Italiaans recept noemen ze dat bij MaCafe. Hoe meer naar het zuiden des te donkerder en pittiger wordt de koffie meestal. Iemand uit Lombardije vindt bv de koffie uit Sicilië ronduit vies ;)

- Lekkere zachte espresso smaak met hazelnootjes/chocola. Zonder bitter of friszurig te worden.Voor de liefhebbers van een pittiger branding: probeer eens de Classic of Café Crema van MaCafe. Die zijn donkerder gebrand en hebben meer karakter en blijven meer overeind met toevoeging van melk.

Tot de volgende proeverij!
ciao,
Laatst gewijzigd door rolf op wo 15 apr 2009, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Rolf - Casa Barista

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: MaCafe Milano

Berichtdoor Spironski » di 14 apr 2009, 20:23

Een beetje laat, maar dan toch ook nog mijn review van deze koffie.

Inderdaad een behoorlijk lichte branding.
P1060145c.jpg
Dat uit zich ook in het maalsel: nog nooit zo’n licht poeder in mijn machine gehad.
P1060146c.jpg
De geur vind ik redelijk krachtig, iets van hazelnootjes. Ik drink normaal volgens mij voornamelijk Arabica, en in deze koffie ontwaar ik een geurtje dat ik al heel lang niet meer heb geroken, ik denk dat het de Robusta is.
Bij het zetten inderdaad ook even zoeken naar de juiste instelling van de molen, maar dan gaat het allemaal mooi. Lekker dikke crèma, zonder spuitertjes.
P1060143c.jpg
Na een minuut ofzo staat de crèma nog steeds stevig.
P1060144c.jpg
De smaak vind ook ik niet erg uitgesproken, je zou het mild kunnen noemen. Heel klein beetje chocolade en weer die hazelnootjes, of zou ik het bitter van amandelen moeten noemen? Mèt Joep proef/ruik ook ik vanille, heel apart! Ik mis toch wel wat zoetigheid en romigheid, maar dat kan ook komen omdat ik deze dagen ook een eigengebrande melange aan het drinken ben (van Sumatra Mandheling, Monsooned Malabar en Yemen Mokha Matari , en die vind ik héél erg lekker, vol, zoet, romig chocoladeachtig met ook nog pit).

Als espresso mis ik wat body en chocolade in deze koffie, in een cappuccino vind ik hem wat beter uit de verf komen, hoewel dat “Robusta -rubbertje” me op het laatst wat tegen begon te staan. Ik vind het wel een evenwichtige melange, waarvan ik me kan voorstellen dat mensen hem gedurende de dag door willen drinken.

Rolf, dank voor het beschikbaar stellen van de koffie!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

rolf
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 09:46

Re: MaCafe Milano

Berichtdoor rolf » wo 15 apr 2009, 11:59

Mooie fotos en review Spir, thanks!
Rolf - Casa Barista

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: MaCafe Milano

Berichtdoor Aadje » do 16 apr 2009, 11:36

Eindelijk weer wat beter (eerst een soort van griepje, daarna een voedselvergiftiging, erg fijn), dus ik ga eens aan de slag. Heb de reviews bewust nog niet gelezen.

Eerste indruk: idd een lichte branding, maar dat zegt natuurlijk niets over de smaak. De geur is lekker fris. Zodanig dat ik er trek van krijg.

Nu eens m'n machine aanzwengelen.
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 10:51
Locatie: Hedel
Contacteer:

Re: MaCafe Milano

Berichtdoor Jeroen » do 16 apr 2009, 11:44

Eindelijk weer wat beter (eerst een soort van griepje, daarna een voedselvergiftiging, erg fijn), dus ik ga eens aan de slag.
Hey, da's niet niks! Goed dat je weer bent opgeknapt!

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: MaCafe Milano

Berichtdoor Spironski » do 16 apr 2009, 12:23

Als ik ziek ben (geweest) is koffie altijd het laatste waar ik weer zin in krijg. Dus als ik koffie wil, ben ik weer genezen!
Zet 'em op Aadje! Heb je dan ook dat heerlijke weer gemist van de laatste week?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: MaCafe Milano

Berichtdoor Aadje » do 16 apr 2009, 12:29

De eerste shot meteen goed eigenlijk, een ristretto in ong 25 sec: 45 cc inclusief crema. Mooie doorloop, geen channeling en sproeiers. De crema zakt wel wat in, maar er blijft een beste laag over. De crema is misschien wat aan de lichte kant, maar dat heb je met lichter gebrande bonen. De geur is ook nog steeds fris.

Voor de goede orde: ik zet eigenlijk altijd ristrettos in m'n naked portafilter.

De smaak: fris en licht citrusachtig zuur (nog net niet te zuur - wellicht iets te koud gezet?). Een bitter toontje komt opzetten bij de tweede slok (de robusta?), maar het bittertje is wel goed in verhouding met het zuurtje. Geen van twee overheerst.

Alleen de laatste slok was wat zuurder dan aangenaam voor mij. Wel een lange nasmaak/afdronk, niet een overheersende, maar een wel een fijne. De aarde/rozijnachtige tonen blijven een tijd hangen, dat is wel aangenaam.

Conclusie: een frisse citrusachtige ristretto met wat extra pit (van de robusta denk ik). Lange nasmaak waarin de wat donkere smaken blijven hangen die tijdens de slok minder tot hun recht komen. Dit zorgt voor de nodige diepgang en maakt wat mij betreft de koffie aantrekkelijk.

Wellicht dat ik er vandaag nog eentje zet, dan doe ik weer verslag
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: MaCafe Milano

Berichtdoor Aadje » do 16 apr 2009, 12:33

Dank voor de vriendelijke woorden. Het waren 2 kwakkelweekjes de afgelopen 2 weken. Maar gister weer lekker in de zon hardgelopen (zo hard loop ik nog niet, maar toch). Dus het mooie weer is niet helemaal aan me voorbij gegaan :)
Speedster | SuperJolly | et al.


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron