Proefpanel; Little Roastery

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor manduca » di 16 mei 2023, 21:06

Net even een espresso een tandje fijner in 17gr.
Een iets snellere (26sec) maar nog steeds mooie doorloop.
Nu iets dikke crema. Wat steviger maar nog steeds prettig zuurtje. Nog steeds de wat aardse basistoon. Prettig bittertje in de afdronk, die wel lekker blijft hangen.
Niet heel spannend, maar wel prima.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor ErikvW » di 16 mei 2023, 23:31

Ik heb er wat langer over gedaan. Ten eerste had ik het zakje vergeten mee te nemen van mijn werk. Hierna ben ik in mijn onervarenheid 5 shots bezig geweest om de maling in te draaien.

Ik vind het leuk dat ik de nummer 7 Light Roast Costa Rica mag beoordelen.

Alles tot nu toe gedaan op een Niche en mijn Strega.

Een paar dingen die me opvielen bij het openen van het zakje:
- Grappig kleine boontjes zitten er tussen. Maar de koffie heeft ook "normale" maat. Benieuwd of dat iets zegt over de kwaliteit van de groene bonen?
- Er komt niet perse veel aroma van de bonen af, niet in de zak en ook niet gemalen.
- Olifant in de kamer: ben ik de enige die dit wel een erg donkere "light" roast vindt? In onderstaande foto staan onder de "medium" Malabars van Koepoort, in het bakje nummer 7.
WhatsApp Image 2023-05-16 at 23.18.34 (1).jpeg
Shot 1: voor de Baseline de Niche op 9 laten staan. Doppio duurde echt 1:11. Shot was veel te zuur, meer als sensatie dan als smaak.
WhatsApp Image 2023-05-16 at 23.18.34.jpeg
Shot 2: Niche grover naar 11. 47 seconden. Nog te fijn dus zuur en nog minder uit de koffie op de een of andere manier.
Shot 3: Niche op 12, 41 seconden. We gaan de goede kant op, de voor mij onaangename sensaties nemen af maar zijn nog steeds aanwezig.
Shot 4: Niche op 13, 22 seconden. Te ver dus,nu is alles te vlak. Geen negatieve zaken maar ook niets opvallend.
Shot 5: 12.5 maalstand. 26 seconden. Raak. Maar ik denk dat ik nu niet de bijzonderheden uit de koffie haal - als ze al aanwezig zijn. Ik heb het hoogste cijfer tot nu toe staan, een 6,5.
Shot 6: Met de Strega de puck op circa 6 bar gezet en door de hendel op te lichten maar vast te houden nog niet laten doorlopen - soort van lange pre-infusie. Shot loopt dan veel sneller door (15 seconden, niet getimed), maar ik proef direct meer zoetheid en minder bitters. Deze beviel me beter.

Met volgende shot deze methode eens proberen met weer een wat fijnere maling...

Algemeen: doordat de Strega altijd circa 60 gram water doorperst en ik geen zin heb om mijn lekbak vaak te legen vang ik deze standaard op in een doorzichtig kopje. RoosW omschreef deze "nageboorte" zeer treffend als Senseo en zo smaakt dit normaal ook. Voor deze koffie is het nakomende water meer donkere thee: deze koffie lijkt niet veel over te hebben na de eerste 36 grammen...
Laatst gewijzigd door ErikvW op wo 17 mei 2023, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor maurice1 » wo 17 mei 2023, 12:56

Ik heb er wat langer over gedaan. Ten eerste had ik het zakje vergeten mee te nemen van mijn werk. Hierna ben ik in mijn onervarenheid 5 shots bezig geweest om de maling in te draaien.

Ik vind het leuk dat ik de nummer 7 Light Roast Costa Rica mag beoordelen.

Alles tot nu toe gedaan op een Niche en mijn Strega.

Een paar dingen die me opvielen bij het openen van het zakje:
- Grappig kleine boontjes zitten er tussen. Maar de koffie heeft ook "normale" maat. Benieuwd of dat iets zegt over de kwaliteit van de groene bonen?
- Er komt niet perse veel aroma van de bonen af, niet in de zak en ook niet gemalen.
- Olifant in de kamer: ben ik de enige die dit wel een erg donkere "light" roast vindt? In onderstaande foto staan rechts de "medium" Malabars van Koepoort, in het bakje nummer 7.
WhatsApp Image 2023-05-16 at 23.18.34 (1).jpeg
Shot 1: voor de Baseline de Niche op 9 laten staan. Doppio duurde echt 1:11. Shot was veel te zuur, meer als sensatie dan als smaak.
WhatsApp Image 2023-05-16 at 23.18.34.jpeg
Shot 2: Niche grover naar 11. 47 seconden. Nog te fijn dus zuur en nog minder uit de koffie op de een of andere manier.
Shot 3: Niche op 12, 41 seconden. We gaan de goede kant op, de voor mij onaangename sensaties nemen af maar zijn nog steeds aanwezig.
Shot 4: Niche op 13, 22 seconden. Te ver dus,nu is alles te vlak. Geen negatieve zaken maar ook niets opvallend.
Shot 5: 12.5 maalstand. 26 seconden. Raak. Maar ik denk dat ik nu niet de bijzonderheden uit de koffie haal - als ze al aanwezig zijn. Ik heb het hoogste cijfer tot nu toe staan, een 6,5.
Shot 6: Met de Strega de puck op circa 6 bar gezet en door de hendel op te lichten maar vast te houden nog niet laten doorlopen - soort van lange pre-infusie. Shot loopt dan veel sneller door (15 seconden, niet getimed), maar ik proef direct meer zoetheid en minder bitters. Deze beviel me beter.

Met volgende shot deze methode eens proberen met weer een wat fijnere maling...

Algemeen: doordat de Strega altijd circa 60 gram water doorperst en ik geen zin heb om mijn lekbak vaak te legen vang ik deze standaard op in een doorzichtig kopje. RoosW omschreef deze "nageboorte" zeer treffend als Senseo en zo smaakt dit normaal ook. Voor deze koffie is het nakomende water meer donkere thee: deze koffie lijkt niet veel over te hebben na de eerste 36 grammen...
Ik denk dat jouw boontjes donkerder zijn dan die van mij :?:
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor bobbee » wo 17 mei 2023, 13:04

Ziet er behoorlijk dark uit zo op de foto inderdaad. Wellicht een foutje geweest met vullen van de zakken? Of het is hun light roast...ben benieuwd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor omeCo » wo 17 mei 2023, 15:12

Ziet er behoorlijk dark uit zo op de foto inderdaad. Wellicht een foutje geweest met vullen van de zakken? Of het is hun light roast...ben benieuwd.
Gaan we even uitzoeken uiteraard!

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor manduca » wo 17 mei 2023, 21:25

Ik vond mijn light ook niet heel light overigens. Eerder medium.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor Ruben- » do 18 mei 2023, 10:31

Goedemorgen allen,

Hierbij mijn review a.d.h.v. mijn dagboekje. Ik heb al eerder iets laten doorschemeren, maar nu in zijn volledigheid aangezien de bonen op zijn.

08-05-2023
Het pakketje ontvangen via de post. Netjes in de brievenbus. Verpakking zag er goed en duurzaam uit.
Bij het openen van de zak kwam er een lekkere geur vrij: chocolade en noten tonen. De bonen zien er gelijkmatig geroosterd uit. Ik vond het voor een light roast wel iets aan de donkere kant. Wel fijn dat de zak hersluitbaar is. De kaart met smaken is ook handig. Getracht die veel te gebruiken.
Direct gestart met testen (al eerder gepost).
Espresso voor mijzelf en cappuccino voor vrouwlief gezet. Blind geproefd zonder naar de smaken te kijken.
Ikzelf: melk chocolade, romig en cacao.
Zij: chocolade, vijg en abrikoos.
20 gram in, 40 gram uit. Doorlooptijd: 32 sec.
Doorlooptijd was nog iets te lang. Morgen weer proberen met aanpassing in maling.

09-05-2023
Dubbele espresso
In: 20 gram
Uit: 40 gram
Dlt: 40 sec
Ondanks grovere maling toch een langere doorlooptijd dan gisteren, apart.
Koffie was wel lekker: chocolade, notig/hazelnoot. Geen zuurtje/zoetje geconstateerd, waarschijnlijk door lange doorlooptijd.

10-05-2023
Dubbele espresso
In: 20 gram
Uit: 40 gram
Dlt: 24 sec
Zachte body en lange afdronk. Smaak blijft aangenaam hangen.
Chocolade, notig, bruine suiker en licht zuurtje. Te licht om echt te kunnen identificeren wat het is.

Dubbele espresso
In: 20 gram
Uit: 40 gram
Dlt: 18 sec
Maling iets aangepast, kijken wat dit met de smaak doet.
Chocolade, hazelnoot, nutmeg/brownspice, opnieuw licht zuurtje/zoetje. Te licht om echt te kunnen identificeren wat het is.

11-05-2023
2x dubbele espresso
In: 20 gram & 20 gram
Uit: 38,4 gram & 37,3 gram
Dlt: 29 sec & 36 sec
Goede dikke crema. Smaak: black tea, brown sugar, choco, romig en pineapple. Hier iets meer het zoete en zure kunnen ontdekken. Nog wel te licht om echt goed te plaatsen.

12-05-2025
Overgegaan op 92 graden ipv 93 graden. Wellicht dat dit iets meer met de smaak doet.
Dubbele espresso:
In: 19 gram
Uit: 40 gram
Dlt: 32 sec
Chocolade, romig, appel/druif, bruine suiker. Iets meer nadruk gekregen op zoet en zurig. Nog wel vrij licht aanwezig.

Espresso en cappuccino:
In: 19 gram
Uit: 39 gram
Dlt: 26 sec
Chocolade, blackberry, black tea, raisin/cherry. Zoet en zuur niet heel overheersend aanwezig.

13-05-2023
Dosering iets aangepast. Van 40 gram naar 45 gram gegaan.
In: 20 gram
Uit: 45 gram
Dlt: 27 sec
Espresso en cappuccino gezet. Smaken: Chocolade, notig, orange, meer fruit en meer citrusachtige smaken. Kan de smaken zoet en zuur niet helemaal goed plaatsen.

14-05-2023
Dubbele espresso:
In: 20 gram
Uit: 45 gram
Dlt: 26 sec
Kenmerkt zich door een balans tussen chocolade, zoet en zuur. Smaken zijn opnieuw niet heel overheersend aanwezig. Zit van alles wat in, maar niet echt hele kenmerkende smaken eruit kunnen pikken.

15-05-2023
In: 20 gram
Uit: 25 gram
Dlt: 35 sec
Espresso en cappuccino
Chocolade, roming, mokka. Licht fruitig, klein zoetje en vooral zachte smaken.

16-05-2023
Dubbele espresso
In: 20 gram
Uit: 43 gram
Dlt: 41 sec
Waarschijnlijk de maling vergeten aan te passen na andere bonen gebruikt te hebben. Ondanks lange doorlooptijd totaal niet bitter. Chocolade, lichte citrus en berry smaak. Nog steeds goed in balans, geen overheersende smaken.

Dubbele espresso:
In: 20 gram
Uit: 45 gram
Dlt: 28 sec
Melk chocolade, romig, zachte smaak en een licht zuurtje en zoetje. Te licht om te identificeren wat nu exact zoet en zuur is. Goed in balans. Ben het sinds vandaag gaan classificeren als een ‘allemansvriend’.

Conclusie: Een allemansvriend, de pinot grigio van de koffiebonen. Iedereen vindt het lekker, het drinkt makkelijk weg, geen overheersende smaken en goed in balans. Van alles wat, of je nu houdt van chocolade, zuurtje of zoetje. Totaal geen bitter weten te ontdekken. Lekkere koffie, maar hij steekt er voor mij niet boven uit. Als cijfer: 7,5. Ik hou zelf van wat meer uitgesproken smaken. Mijn vriendin daarentegen is hier juist erg fan van. Vooral de combinatie met cappuccino vindt ze erg lekker.

Erg leuk om hieraan meegeholpen te hebben, dank hiervoor!
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor ErikvW » vr 19 mei 2023, 13:36

Mijn afsluitende ervaringen met de koffie bieden eigenlijk geen nieuwe inzichten. Ik haal de beste espresso met de extra lange pre-infusie op de Strega, wat geen verrassing is. Ik heb er nog 7 prima caps mee gemaakt. In mijn mening is de nummer 7 in deze branding een prima koffie zonder negatieve bijzaken. Er is in de branding iets mis gegaan of ik denk dat mijn beleving van "light roast" anders is. Ik denk niet dat hij vaak in mijn winkelwagen terecht gaat komen omdat ik wat avontuurlijker ben ingesteld. Ik benadruk: er is werkelijk niet mis met deze koffie, als zodanig zou hij erg goed kunnen passen in een huishouden waar een allemansvriend is gewenst.

Mijn complimenten en dank voor de gulheid aan Little Roastery, ik vind dit een leuk maar van hun kant uit ook een dapper initiatief. Ik tel mezelf niet perse mee, maar de andere leden van het panel zijn mensen die veel ervaring hebben in de koffie en ook niet bang zijn om op een eloquente manier hun mening aan de rest van ons forum door te geven. Je loopt toch een risico dat je finaal afgebrand (pun intended) wordt, los van de forse financiële investering in de koffie en verzendkosten. Net als mijn vorige ervaringen als (betalende) klant is alles netjes geregeld. Ik hoop dat ze iets kunnen met onze opbouwende kritiek en ik wens ze al het goede.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor omeCo » vr 19 mei 2023, 14:36

Even een bedankje tussendoor namens Little Roastery voor zowel alle lovende als kritische woorden. Jullie ervaringen en de verslagen daarvan brengen inzicht, leer-en verbeterpunten maar ook de bevestiging dat we goed bezig zijn.

Wat betreft de Costa Rica Light. Het klopt dat deze donkerder gebrand is dan je misschien zou verwachten voor een light koffie. Wat sommigen al opperden, wil Little Roastery een toegankelijke light koffie bieden. Een ‘allemansvriend’ of ‘de Pinot Grigio van de koffie’ zijn omschrijvingen die daar goed bij passen!

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor maurice1 » za 20 mei 2023, 14:58

In de tussentijd ben ik ziek geworden en kwamen er nog wat privé aangelegenheden tussendoor. Inmiddels heb ik de koffie nog eens op mijn Pro 700 geprobeerd, maar dat lichte bittertje blijft wel. Sinds vandaag is mijn Evo Leva ook up and running en heb ik daarmee de eerste shots van de koffie geproefd. Uit de Leva is hij minder bitter, maar het algehele smaakprofiel van de boon staat mij wat minder aan. Ik kan de smaken niet helemaal benoemen, maar uit de Leva geniet ik niet echt van deze koffie. Met de pro 700 vond ik hem wel lekker. Ik moet hierbij zeggen dat ik tot nu toe Volvic water in de Leva gebruik, en de Pro 700 onthard water uit de kraan. Dat zal ook nog invloed hebben, dus wellicht is de vergelijking niet geheel fair. Ook het feit dat ik ziek geworden ben in de tussentijd kan hier natuurlijk invloed op hebben. Een echte 1 op 1 vergelijking is het dan ook niet.

Om mijn review af te sluiten zou ik zeggen dat ik het over het algemeen genomen een lekkere boon vind. De smaken zijn niet heel bijzonder of heel uitgesproken, maar hij is zowel zwart als met melk heel goed drinkbaar. Als ik een cijfer moet geven zou ik zeggen een 7,5/10. Voor mijn beleving een goede keuze als je van een tamelijk standaard koffie houdt. Zelf zoek ik liever ook een nog lichtere roast op en wat meer avontuurlijke smaken. Hoe dan ook heel hartelijk dank aan OmeCo, Bobbee en Little Roastery dat ik hieraan mee mocht doen, ik vond het leuk deze boon te mogen reviewen!
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron