GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor R&B » do 15 okt 2009, 08:10

@ rbenus
Kan je even wat meer uitleg geven over hoe je deze koffie zet?
Daar kan ik vrij simpel over zijn:
Met een volautomaat, maximum dosering (14g), maling op zn fijnst en temp op zn hoogst (geen PID oid)!

Ik had het eerst met een paar tandjes grovere maling geprobeerd, toen was hij bij mij ook wat bleker idd! Bij de fijnere maling werd de smaak intenser en de crema donkerder :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

themanwiththeredface
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 09:45

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor themanwiththeredface » do 15 okt 2009, 20:44

@ rbenus
Kan je even wat meer uitleg geven over hoe je deze koffie zet?
Daar kan ik vrij simpel over zijn:
Met een volautomaat, maximum dosering (14g), maling op zn fijnst en temp op zn hoogst (geen PID oid)!

Ik had het eerst met een paar tandjes grovere maling geprobeerd, toen was hij bij mij ook wat bleker idd! Bij de fijnere maling werd de smaak intenser en de crema donkerder :)
Dat verklaart veel! Je zal het misschien niet geloven maar het besluit van mijn review, die ik hier overigens nog moet posten, is dat dit vooral een koffie is voor in een volautomaat. In mijn ogen is hij minder geschikt voor de espresso purist met een halfautomaat of manuele machine.

themanwiththeredface
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 09:45

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor themanwiththeredface » do 15 okt 2009, 20:58

Bij deze dan mijn review.
De koffie is een tijdje onderweg geweest, maar dat ben ik ondertussen al gewend. Blijkbaar duurt het een week om een pakje van Nederland naar België te krijgen.

Eens aangekomen leek de verpakking er veel belovend. Mooie grijze zak met een aantrekkelijk etiket met daarop een verleidelijk verkoopspraatje. Dit is een koffie die ik in de winkel ook van het rek zou nemen.

Een eerste inspectie van de bonen stemde me echter minder hoopvol. De koffie is vrije donker gebrand en vertoont een erg glimmende vetlaag, die voor een dergelijke donkere roast wel typisch is. Dit zijn IMHO meestal de tekenen van een koffie waar de nuances letterlijk uitgebrand zijn en waar enkel nog een stevige bak smaakvolle maar jammer genoeg bittere caffeïne overblijft.

Eén punt waar ik hobbybrander toch op moet wijzen zijn de uiterlijke tekenen die de bonen vertonen van . Op de bijgevoegde foto zie je enkele bonnen die stukjes missen. Die stukjes zijn er tijdens het branden letterlijk uitgesprongen ten gevolge van kleine 'explosies' door een to hoge druk in de boon. Die druk ontstaat doordat het vocht in de boon te snel opwarmt en geen weg naar buiten vindt. Daardoor krijg je dus die mini explosies waardoor een stukjes boon weggeschoten worden. Jammer genoeg deed dit me dit opnieuw vermoeden dat we hier te maken hebben met een koffie waar nog weinig van de originele smaak en nuances in overgebleven is.

themanwiththeredface
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 09:45

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor themanwiththeredface » do 15 okt 2009, 21:13

Ik heb met deze koffie op verschillende manieren geprobeerd om een degelijke espresso te zetten. Deels heb ik het gevoel erin geslaagd te zijn maar ik kan me niet ontdoen van het gevoel dat er met een beter gebalanceerde 'roast curve' meer uit deze koffie te halen is.

Na veel experimenteren met de PID op verschillende temperaturen tussen 92 en 98 graden ben ik uiteindelijk uitgekomen bij 106. Bij deze temperatuur begint de koffie de eerste seconden mooi stroperig en donker bruin. Al snel, en dat is zo bij alle temperaturen, word dit echter vrij bleek. Daarom raad ik aan om met deze koffie een espresso op niet meer dan 20 sec. te zetten.

Het resultaat is dus een kopje espresso dat ondanks de donkere roast toch redelijk bleek in het kopje is. De koffie is krachtig maar mist nuance. Het is zeker geen gourmet espresso om eens lekker van te genieten maar meer een alledaagse bak om 's morgens stevig mee wakker te worden. De body is sterk maar in de afdronk en nasmaak overheerst het bittere voor mij toch te veel. Een lichtere en zachtere branding zou hier soelaas kunnen bieden.

Voor cappucino is hij beter geschikt. Hier komt de krachtige 'bite' meer tot z'n recht en breekt de koffie echt door de melk heen. Voor latte art is hij dan weer minder geschikt omdat hier het melkshuim zich vermengt met de crèma van de koffie en die is bij momenten écht niet te drinken omwille van de bitterheid.

Mijn besluit is dan ook dat deze koffie niet zo Ultimo is als ik initiëel dacht maar eerder alledaags. Een behoorlijke ontbijkoffie om stevig mee wakker te worden maar geen gourmet om na het eten rustig van te genieten. Minder geschikt voor de purist met een manuele of half automatische machines. Gezien de review van rbenus, blijkbaar beter geschikt voor een volautomaat.

Nog even enkele fotootjes. Sorry voor de slechte kwaliteit. De belichting was erg slecht

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor R&B » vr 16 okt 2009, 22:52

Minder geschikt voor de purist met een manuele of half automatische machines. Gezien de review van rbenus, blijkbaar beter geschikt voor een volautomaat.
Merkwaardige conclusie?

Lijkt me eerder dat je kan zeggen dat ik meer van gebrandde koffie hou voor in een cappucino...?
Lijkt me ook sterk dat er niemand is met een halfautomaat en een voorkeur voor de wat donkerder gebrandde melanges. Ik heb zelf een voorkeur voor iets minder gebrand, maar vond deze toch erg goed drinkbaar!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

themanwiththeredface
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 09:45

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor themanwiththeredface » za 17 okt 2009, 00:31

Minder geschikt voor de purist met een manuele of half automatische machines. Gezien de review van rbenus, blijkbaar beter geschikt voor een volautomaat.
Merkwaardige conclusie?

Lijkt me eerder dat je kan zeggen dat ik meer van gebrandde koffie hou voor in een cappucino...?
Lijkt me ook sterk dat er niemand is met een halfautomaat en een voorkeur voor de wat donkerder gebrandde melanges. Ik heb zelf een voorkeur voor iets minder gebrand, maar vond deze toch erg goed drinkbaar!
'tja smaken en niet twisten hè :-)
Het kan zeker dat er mensen met een half automaat ook een voorkeur hebben voor donkerdere koffies. Ik zeg zeker niet dat deze koffie niet drinkbaar is. Alleen vind ik dacht de verwachtingen die geschept worden met de naamgeving en de verpakking niet ingelost worden. Alles doet vermoeden dat het hier gaat om een premium koffie om van te genieten terwijl ik eerder vind dat dit een koffie is om van te drinken en om wakker mee te worden.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor R&B » za 17 okt 2009, 10:41

tja smaken en niet twisten hè :-)
Alleen vind ik dacht de verwachtingen die geschept worden met de naamgeving en de verpakking niet ingelost worden. Alles doet vermoeden dat het hier gaat om een premium koffie om van te genieten terwijl ik eerder vind dat dit een koffie is om van te drinken en om wakker mee te worden.
Waarom schrijf je dát dan niet gewoon zonder de door jou bedachte relatie tussen de zetwijze/apparatuur? Ik neem aan dat de spreiding naar koffiesmaak even normaal verdeeld is onder bezitters van volautomaten als overige machines? Ik ken althans ook mensen met een volautomaat en een voorkeur voor lichtere bonen...
Minder geschikt voor de purist met een manuele of half automatische machines. Gezien de review van rbenus, blijkbaar beter geschikt voor een volautomaat
Want ik ben geen purist die wil genieten van een premium koffie omdat ik een volautomaat heb...
Rare gedachtenkronkels komen hier langs...
:?:
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

themanwiththeredface
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 09:45

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor themanwiththeredface » za 17 okt 2009, 11:14

tja smaken en niet twisten hè :-)
Alleen vind ik dacht de verwachtingen die geschept worden met de naamgeving en de verpakking niet ingelost worden. Alles doet vermoeden dat het hier gaat om een premium koffie om van te genieten terwijl ik eerder vind dat dit een koffie is om van te drinken en om wakker mee te worden.
Waarom schrijf je dát dan niet gewoon zonder de door jou bedachte relatie tussen de zetwijze/apparatuur? Ik neem aan dat de spreiding naar koffiesmaak even normaal verdeeld is onder bezitters van volautomaten als overige machines? Ik ken althans ook mensen met een volautomaat en een voorkeur voor lichtere bonen...
Minder geschikt voor de purist met een manuele of half automatische machines. Gezien de review van rbenus, blijkbaar beter geschikt voor een volautomaat
Want ik ben geen purist die wil genieten van een premium koffie omdat ik een volautomaat heb...
Rare gedachtenkronkels komen hier langs...
:?:
We gaan hier nu wel erg off topic hè ;) Laat ik duidelijk zijn, ik vel geen oordeel tussen mensen met verschillende smaken. Ook niet tussen mensen met verschillende soorten toestellen. Wat ik bedoel is het volgende. Mensen kopen een bepaalde espressomachine om verschillende redenen. Sommige mensen willen op een gemakkelijke manier genieten van een degelijke espresso, al dan niet premium of niet. Die mensen kopen een volautomaat. Of niet?

Andere mensen zien koffie meer als een hobby en gaan echt op zoek naar de perfectie. Zo iemand zit er niets mee in om een kwartier te spenderen aan het zetten van één espresso. Maar zo iemand heeft ook andere verwachtigen.

Mijn mening is dat de Ultimo die we hier getest hebben op zo een manier gebrand is dat er weinig meer uit te halen is dan een gewone stevige, best wel lekkere, espresso. Wil je echter gaan spelen met de variabelen dan ga je uit deze koffie niet méér halen. De manier waarop die gebrand is maakt nu eenmaal dat er van de smaken en de fijne nuances heel wat verloren gaat.

Laat ik het daarom zo stellen. Los van welk type toestel je hebt, als je op een eenvoudige en snelle manier een stevige espresso wil zetten dan is dit de keuze. Wil je echter meer met koffie esperimenteren dan is dit niet de juiste keuze.
Laatst gewijzigd door themanwiththeredface op za 17 okt 2009, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 10:51
Locatie: Hedel
Contacteer:

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor Jeroen » za 17 okt 2009, 11:52

Zijn we er uit? Laten we het topic Ultimo Caffe Uno verder gebruiken voor de reviews, toch?! Wel zo leuk voor Caffe Uno.

themanwiththeredface
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 09:45

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor themanwiththeredface » za 17 okt 2009, 12:03

Zijn we er uit? Laten we het topic Ultimo Caffe Uno verder gebruiken voor de reviews, toch?! Wel zo leuk voor Caffe Uno.
Graag. Ik ben zeer beniewd naar de bevindingen van de mede forummers!


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten