GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor bvds » wo 30 dec 2009, 09:24

was gisteren bij een uitstekende kaaswinkel in de buurt en zie daar...pakjes taztu gayo sumatra gold...meenemen en proeven dacht ik, totdat ik zag dat de pakjes niet gesealed waren met aromaventiel, maar gewoon met een clipsluiting...en de branddatum: tsja, dat was al ff geleden...laten staan dus!

jammer dat ze zo'm potentieel mooie koffie zo uitleveren!

klootwyk
Berichten: 125
Lid geworden op: di 27 okt 2009, 07:29

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor klootwyk » zo 03 jan 2010, 20:08

Ik wil nog even terugkomen op de koffie die mij toegestuurd is.
Ik zal/kan geen uitgebreid verslag doen, om de simpele reden dat ik (nog) weinig verstand van koffie heb :)

Als leek kan ik wel mededelen dat ik de koffie lekker vond, tot nu toe beste wat ik geprobeerd heb. Ik heb er voornamelijk cappuccino van gemaakt. Op verschillende temperaturen gezet maar geen noemenswaardige verschillen kunnen waarnemen. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn nog inconsistente manier van koffie zetten :)

Nogmaals mijn hartelijke dank voor het beschikbaar stellen van deze koffie, ook al zal mijn feedback van weinig waarde zijn.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor Spironski » zo 17 jan 2010, 00:52

Ik zal nog deze koffie reviewen, hoewel anders dan normaal. Zoals eerder gemeld had ik voor mijn gevoel twee verschillende batches. Ik was zeer te spreken over de eerste zak, maar toen ik de tweede zak ging gebruiken en daar foto's van wilde maken kreeg ik bij lange na niet de kwaliteit die ik had gehad. Dus deze keer geen foto's, het zou de koffie zoals die kan zijn geen recht doen.

Maar wat dan wèl te schrijven als die twee zakken zo verschillend waren?

Het betrof mooi grote donkere bonen, egaal gebrand en glanzend. Dit was volgens mij geen olie-glans, maar suikerglans. Het maalsel was ook niet extreem donker, dus zo zwaar gebrand waren ze ook weer niet.
Ik was erg enthousiast over deze koffie! Hij was zacht en miste elke hardheid of zuurheid, maar was ook niet saai of vlak, maar heel diep en vol van smaak. Dit schreef ik eerder: "Een bijna overweldigende smaak van marsepein (amandelbittertje) met chocolade; vol, bijna zwaar, maar ook wat gedroogd fruit en lang in de nasmaak... " En die indruk beschrijft het goed. Ook eerste reactie van mijn vriendin was "ohh, lekker!", alsof je een echte marsepijnen bonbon overgoten met pure chocolade proefde. In cappu en espresso kwam dit terug.

Daarom was de tweede zak zo'n teleurstelling. Ik kreeg echt de indruk van bonen die overtijd waren. Ik kreeg sprietsers, de doorloop was veel te snel wat resulteerde in dunne, waterige koffie, ik kreeg nog maar nauwelijks crema en de smaak was een stuk vlakker en harder. Waar dat verschil nu precies in heeft gelegen?

Aldus: als de bonen niet zo vers zijn is de koffie niet bijzonder en mist diepte, romigheid en zachtheid. Maar dat geldt natuurlijk voor elke te oude koffie. Misschien zijn deze bonen gevoelig voor veroudering?
Als deze bonen vers zijn vind ik het echter een grote aanrader die alle goede kenmerken van een Sumatra mooi laat uitkomen en die ik graag vaker zou kopen, een 9!

Bij deze alsnog dank voor het mogen uitproberen van de bonen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Taztu
Berichten: 0
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 15:32

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor Taztu » vr 22 jan 2010, 14:47

Beste proefpanelleden,

allereerst wil ik koffiepraat en jullie als deelnemers bedanken voor het zeer serieus cuppen van onze koffie. Leuk om te horen dat er erg positief is gereageerd op onze Taztu Gayo Sumatra Gold! Ik zag dat er nog wat gedachten waren over de versheid van de koffie en de houdbaarheidsdatum. Daarom even een korte reactie hierover.Wij branden de koffie altijd vlak voor de levering, sterker nog; wij branden pas als de bestelling binnen is. Ook (of beter gezegd juist) de koffie die aan jullie als kritische deelnemers van dit proefpanel is gestuurd was een paar dagen ervoor pas gebrand. Alles kwam dus uit 1 batch en er was dan ook geen verschil in versheid. Over de houdbaarheidsdatum op te verpakking: onze klanten, veelal delicatessenwinkels en speciaalzaken, eisen bijna altijd om een houdbaarheidsdatum te vermelden. In principe is gebrande koffie natuurlijk maanden houdbaar. Koffiekenners en liefhebbers weten natuurlijk hoe verser gebrand hoe beter. Vandaar dat wij pas branden nadat de bestelling binnenkomt. Het dilemma voor ons als koffiemerk is alleen dat in dit geval onze klant de winkelier is. Wij hebben dus geen grip meer op wanneer er geleverd wordt aan de eindklant, bijvoorbeeld jullie. Begrijpelijk is ook dat de winkelier geen houdbaarheidsdatum op de verpakking wilt hebben die maar een week duurt. Als de koffie dan "over datum is", verkoopt de winkelier deze koffie niet meer en kan hij het weg gooien. Daarom proberen wij bij de winkeliers vaker te leveren om versheid te garanderen, maar door het vermelden van een ruime houdbaarheidsdatum kan het idd zijn dat er koffie in de winkel ligt met een houdbaarheid over 6 maanden. Dit is overigens zeer gebruikelijk, ook bij andere koffiemerken/winkels .

Ik hoop dat jullie ons "dilemma"een beetje begrijpen; onze klant is de winkelier in deze en daar leveren wij zo vers mogelijk aan. Ik sprak per telefoon al met een van jullie en ontving goede suggesties, dank daar voor. Voor ons was dit dus erg leuk om te doen en ook erg leerzaam. Als er een nieuw Taztu label uitkomt dan zullen we deze wederom door jullie laten testen! Kwaliteit is het allerbelangste voor ons! Suggesties en/of nieuwe ideeen zijn van harte welkom om ons product nog meer te verbeteren. Mocht je die hebben ontvangen wij ze graag op taste@taztu.com.

Nogmaals dank!

Met vriendelijke groet,

Steven
Taztu

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor NielsB » vr 22 jan 2010, 18:28

Graag gedaan!
En ik verheug me op de nieuwe bestelling!

Grz Niels

Gebruikersavatar
nathalia
Berichten: 72
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 14:15
Contacteer:

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor nathalia » di 26 jan 2010, 14:10

Het is begrijpelijk waarom jullie een ruime houdbaarheidsdatum op de verpakking zetten. Maar waarom zetten jullie er ook niet de branddatum op? De kenner weet dan dat hij/zij verse bonen heeft en de niet-kenner ziet dat de bonen nog lange tijd houdbaar zijn....

Gebruikersavatar
Serge du Temps
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 jan 2010, 17:50

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor Serge du Temps » di 26 jan 2010, 14:19

[quote="nathalia"]Het is begrijpelijk waarom jullie een ruime houdbaarheidsdatum op de verpakking zetten. Maar waarom zetten jullie er ook niet de branddatum op? De kenner weet dan dat hij/zij verse bonen heeft en de niet-kenner ziet dat de bonen nog lange tijd houdbaar zijn....[/quote]

+1

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor Spironski » di 26 jan 2010, 14:23

+1, sommige oplossingen zijn zo simpel...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor NielsB » di 26 jan 2010, 15:34

Dat was ook per telefoon mijn suggestie. THT datum met de dag erbij, zodat de branddatum 1 jaar eerder is, net zoals Bocca dat doet.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: GESLOTEN _ Taztu Gayo Sumatra Gold

Berichtdoor Spironski » di 26 jan 2010, 15:39

Maar je zou toch ook kunnen schrijven: "Brand datum: 26-01-10, 1 jaar (auw!) houdbaar"?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron