Misset Horeca Koffie Top 100

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!

POLL: Dit soort lijstjes worden wisselend ontvangen. Wat vind jij van dergelijke ranglijsten?

Handig zo'n lijst om de beste koffiezaken van Nederland in beeld te krijgen.
6
27%
Mooie opsteker voor de bedrijven die er op staan maar ik bepaal zelf wel wat ik goed vind en wat niet.
6
27%
Lijsten zijn over het algemeen niet compleet, goede zaken ontbreken.
7
32%
Anders. (graag in reactie toelichten)
3
14%
 
Totaal aantal stemmen: 22
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Misset Horeca Koffie Top 100

Berichtdoor Spironski » di 11 sep 2012, 15:40

Ik vermoed dat je dan wel dichter in de buurt komt van wat wij hier zouden waarderen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Misset Horeca Koffie Top 100

Berichtdoor paulkoffie » wo 12 sep 2012, 12:02

Dat is inderdaad een errug goed idee! We kunnen onze eigen koffiepraat lijst samenstellen en deze publiceren. Genoeg èchte objectieve kennis hier. En iedereen weet wel wat in zijn of haar buurt de goede / beste koffie zaken zijn. Maar een top honderd zal niet haalbaar zijn. Een top tien of twintig kan wel. In eerste instantie op willekeurige volgorde. Evt later bepalen of het überhaupt mogelijk is alsnog een volgorde in te brengen. Zo kunnen we in Nederland daadwerkelijk de specialty koffie onder de aandacht brengen. In plaats van een of andere commerciële subjectieve kutlijst.

JHA
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 09:50
Locatie: Drachten

Re: Misset Horeca Koffie Top 100

Berichtdoor JHA » wo 12 sep 2012, 19:19

Ik kan trouwens niks vinden over de AD koffietest, alleen dat je je favoriete adres op kan geven via de site van het AD. Zie dat de jury z'n ronde al aan het doen is...

knutselbob

Re: Misset Horeca Koffie Top 100

Berichtdoor knutselbob » do 13 dec 2012, 01:44

@JHA

De 'gewone horeca" wordt helemaal niet door deze lijsten getriggerd!
Ik heb er een beetje moeite mee dat er dingen geroepen worden in welke context?
Waar gaat het over?
Leg mij eens uit in dit geval hoe jij 300 mensen in een keer van een kop koffie kan voorzien.
Ik ken een machine die dat binnen 10 minuten doet. Ik heb het niet over een espresso, cappucino of latte of zoiets. Dat kan ook met diezelfde machine tegelijk als die in 24 seconden 2 kannen voor 12 kopjes vol spugt 1 special.
Kun je nagaan wat een tijdsverschil. En de gasten vinden het lekker.
Al zet ik 10 viergroepers op een rij dan haal ik het nog niet en dan nog alle variabelen die nodig zijn om tot een constante te komen.

Als je de perceptie over smaak niet in een kader of kaders plaatst, blijf je vaak discussie houden op ongelijk niveau.

Ik had daarom in een ander topic een idee theorietje bedacht om een onderscheid in smaak te maken, zodat eea in het juiste perspectief geplaatst kan worden. http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =10#p39534

Oja en de tijd van verschraalde koffie uit een bavilor ben ik allang vergeten

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Misset Horeca Koffie Top 100

Berichtdoor cremalover » di 18 dec 2012, 21:48

Een paar jaar geleden was ' Ons moe' in Oploo de plek waar de beste koffie van Nederland geschonken zou worden.Ik er naar toe gefietst en we kregen een kop koffie uit een klein Douwe Egberts machientje.Zo een die ook bij tankstations staan. :cry:

Zo'n lijsten zeggen me noppes.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Misset Horeca Koffie Top 100

Berichtdoor cremalover » di 18 dec 2012, 21:55

Dat is inderdaad een errug goed idee! We kunnen onze eigen koffiepraat lijst samenstellen en deze publiceren. Genoeg èchte objectieve kennis hier. En iedereen weet wel wat in zijn of haar buurt de goede / beste koffie zaken zijn. Maar een top honderd zal niet haalbaar zijn. Een top tien of twintig kan wel. In eerste instantie op willekeurige volgorde. Evt later bepalen of het überhaupt mogelijk is alsnog een volgorde in te brengen. Zo kunnen we in Nederland daadwerkelijk de specialty koffie onder de aandacht brengen. In plaats van een of andere commerciële subjectieve kutlijst.
Dat kan nog tegenvallen.Als ik 10 leden van dit forum espresso's laat testen verwacht ik behoorlijk gedifferentieerde4 uitslag.Smaak is persoonlijk.Dus wat is goed of lekker?

Midas
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 13:52

Re: Misset Horeca Koffie Top 100

Berichtdoor Midas » zo 30 dec 2012, 00:00

Zo lang er geen commerciële belangen spelen vind ik alles best!

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Misset Horeca Koffie Top 100

Berichtdoor paulkoffie » wo 24 apr 2013, 13:38

Dat kan nog tegenvallen.Als ik 10 leden van dit forum espresso's laat testen verwacht ik behoorlijk gedifferentieerde4 uitslag.Smaak is persoonlijk.Dus wat is goed of lekker?
Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Maar waar het om gaat is de kwaliteit van de koffie. Ik denk dat dat redelijk goed te beoordelen is. Denk aan verse bonen ja / nee, goede apparatuur ja / nee, bekwaamheid / kennis van de barista hoog / laag. Als o.a. deze zaken in orde zijn zou je al een kwalitatief goed kopje koffie moeten hebben. Of hij vervolgens voldoet aan je persoonlijke smaak is een volgend punt. Zo was ik vanochtend in een koffie zaakje in Aalborg, Denemarken. Het heet Behag Din Smag. Ze hebben daar alles helemaal in orde. Heerlijke koffie en ik zou jullie allemaal willen aanbevelen hier eens langs te gaan mocht je ooit toevallig in de buurt zijn. (Er speciaal voor naar Aalborg af te reizen is natuurlijk enigszins overdreven.) Hoge kwaliteit espresso. Echter vond ik de afdronk een te sterke smaak van grape fruit hebben. Iets bitters, een beetje wrang als bij bitter lemon. Maar dat is dan weer iets persoonlijks. Iemand anders zal dit ongetwijfeld wel weten te waarderen. Als ik de brander of melangeur was geweest had ik mijn melange aangepast om in ieder geval die nasmaak er uit te krijgen. Toch durf ik te beweren dat het een uitstekende espresso was.

Vandaar ook dat ik in mijn vorige post al aangaf dat we wel een lijst zouden kunnen samenstellen, maar niet persee met een volgorde daarin. Dat is misschien te persoonlijk. Maar een lijst met koffiepraat waardige zaken moet haalbaar zijn. Puur op basis van kwaliteit.

Gebruikersavatar
MarcoVenezia
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 09:52

Re: Misset Horeca Koffie Top 100

Berichtdoor MarcoVenezia » wo 01 mei 2013, 23:30

Ik snap precies wat de meesten van jullie bedoelen. Ik denk wel dat deze test verder gaat dan de koffie alleen. Stukje gastheerschap, entourage etc. zal ook worden meegenomen, dus niet alleen de koffie. Het gaat om de koffiezaak.

Wellicht wat avant la lettre:
http://www.missethoreca.nl/Restaurant/N ... OR040793W/


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron