GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
RaymondD
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 20:36

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor RaymondD » za 17 okt 2009, 21:03

Vorige week, midden op een drukke hectische zaterdagmiddag, kwam het pakketje. Een leuke verrassing en even een rust puntje in alle hectiek!! De sterke geur viel ons meteen op en we hebben nog nooit zulke glanzende (koffievette) donkere bonen gezien.De verpakking werd meteen aan een inspectie onderworpen en tot onze spijt konden we geen houdbaarheid of branddatum vinden,.. (we hebben dus dat briefje waar iedereen vol lof over spreekt dus niet gezien, helaas.. (kan iemand die gegevens nog eens online zetten?))

Dit proefpakketje was een goede reden om het restje hema bonen snel uit de maler te malen en een proef kopje espresso te zetten.. (we zochten al een poosje een goede reden op de hema te "lozen") Wat opviel was de dikke donkere crema en bij het proeven viel een bijzondere bijsmaak op (maar wát dat pecies was?!?!? we kwamen er niet meteen uit...) maar tijdens het proeven ging de bel alweer en zo stond aan het eind van de middag het proefkopje half opgedronken en koud op het aanrecht en verdwenen de koffiebonen in een blik in het keukenkastje en is dit proefprojectje een week lang aan onze aandacht ontsnapt.

Tot vandaag.. vanavond een cappuccino gemaakt... opvallend dat er weinig crema was (bonen al weekje in de maler.. en niet gebruikt) de meningen zijn ietsjes verdeeld, maar toch wel erg enthousiast. Later nog een kopje espresso gezet, nu wel mooie crema maar we zijn hier toch iets minder enthousiast over.. is lekker maar "de echt lekkere koffie-koffie nasmaak is er niet" maar juist beetje zurig en hij blijft erg hangen achter tegen het verhemelte. Het "bijsmaakje" van vorige week is nu niet meer aanwezig (of valt niet meer op) Maar volgens ons is het dus meer een koffie voor de cappuccino! want bij cappuccino juist een lekkere nasmaak en hebben we niet het gevoel dat het heel erg achterin blijft hangen. We hebben er dus een lekkere cappuccino koffie aan :) (en hij is absoluut(!!) beter dan de hema :)) We vonden het erg leuk om mee te doen. Heel erg bedankt voor deze mogelijkheid eens iets nieuws te proeven!!!

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor R&B » za 17 okt 2009, 22:12

Mijn mening is dat de Ultimo die we hier getest hebben op zo een manier gebrand is dat er weinig meer uit te halen is dan een gewone stevige, best wel lekkere, espresso.

Laat ik het daarom zo stellen. Los van welk type toestel je hebt, als je op een eenvoudige en snelle manier een stevige espresso wil zetten dan is dit de keuze. Wil je echter meer met koffie esperimenteren dan is dit niet de juiste keuze.
Eensch! :) ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Simon123
Berichten: 2
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 08:48
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor Simon123 » di 20 okt 2009, 12:36

Hallo mensen,

leuk om de eerste resultaten van het testpanel te lezen. Een goede discussie is er ook meteen.

@themanwiththeredface
De Ultimo heeft niet helemaal aan jouw verwachting gedaan. Zonde, maar ik kan je nog 4 andere blends van ons aanbieden. Waarschijnlijk zal de Passione meer aan jouw smaak voldoen. Tevens hebben wij ook nog 7 single origins. Aan keuze voor ieder wat wils dus.

@RaymonD
Zoals je vroeg. Hierbij nog even de kenmerken van de koffie die ik aan het testpanel heb verstuurd.

"Hierbij geven wij u enkele kenmerken van de Ultimo.
• De koffie is donker gebrand op 13 augustus 2009 om 11.58.
• De koffie is herverpakt op 9 oktober 13.44 uur.
• De melange bestaat uit bonen uit Brazilië, Colombia en Honduras.
Veel succes met het testen en wij zien graag uw testverslag terug op koffiepraat.nl"

Ik ben benieuwd wat de andere resultaten van de overige mensen zijn die ik de testers heb mogen toesturen.

themanwiththeredface
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 09:45

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor themanwiththeredface » di 20 okt 2009, 20:50

@themanwiththeredface
De Ultimo heeft niet helemaal aan jouw verwachting gedaan. Zonde, maar ik kan je nog 4 andere blends van ons aanbieden. Waarschijnlijk zal de Passione meer aan jouw smaak voldoen. Tevens hebben wij ook nog 7 single origins. Aan keuze voor ieder wat wils dus.
Dag Simon,
Fijn dat je mijn feedback toch weet te appreciëren. Ik heb even getwijfeld om mijn review te plaatsen maar uiteindelijk duurt eerlijk toch het langst. Ik was al eens op je website gaan kijken en mijn nieuwsgierigheid ging idd uit naar de Passione. Ik zal deze zeker eens proberen.
Alleszins bedankt voor het laten proeven van de koffie.

Tjeerd
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 13:49

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor Tjeerd » do 22 okt 2009, 13:27

Ook ik heb de Ultimo ontvangen, waarvoor dank Caffé Uno.

De bonen zijn dus vrij donker gebrand en redelijk vettig.
De geur van de bonen is aangenaam sterk.
Op de eerste espresso die ik gezet heb zit een mooie lichte cremelaag en hij ruikt lekker. Normaal weet ik bij de eerste espresso wel meteen of ik deze lekker vind, maar bij de Ultimo is dit niet het geval.
Het is een vrij sterke koffie met een licht zuurtje en niet echt veel body, maar eerder soepel.
Na meerdere espresso's te hebben geproefd vind ik de Ultimo gewoon een lekkere espresso, ik vind het zeker geen echte topper, maar hij smaakt ook zeker niet slecht.

Ook heb ik er een cappuccino van gezet en ben het met de eerdere reacties eens dat dit een prima boon is om cappuccino mee te maken en dat deze hier misschien beter tot z'n recht komt dan in een espresso.

Simon
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:20

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor Simon » do 22 okt 2009, 13:35

Ik heb het pakketje om mijn werkadres laten bezorgen, en kon mijn collega's meteen jaloers maken met de heerlijke koffiegeur die uit de doos kwam. Zoals anderen al melden, goed om de branddatum te weten. Het stoort me nog steeds dat ik op andere verpakkingen alleen maar THT data zie...

Het viel me op dat de bonen flink glanzen, en ook variëren in grootte.

Eigenlijk kan ik kort en krachtig zijn over mijn ervaring. Over het algemeen ben ik wat huiverig voor erg sterk gebrande bonen. In mijn beleving leverde dit tot nu toe vaak een sterke, maar niet altijd even genuanceerde smaak op. Dat bleek ik dit geval onterecht. Hoewel ik bonen met complexere smaak ik de hopper heb gehad, vond ik dit een heel interessante espresso opleveren. Goed drinkbaar, pittig, maar met een aangename smaak op de achtergrond. De crema was wat lastig onder controle te krijgen, maar daar lig ik niet wakker van. Ook in cappuccino blijft 'ie goed overeind.

Kortom: wat mij betreft een prima koffie voor alledag.
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

Gebruikersavatar
Qmilluna
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 02 jul 2008, 15:39
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor Qmilluna » do 19 nov 2009, 22:23

Goed, dat snelle reviewen liep even anders..... Er kwam iets tussendoor.

Zoals al eerder aangegeven, kwam er een heerlijk geurig pakketje via de post binnen. Compleet met de uitleg; een zeer net pakketje voor een proefpanel.

Wat ook mij opviel bij het openen van de zak, was een melange van glanzende, donkere en wat lichtere boontjes. Met een heerlijk 'donkere' geur, maar misschien wat te branderig voor mijn smaak. Dit was alleen nog op basis van de geur uit de zak, zodra ik de mazzer ermee vulde en na een paar 'verkeerde' kopjes, een standaard kopje te pakken had, begon ik met proeven. Ja, ik probeer altijd eerst de onregelmatigheden eruit te halen, voordat ik proef. Pas bij een extractie van 70 ml bij 14 gram koffie, met een doorlooptijd van 28 seconden, gaan we een stapje verder. 'Mijn eigen' 14/28/70-regel.

Een doppio met een mooie, dikke, vette crema, lekker pittige, aardse, lichte (ver-)brandsmaak. Ook hier twijfelde ik of de aanwezige brandsmaak/-geur, in mijn geval, te storend was. De volgende stap; een cappuccino. De Mazzer/Cellinicombinatie kon mijn tempo goed bijbenen en een cappuccinosetje was dan ook snel gemaakt. In navolging op de gouden tip; 'maak er gelijk twee, eentje om te kijken en de ander om te proeven'. Het schuim van de verse volle melk bleef lang overeind, samen met de aardse, lekker pittige smaak. Met net als bij de doppio een lichte (ver-)brandsmaak.

Na verscheidene espresso's, cappuccino's en latte's te hebben gemaakt en geproefd, kwam de onderkant van de hopper weer zichtbaar in beeld en kon ik mijn oordeel vellen. Een lekkere koffie met een pittige, aardse smaak, voorzien van een bite. Deze bite in de vorm van de lichte (ver-)brandsmaak, maakte hem voor mij niet bruikbaar als 'doordrinkespressokoffie' (voor zover dat een bestaand woord is). Daar is hij, voor mij, net te pittig in zijn nasmaak voor. Zeker met een beetje suiker, wat deze smaak versterkt. Omdat deze nasmaak redelijkerwijs wel wordt verzacht met de melk in een cappuccino of latte zie ik hem, bij ons thuis, meer als cappuccino-/lattekoffie.

Your votes, please:
espresso: 5
cappuccino: 7,5
latte: 7,5

Houd er aub rekening mee dat mijn review niets zegt over de kwaliteit van de bonen. Voor mij geldt de smaak icm mijn eigen voorkeur! Zoals elders aangegeven, vind ik het super dat iemand, vers in zijn koffie, een eigen product beschikbaar stelt voor ons allen om te proeven. Super Simon123!

Adios Sanne

Reza
Berichten: 22
Lid geworden op: za 13 nov 2010, 17:39

Re: GESLOTEN - Ultimo van Caffé Uno

Berichtdoor Reza » di 28 dec 2010, 00:28

Hoi rbenus,
Mag ik vragen met welke volautomaat je die mooie espresso gezet heb?

[quote="rbenus"][quote="themanwiththeredface"]@ rbenus
Kan je even wat meer uitleg geven over hoe je deze koffie zet?[/quote]

Daar kan ik vrij simpel over zijn:
Met een volautomaat, maximum dosering (14g), maling op zn fijnst en temp op zn hoogst (geen PID oid)!

Ik had het eerst met een paar tandjes grovere maling geprobeerd, toen was hij bij mij ook wat bleker idd! Bij de fijnere maling werd de smaak intenser en de crema donkerder :)[/quote]


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten