GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Scheer
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 20:51

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor Scheer » do 17 dec 2009, 20:34

Ook net 2 zakjes binnen! Leuk ook met zo'n boekje erbij. Voor mij de eerste keer om koffie te beschrijven, maar ik doe mijn best

Bij het opknippen al een goed geur. Bonen waren gelukkig ook niet te donker gebrand en zagen er mooi groot uit.
Ik heb net een cappuccino en espresso gemaakt om te proeven. Eerste maling was al redelijk goed en gaf een heerlijke geur af. Mooie crema en goed kleur bij de uitloop.
Ik kon inderdaad de zoetige smaak van donkere chocolade terug herkennen en was erg blij dat hij niet zo zuur is.
In de cappuccino vond ik hem ook goed smaken. Hierbij kwam de chocolade smaak goed tot zijn recht.
Ik denk inderdaad dat het voordeel nu is dat hij vers gebrand is. Ik weet niet hoe vers de bonen normaal zijn bij aanschaf en in welke hoeveelheden het te koop is...

Ik ga hem de komende dagen verder uit proberen anders stuiter ik vanavond mijn hele huis door...

Simon_W
Berichten: 1
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 10:38

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor Simon_W » vr 18 dec 2009, 14:23

Update op mijn eerdere posting ... vandaag in een opwelling cafetìère koffie gemaakt met de Taztu Gayo Sumatra Gold. Eerst wat koffie gemalen met een PeDe handmolen en toen heet water op de koffie in de glazen pot. Een heerlijke volle smaak !

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor Spironski » vr 18 dec 2009, 15:04

Ik ging er gisteren ook koffie mee zetten toen we een enorme stroomstoring kregen. Toen maar in het licht van wat kaarsen de handmaler gepakt en een kop in de Aeropress gezet. Nog steeds lekker! Natuurlijk minder vol en romig, maar nog steeds chocolade, maar dan iets meer bittere.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

klootwyk
Berichten: 125
Lid geworden op: di 27 okt 2009, 07:29

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor klootwyk » vr 18 dec 2009, 20:33

Vandaag de eerste zak geopend. Slechts 1 kopje gezet en de doorloop was nog iets te traag.
Ik zal morgen dit aan gaan passen om het goed te krijgen.
Ondanks dit, smaakte de koffie erg lekker in mijn cappuccino. Ik vond hem lekker mild.

Heeft iemand al een advies op welke temperatuur deze koffie het beste tot z'n recht recht?

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor NielsB » za 19 dec 2009, 10:02

[quote="klootwyk"]Heeft iemand al een advies op welke temperatuur deze koffie het beste tot z'n recht recht?[/quote]

Tot nu toe doet ie bij mij het best op 92c

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor NielsB » wo 23 dec 2009, 12:41

Zijn we nu al uitgeluld over de Gayo?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor Spironski » wo 23 dec 2009, 13:10

Vanwege mijn koude keuken zet ik de Gayo deze dagen op zo'n 92C en ik moet zeggen dat 'ie het daarbij ook bij mij uitstekend doet! Hoger probeer ik dus niet, maar ik voel daar eerlijk gezegd ook geen behoefte toe. Ik zette hem laatst op iets van 90-91C, en ook toen geen enkele last van teveel zuur o.i.d.

Maar mijn review komt nog wel, nu een beetje rare tijd...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor Spironski » zo 27 dec 2009, 02:16

Even checken: in ben onderhand aan het tweede zakje Gayo begonnen met het idee nog even alles goed te proeven, op te schrijven, wat te fotograferen en dan de review te schrijven. Maar ik krijg 'em dit keer niet goed?! De smaak is verkeerd en de koffie komt dun en met sproeiers uit mijn filter zetten. Het lijkt wel of het tweede zakje weken ouder is dan de eerste.

Heeft iemand van jullie ook dat de zakjes erg verschillen? Of ligt het gewoon aan mij en doe ik iets helemaal verkeerd?
Vind het jammer, want ik was juist erg te spreken over het eerste proefzakje...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

klootwyk
Berichten: 125
Lid geworden op: di 27 okt 2009, 07:29

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor klootwyk » zo 27 dec 2009, 09:13

Ik heb met kerst de 2e zak moeten aanbreken. Geen probleem, heb de molen iets grover ingesteld, maar dat kan ook zijn dat ik dat bij het eerste zakje ook al had moeten doen...

Herken je probleem totaal niet.

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor NielsB » di 29 dec 2009, 22:52

[quote="Spironski"]Even checken: in ben onderhand aan het tweede zakje Gayo begonnen met het idee nog even alles goed te proeven, op te schrijven, wat te fotograferen en dan de review te schrijven. Maar ik krijg 'em dit keer niet goed?! De smaak is verkeerd en de koffie komt dun en met sproeiers uit mijn filter zetten. Het lijkt wel of het tweede zakje weken ouder is dan de eerste.

Heeft iemand van jullie ook dat de zakjes erg verschillen? Of ligt het gewoon aan mij en doe ik iets helemaal verkeerd?
Vind het jammer, want ik was juist erg te spreken over het eerste proefzakje...[/quote]

De twee zakjes deden bij mij hetzelfde. Ik heb echter niet de extra dimensies van super-vers ervaren, daar was de smaak te vlak voor. Ook de maalgraad die heel fijn moest en de doorlooptijd die echt niet langer kon dan 25 sec (om blonding te voorkomen), geven mij de indruk dat de bonen al 3 tot 4 weken gebrand waren voordat ze verstuurd zijn. Het is zeker proefbaar dat het een hele mooie koffie is. In de cappo gaat het wat dat betreft langer goed. Maar supervers, nee. Dus ik denk dat jouw tweede zakje vergelijkbaar is met mijn 2 zakjes.

Ik zou daarom deze koffie graag super vers willen proeven. Daar heb ik grote verwachtingen van. Ik vraag me ook af wat de policy is van Taztu ivm de versheid. De vermelding op de verpakking is natuurlijk uiterst vaag: Tht tot november 2010...


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron