Roastown - Filterbranding

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor Joep » wo 17 apr 2013, 23:43

Ontvangen! Morgen proberen, ik ben benieuwd!
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

BertW
Berichten: 21
Lid geworden op: di 26 mar 2013, 21:41
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor BertW » vr 19 apr 2013, 21:12

Onze review:

Levering en verpakking: 9 out of 10
Levering keurig conform afspraak. 2x250 gr. verpakt in stevige kartonnen doos met houtkrullen en persoonlijk gestelde begeleidingsbrief incl. kortingscode voor 20% bij vervolgaankoop van 2 koffies naar keuze.
Verpakking van de koffiebonen: multi layer, buitenkant licht bruin papier, binnenkant gecoate metaalkleurige folie, uitstekend gesealled, eenweg ventiel. Handige strip voor hersluiting aan zak gehecht. Door vierkante bodem kan zak rechtop weggezet worden.
Branddatum (1 april 2013) en t.h.t. (1 april 2015) duidelijk op de achterkant gestempeld.
Etiket vermeldt de inhoud en laat zien op landkaart waar de koffie vandaan komt.
Commentaar: mooie verpakking die kwaliteit en vakmanschap uitstraalt. Zelfs de begeleidende brief is gedrukt op prettig aanvoelend gesaniteerd papier.
Vraag me af of een t.h.t. van 2 jaar wenselijk is wanneer je "vers" belangrijk zou vinden bij de marketing.

We hebben de volgende zetmethode gebruikt voor filterkoffie:
Kopje voorverwarmd, papieren Melitta filter 1x2 natgemaakt met warm water, ca. 1/4 water van ca. 93 C. opgegoten voor wellen gedurende ca. 45 sec., daarna de rest van het water opgeschonken, totale doorlooptijd ca. 3 minuten.
Koffie gemalen met de Braun molen op 2 verschillende maalstanden (fijne en medium filtermaling).
Hoeveelheid koffie voor Anita 12 gr. per 150 ml; voor mij 16 gr. per 150 ml.

Koffie 1: Roastown single origin Kenia Arabica AA; 9/10
Uiterlijk van de bonen: medium donker gebrandde bonen (= conform opgave). Mooi gelijkmatig gebrand (mat, geen glans of druppeltjes).
Geur van de bonen: veel intense geur die uit de verpakking "stuift". Zo veel geur dat je nog vaag wat fruittonen merkt maar de sterke koffiegeur drukt die volledig naar de achtergrond. Je ruikt nog wat geur van kruiden en kreupelhout, wat mineraliteit en vaag ook karamel.
Overall: sterk en complex geurende "zwaardere" koffie.
Smaak: de geur proef je terug in de koffie. Veel smaak, complex, mondvullend, rijk aroma, wel vaag fruitig maar zeker niet overheersend, proef wat chocolade en karamel, heeft prettige rinsigheid, bittertje en zwak zoetje. Heeft (zeer) lange afdronk (als of je een goede espresso hebt gedronken die je na een uur nog proeft).
Een koffie die staat, donker, vol met body.
Prima gedurende de dag maar ook lekker na een diner (maar dan als cafetiere?).
Wij vonden hem het lekkerst met een fijne filtermaling; medium gemalen geeft te veel rinsheid.

Koffie 2: Roastown single origin Ethiopia Sidamo
Uiterlijk van de bonen: net iets lichter dan koffie 1 en kleinere boontjes (= conform opgave). Ook weer mooi gelijkmatig gebrand (mat, geen glans of druppeltjes).
Geur van de bonen: veel minder sterk dan koffie 1. Ruikt geheel anders, wat naar gedroogd groen gras, wel prettig maar moeilijk te omschrijven. Bloemachtige tonen kunnen we niet vaststellen.
Smaak: de aparte geur proef je niet terug in de koffie. Wat minder body en meer rinsigheid. Lijkt aanvankelijk een lichte koffie voor overdag omdat hij niet zo sterk is, maar afdronk is ook hier langer dan verwacht. Vooral de rinsigheid blijf je lang naproeven. Een koffie voor de liefhebber van dit smaakprofiel.
Voor ons moeilijk te definieren koffie, daarom geen beoordeling (cijfer) willen geven.
We drinken af en toe Maragogype deze is ook licht, rinsig en heeft zelfs weinig body maar voor ons prettiger dan koffie 2.

Er is duidelijk aandacht besteed door Roastown aan de producten, dat zie en proef je.

We vonden het leuk om mee te doen aan deze test.

Bart en Jan hoop dat jullie wat aan ons commentaar hebben en succes met de ontwikkeling van de zaak.

Gr Anita en Bert :D

Later toegevoegde opmerking: na het insturen van de review hebben we koffie 2 nog enkele malen geproefd en ook nog wat sterker gezet. We moeten kennelijk wennen aan deze koffie want deze gaat steeds beter smaken.

Gr. Bert
Laatst gewijzigd door BertW op ma 22 apr 2013, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Dalla Corte mini EX4+ (2009) || Baratza Forte || Baratza Virtuoso Preciso 685 || RB flat
Brew: Hario Scale || Abid Clever Dripper || Ubrew || Melitta filters || Bodum Bistro en Braun 3045 molen
Bonen: Blanche Dael (te lopen) || winkels via internet

SO_Coffee_Lover
Berichten: 20
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 14:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor SO_Coffee_Lover » za 20 apr 2013, 12:08

Beste Anita en Bert,

Hartelijk dank voor jullie review!

Helder verhaal.

We komen er inhoudelijk op terug als we alle reviews binnen hebben.

Een goed weekend!

Vr Gr Jan
Een passie voor goede koffie: www.roastown.com

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor Joep » di 23 apr 2013, 13:32

Ik ben nog hevig aan het proeven hoor! Iets hogere temperatuur, iets lagere, iets grover, iets fijner.
Mijn verslag komt nog.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

SO_Coffee_Lover
Berichten: 20
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 14:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor SO_Coffee_Lover » di 23 apr 2013, 15:21

Ik ben nog hevig aan het proeven hoor! Iets hogere temperatuur, iets lagere, iets grover, iets fijner.
Mijn verslag komt nog.
Helemaal top Joep! We waarderen je accuraatheid om het met een mooi woord te zeggen!

We zijn heel benieuwd naar je bevindingen!
Een passie voor goede koffie: www.roastown.com

buks
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 16:03

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor buks » vr 03 mei 2013, 13:55

Mijn revieuw van de Roastown Filterbranding!

Allereerst de verpakking: Roastown gebruikt een mooi uitziende verpakking, die eruit ziet alsof hij ook nog biologisch afbreekbaar is, of dat ook zo is weet ik niet, maar het ziet er goed uit! Ook zeer netjes is de uitgebreide beschrijving die er bij de koffies zit, zeer professioneel. Als laatste is het netjes dat de branddatum vermeld staat. Een klein puntje van kritiek: de koffie is bij aankomst bijna 2wk oud en dat is voor mij vaak al net iets over de sweetspot heen. Iets verser is nog beter.

Nu de smaak, allereerst de Kenya. Het geurprofiel klopt exact, ik rook er ook veel fruit in, vooral de perzik was erg aanwezig. Branding is medium, iets lichter dan ik het zelf zou doen denk ik.

De Ethiopia: in het geurprofiel herken ik meer nootachtige geuren, vooral amandel kwam in me op. Verder idd het citrusachtige zit er zeker in. Ook hier is de branding mooi gelijkmatig en iets lichter dan ik zelf zou doen.

Bij het proeven merk ik dat ik het moeilijk vind om het smaakprofielen terug te vinden in de filterkoffie. Dit kan echter ook aan mijzelf liggen omdat ik weliswaar een geoefend espresso-proever ben, maar ik merk dat ik het lastiger vind om de subtielere smaken uit de filterkoffie terug te vinden. Het kan ook aan mijn koffiemachine liggen, maar de extreme smaakverschillen die in espresso's ontstaan, vind ik altijd minder terug als ik dezelfde koffies voor filter gebruik. Wel leveren beide koffies een smaakvolle kop koffie op! Ik heb als test met beide ook nog even een espresso gemaakt, maar daarvoor vond ik uiteindelijk de branding iets te licht waardoor de rinsige smaaktonen wat teveel naar voren komen. Al met al een geslaagd experiment met lekkere koffie, de mannen van Roastown zijn goed bezig. Dank aan heb voor het ter beschikking stellen van het mooie pakket!

SO_Coffee_Lover
Berichten: 20
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 14:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor SO_Coffee_Lover » di 07 mei 2013, 06:16

Hoi Buks,

Hartelijk dank voor de uitgebreide review! En natuurlijk ook bedankt voor de complimenten, het is goed om te lezen dat de koffie goed gesmaakt heeft!

Als alle reviews binnen zijn zullen wij deze evalueren en de feedback terugkoppelen aan onze huidige branding en smaakbeschrijving. Het experimenteren met koffie, de smaken, profielen, het malen, het branden en de verschillende zetmethoden is een leuke bezigheid. Extra input van externe proefpanels kunnen wij daarom altijd goed gebruiken! En bij een volgende oogst begint het feest weer opnieuw :-) want het blijft natuurlijk een natuur/seizoensproduct waarbij wij voor een groot deel afhankelijk zijn van moeder aarde.

Vr Gr Jan
Mijn revieuw van de Roastown Filterbranding!

Allereerst de verpakking: Roastown gebruikt een mooi uitziende verpakking, die eruit ziet alsof hij ook nog biologisch afbreekbaar is, of dat ook zo is weet ik niet, maar het ziet er goed uit! Ook zeer netjes is de uitgebreide beschrijving die er bij de koffies zit, zeer professioneel. Als laatste is het netjes dat de branddatum vermeld staat. Een klein puntje van kritiek: de koffie is bij aankomst bijna 2wk oud en dat is voor mij vaak al net iets over de sweetspot heen. Iets verser is nog beter.

Nu de smaak, allereerst de Kenya. Het geurprofiel klopt exact, ik rook er ook veel fruit in, vooral de perzik was erg aanwezig. Branding is medium, iets lichter dan ik het zelf zou doen denk ik.

De Ethiopia: in het geurprofiel herken ik meer nootachtige geuren, vooral amandel kwam in me op. Verder idd het citrusachtige zit er zeker in. Ook hier is de branding mooi gelijkmatig en iets lichter dan ik zelf zou doen.

Bij het proeven merk ik dat ik het moeilijk vind om het smaakprofielen terug te vinden in de filterkoffie. Dit kan echter ook aan mijzelf liggen omdat ik weliswaar een geoefend espresso-proever ben, maar ik merk dat ik het lastiger vind om de subtielere smaken uit de filterkoffie terug te vinden. Het kan ook aan mijn koffiemachine liggen, maar de extreme smaakverschillen die in espresso's ontstaan, vind ik altijd minder terug als ik dezelfde koffies voor filter gebruik. Wel leveren beide koffies een smaakvolle kop koffie op! Ik heb als test met beide ook nog even een espresso gemaakt, maar daarvoor vond ik uiteindelijk de branding iets te licht waardoor de rinsige smaaktonen wat teveel naar voren komen. Al met al een geslaagd experiment met lekkere koffie, de mannen van Roastown zijn goed bezig. Dank aan heb voor het ter beschikking stellen van het mooie pakket!
Een passie voor goede koffie: www.roastown.com

koffiesmaak
Berichten: 22
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:43
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor koffiesmaak » di 07 mei 2013, 23:20

Just to let you know dat mijn review er zeker aan komt :) Ben ondertussen lekker aan het proeven.....maar of ik die aardbei heb gevonden? Dat is nu nog een vraag.....
SCAE Level 1 certified
In bezit van: Izzo Alex Duetto, Mahlkonig K30, Mahlkonig Guatamala, V60, Chemex, Aeropress

SO_Coffee_Lover
Berichten: 20
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 14:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor SO_Coffee_Lover » wo 08 mei 2013, 09:24

Just to let you know dat mijn review er zeker aan komt :) Ben ondertussen lekker aan het proeven.....maar of ik die aardbei heb gevonden? Dat is nu nog een vraag.....
Hoi Koffiesmaak!

We zijn erg benieuwd wat jij ontdekt!

Succes!
Een passie voor goede koffie: www.roastown.com

koffiesmaak
Berichten: 22
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:43
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Roastown - Filterbranding

Berichtdoor koffiesmaak » ma 13 mei 2013, 21:59

Ik ben wat later met de review. Helaas heb ik last gehad van een keelontsteking en heb ik daardoor een tijdje wat minder koffie gedronken :( De keelontsteking is weer over…..de smaakpapillen weer op volle sterkte.

Ik was eerlijk gezegd alweer vergeten dat ik me had opgegeven voor het proefpanel. De doos met de 2 filterkoffies kwam dan ook als een verrassing :D

Ik keek heel erg uit naar de Kenia Arabica AA en dan met name omdat in de smaakomschrijving aardbei naar voren kwam. Een van mijn mooiste ervaringen met koffie was een Hario Woodneck bij The Barn in Berlijn. Ik weet niet meer welke boon het was, de brander was in ieder geval SquareMile (London) en ik dronk koffie met de smaak van aardbei. Ik zal dat nooit meer vergeten.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een herbeleving van dat moment. Helaas is dat niet gelukt. Maar het is niet eerlijk daar alles aan op te hangen. Ik heb dan de aardbei niet geproefd, ik heb wel smaakvolle koffie gedronken. Ik ben lekker in de weer geweest, al zeg ik het zelf. Spelen met hoeveelheden, maalgraden en filtermethoden (V60, Aeropress en Chemex).

Ik vond de Kenia op zijn lekkerst in de Chemex. De fruitigheid van de koffie komt dan (voor mij) het beste tot zijn recht. Fruitigheid (duidelijk rood fruit, de smaak van rozenbottel kwam voor mij het meeste naar voren) voerde de boventoon, met een klein zuurtje. De koffie kwam het best tot zijn recht bij de 'standaardhoeveelheden' (6gr (en een beetje) per 100ml) en een maalgraad waarmee de koffie doorliep in 3-4 minuten na blooming (ik had qua versheid van de koffie eerlijk gezegd wel meer blooming verwacht). Ik heb de koffie ook geprobeerd met grotere hoeveelheden (bv 7gr per 100ml), maar dan is de koffie voor mij te sterk om de mooie fruitsmaken te proeven.

De Sidamo kwam voor mij het beste tot zijn recht in de V60. De Sidamo is duidelijk een vollere, zwaardere koffie. 14,5gr op 200ml met een doorlooptijd tussen de 2-3 minuten (na blooming) leverde voor mij deze keer de lekkerste koffie op. Een vollere, fruitige smaak. Geel fruit (perzik) kwam deze keer het meest naar voren.

Al met al een erg leuke tijd gehad om deze koffies te proberen. Bedankt voor de kennismaking met Roastown. En als ik het juist heb, probeer ik een dezer dagen een espressobranding van Roastown in het Roast.nl pakket van deze maand. Goed bezig, heren!
SCAE Level 1 certified

In bezit van: Izzo Alex Duetto, Mahlkonig K30, Mahlkonig Guatamala, V60, Chemex, Aeropress


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron