Brandmeesters Floresta

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor bobbee » wo 22 okt 2014, 21:21

Ik moet mijn recensie nog geven :oops: :

De Floresta.

De bonen waren gebrand op 15 september en kreeg ik binnen op 20 september. Het pakketje was goed gevuld, een zakje bonen, wat folder materiaal en een shot glaasje met brandmeesters logo. Leuk pakketje.
Na het zakje te hebben geopend kwam er een donker gebrand boontje tevoorschijn. Behoorlijk wat donkerder dan ik doorgaans drink. Op het eerste gezicht meer een fikse espressobranding dan filter dus ik was wat verbaasd omdat Brandmeesters op de website vermeld dat deze bonen ook geschikt zijn voor filter. Goed, de K10 was al snel goed afgesteld voor een goede espresso; 17gr/32ml espresso. Als espresso een dikke cacao smaak en lekker romig, verwacht geen complexe smaak of iets bijzonders. Dit is meer een allemans vriend.
Vervolgens heb ik hem in de aeropress geprobeerd, want hij is geschikt voor filter zegt brandmeesters. Maar dit vond ik totaal niet geslaagd. De smaak is vlak en niet lekker. Ik vond het een veel te zware smaak voor filter en die bleef niet lang hangen. Het leek wel of hij snel afvlakte en ik kreeg het gevoel om snel een glas water te drinken. Bij een goede filter koffie wil ik juist niet mijn mond spoelen als die goed smaakt.
Volgende dag een cappuccino ermee gemaakt, kijk hier is deze boon dus perfect geschikt voor. Lekker romig in de melk en hij komt goed door. Naar mijn mening moet brandmeesters deze blend enkel en alleen verkopen als cappuccino blend. Niks meer niks minder, dit is waar deze boon geschikt voor is!

Al met al dus geen knaller voor mij persoonlijk, en mijn mening is dat deze Floresta blend alleen geschikt is voor cappuccino.

Brandmeesters, bedankt voor de bonen! En ook erg leuk om zo'n goed verzorgd pakketje te ontvangen.

Hier nog wat foto's in willekeurige volgorde:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Brandmeester's
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 03 nov 2014, 09:29

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Brandmeester's » ma 03 nov 2014, 09:41

Beste leden van het testpanel,

Met veel plezier hebben wij jullie testresultaten van onze Floresta gelezen. Interessant om te zien hoe smaken verschillen en hoe een ieder deze koffie op zijn/haar eigen manier ervaart.
Brandmeester's heeft met de Floresta een veelzijdige koffie op de markt gebracht die zowel voor slow brew als voor espresso geschikt is. Een zogenaamde "allemansvriend", zoals een aantal van jullie terecht opmerkt.

Wat ons opvalt is dat sommigen van jullie de koffie testen in een naked-portafilter en één keer zelfs met 21 gram droge koffie voor een espresso van 35 gram. Dit voelt voor ons als een overextractie en dat zou kunnen verklaren waarom de koffie wat zwaar "aanvoelt".

Zelf zouden wij de espresso niet op die manier zetten (behalve voor esthetische doeleinden), maar het klinkt logisch dat iedereen de koffie zet op de manier zoals hij/zij gewend is. Alleen op die manier kun je de koffie vergelijken met andere koffies die je drinkt.

Bij een volgende test zullen wij onze eigen testparameters meesturen, op basis waarvan wij de smaakomschrijving hebben gemaakt.

Wij hebben de koffie zelf uiteraard gecupt op de officiële manier met opschenken en een cuppinglepel en als espresso met en zonder opgeschuimde melk. Op die manier hebben wij de smaakomschrijvingen bepaald zoals die op de verpakking beschreven staat. Uiteraard kunnen andere methodes van zetten andere smaakresultaten opleveren, maar dat is ook de charme van koffie.

Graag willen wij iedereen die getest heeft hartelijk danken voor de feedback en mogelijk tot een volgende keer.

Met vriendelijke groet,
Jolanda Hos
Brandmeester's

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Erik82 » ma 03 nov 2014, 11:48

Bedankt voor de reactie. Zo leren we allemaal van elkaar.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron