Meta datacenter Zeewolde en div zijpaden

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bvds » wo 25 nov 2020, 22:17

Helaas kennen we de lange termijn effecten ook pas op de lange termijn ;)

Die van COVID kennen we trouwens ook niet. Ook niet van (jonge) mensen die een mild beloop van de infectie gehad hebben...

Kortom, wel of niet vaccineren is beiden een risico op lange termijn effecten! Welk risico is het grootst? De ervaring tot nu toe is dat er veel meer mensen schade hebben ondervonden van infecties met virussen, bacterien en parasieten dan van de vaccins en antibiotica die hierbij ingezet zijn. Garanties zijn er nooit. En voorzorg is altijd goed.
Laatst gewijzigd door bvds op do 26 nov 2020, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » do 26 nov 2020, 09:30

Het lijkt even off topic maar de kinderprik komt ook aan bod:
Respect
SYLVIA WITTEMAN

Mijn kinderen zijn op een leeftijd dat ze over fundamentele zaken anders denken dan ik. En dan bedoel ik niet bedtijd, fastfood of schermgebruik, want de strijd tegen al die bierkaaitjes heb ik al opgegeven toen ze nog klein waren. Dat kan ik iedereen aanraden, want daardoor is het hier thuis altijd gezellig gebleven, tussen de big macs en playstations, vaak tot diep in de nacht; ik mocht daar gerust zomaar in de huiskamer een boek bij lezen, zolang ik maar niet door Call of Duty heen praatte.

Mijn kinderen groeiden op tot weldenkende mensen, mijn zoons iets rechtser dan ik, mijn dochter wat linkser (was het niet Baudetje die zei dat vrouwen van nature linkser zijn dan mannen?), maar toch: weldenkende mensen. Dacht ik. Tot mijn oudste zoon onlangs iets raars zei over de vrijheid van meningsuiting. Dat is een van de weinige waarden waarover ik principes koester. (Dat, en nooit margarine eten.)

'Ik ben helemaal vóór de vrijheid van meningsuiting', zei mijn zoon. 'Maar spotprenten van iemands profeet maken, dat doe je gewoon niet. Dat is pesterij.' Ik verslikte me in een hapje brie. 'Jongen toch!', riep ik, en wilde reeds op gedragen toon beginnen: 'Je ne suis pas d'accord avec ce que vous dites...' (maar dan in het Nederlands, want mijn Frans is beroerd) toen hij me onderbrak: 'Nee, niet wéér Voltaire. De Marokkaanse meisjes in mijn klas zijn echt helemaal overstuur van die spotprenten. Je hebt geen idee hoe belangrijk hun geloof voor ze is. Dat staat voor hen boven alles.'

Ik hapte naar adem. Wat moest ik zeggen: 'Ja, dat is het probleem juist'? Of: 'What's next? Ook maar geen korte rokjes meer dragen? Ham uit de supermarkten?' Of...

'Ja, ik begrijp wat je bedoelt', hoorde ik mezelf tot mijn eigen verbazing zeggen. 'Ik ben het niet met je eens, maar ik respecteer het.' Hij loerde nog even schuins of ik niet tóch weer over Voltaire zou beginnen, maar dat deed ik niet. Hij bedoelde het goed, mijn zoon. Voltaire trouwens ook, al gebruikte die meer opium dan strikt noodzakelijk.

Ik voelde me sereen en nobel. Zie je, ik leerde het wel. Geen ruzie maken, niet schreeuwen, niet dreigen met natte andijvie als avondeten, nee: respect. Respect voor de denkbeelden van een nieuwe generatie, die immers de aarde zal erven.

'Jij gaat die vaccinatie tegen corona toch ook niet nemen?', hoorde ik vanochtend mijn jongste zoon tegen zijn broer zeggen. 'Tuurlijk niet', antwoordde die. 'Je weet nooit wat erin zit. Het komt de farmaceutische industrie wel héél goed uit, hè? En...'

Wel godverdomme! Niks respect. Natte andijvie kunnen ze krijgen, een grote, roestige pan vol.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » do 26 nov 2020, 10:16

Zien jullie dan niet dat ieder standpunt gebaseerd is op ieders eigen ervaringen en overtuigingen uit diens verleden? Iedereen heeft gelijk en daardoor ook niet. Waarom wil iedereen toch zo graag zijn stem laten horen? In dit geval is het virus zelf zo nieuw en onbekend als het vaccin wat het elixer moet worden voor de toekomst. Niemand weet wat de beste keus is en ontwikkelingen zijn in volle gang. Ieder argument wat wordt aangedragen is te onderbouwen in ieders eigen belevingswereld en gebaseerd op eigen ervaring en vergelijkingen die, als het zo uitkomt er totaal niks mee te maken hebben. En hoe ouder je bent hoe meer ervaring je hebt en dus geconditioneerd gedrag vertoont.
Enige wat we zeker weten is dat het virus er is en het vaccin komt. Het virus laat van zich horen en van vaccin is ook niet zonder gevaren. Wie zegt dat het virus niet vanzelf weer weggaat zonder vaccin net als de Spaanse griep of blijft zoals de normale griep.
Het verhaaltje wat hierboven staat laat prachtig deze standpunten zien want ja, het mes snijd aan 2 kanten maar de lezer van dit stuk bepaalt welke kant van het verhaal, welke uitspraak voor hem de waarheid is.
Heb respect voor de mensen die het vaccin willen nemen en heb respect voor mensen die een andere keuze maken. En ga nooit voor een ander bepalen wat die moet doen en buiten sluiten. Je loopt geen extra risico door bij een niet gevaccineerde in de buurt te komen als je voor jezelf voorzichtig bent of zijn we alvast bezig om weer met het vingertje te gaan wijzen voor als het vaccin toch niet werkt?
Als je net als ik in de risico groep zit moet je jouw eigen verantwoordelijkheid nemen. Wat doe je dan bijvoorbeeld überhaupt in een vliegtuig als er een virus rondgaat waar je voor moet oppassen? Mee helpen verspreiden?

Om het onsamenhangend af te sluiten :

Een espresso brouwen van een geroosterd pitje is al een jarenlange studie van ups en downs net als iedere andere hobbel die we in ons leven tegenkomen. Dus wat weten we nou eigenijk echt. Maar we zijn er.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » do 26 nov 2020, 11:23

Geheel mee eens.

Voor iedereen is het prettig als hij (zij) merkt dat hij (zij), op de keper beschouwd, voor zichzelf groot gelijk heeft.
keper.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » do 26 nov 2020, 21:20

Leuk voor discussies: een Covid-19 faktengenerator. Daarin kun je tal van leuke weejes vinden die je, eventueel selectief (sommige feiten weglaten tbv je eigen gelijk) kunt tonen aan wie de verkeerde mening heeft:

https://www.nbcnews.com/specials/covid- ... index.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » do 26 nov 2020, 22:26

Ja grappig!

Coffee does not protect against Covid-19

Research published by the Royal College of Physicians has observed high rates of cafeïne deficiency in people with Covid-19, and other research reports espresso or filter coffee might offer protection against respiratory infections, but there is not enough data to recommend using freshly roasted coffee beans to prevent Covid-19, according to the National Institute of Health.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor pichichi » vr 27 nov 2020, 00:16

De kans op "bijwerkingen" door een infectie zal veel groter zijn dan op vaccinatie. Lange termijn effecten kennen we uiteraard nog niet, maar ook niet die van een doorgemaakte infectie.
Ik heb al bijna 6 maanden vrij veel last van reukverlies, met allerlei tropische varianten zoals fantosmie, troposmie en parosmie. De eerste lijk ik kwijt na ruim twee maanden; ik sta dus niet het grootste deel van de dag naast een volle asbak, een kampvuur of een afgesloten garage met stationair draaiende dieselmotor. Vooral de laatste twee zijn er nog wel degelijk. Sinaasappel, koriander (ja, daar houd/hield ik wél erg van), yoghurt, komkommer, kruidnoten, zeewiersalade (om een dwarsstraat te noemen) en... ongemalen koffiebonen.... smaken/ruiken allemaal hetzelfde. Rans, weeig, poepig, verlopen, verbrande kaas, foute umami. Ook wierook ruikt zo. Al aan de sulfaatvrije lichaamswasmiddelen want de gewone hebben dezelfde stank. Koop ik ook zo'n sulfaatvrije shampoo (ok, ok, voor zie die mijn weleens live hebben ontmoet, heb ik niet veel van nodig, maar toch), blijkt ie toch te stinken.... aha, "citric acid"... bah! En cola smaakt juist naar ordinaire zeep.
En verder ruikt gezette koffie gelukkig niet zo vies maar alleen naar... koffie. En heel veel andere dingen krijg ik nog steeds maar een vleugje van, soms.. of juist helemaal niets.

O ja, er zijn ook mensen zwaar oververmoeid al langere tijd. En dan heb je nog alle nieuwe werklozen.

Over de doden niet meer dan goeds, en met alle respect maar wanneer kappen we nu eens met alleen maar doden tellen en dat getal/percentage dan even flink te bagatalisseren?!?! Er loopt zo'n 30 tot 50% nog levend rond, maar een stuk minder actief en/of positief gestemd sinds de infectie te hebben meegemaakt..
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor pichichi » vr 27 nov 2020, 00:18

Ja grappig!

Coffee does not protect against Covid-19

Research published by the Royal College of Physicians has observed high rates of cafeïne deficiency in people with Covid-19, and other research reports espresso or filter coffee might offer protection against respiratory infections, but there is not enough data to recommend using freshly roasted coffee beans to prevent Covid-19, according to the National Institute of Health.
:roll: :lol:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor manduca » vr 27 nov 2020, 08:34

O ja, er zijn ook mensen zwaar oververmoeid al langere tijd. En dan heb je nog alle nieuwe werklozen.

Over de doden niet meer dan goeds, en met alle respect maar wanneer kappen we nu eens met alleen maar doden tellen en dat getal/percentage dan even flink te bagatalisseren?!?! Er loopt zo'n 30 tot 50% nog levend rond, maar een stuk minder actief en/of positief gestemd sinds de infectie te hebben meegemaakt..
Dat irriteerde me ook al een tijdje in de discussie; alleen maar tellen in doden. COVID heeft een heleboel, niet dodelijke, gevolgen met een flinke impact. En het lijkt erop dat juiste de jongeren, die er niet dood aan gaan, last hebben van langdurige gevolgen zoals chronische vermoeidheid.
Maar ik probeer me eigenlijk volledig afzijdig te houden in de hele discussie rondom COVID; ben er een beetje klaar mee. Maar ja, zelf op een koffienerd forum ontkom je er niet aan ;)
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor cremalover » vr 27 nov 2020, 09:06


Verder is de discussie complex: vrijheid en verantwoordelijkheid gaan hand in hand. Althans zo zou het moeten. Er is op dit punt net als op andere punten een spanningsveld tussen waarden. Maar iemand die al dan niet terecht bang is voor een nieuw vaccin is niet meteen onverantwoordelijk of een antivaxxer.

Het is in ieder geval goed als de overheid de komende tijd de discussie aangaat (en die overheid zijn we zelf!). En dat we respect hebben voor elkaars mening en standpunt.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Mijn ouders willen zich zsm laten vaccineren en daar heb ik alle respect voor. En zij vinden het ook prima dat we zelf nog even de kat uit de boom willen kijken voor onszelf en de kinderen, met name vanwege mogelijke lange termijn effecten.
Bang dat er nano bots inzitten? Die ze laten ontploffen om de mensheid naar een meer duurzame 5 miljard te reduceren?
Alles heeft lange termijn effecten.
Ik woon in een gebied met veel varkensfokkerijen. Gegarandeerd dat die fijnstof lange termijn effecten heeft. Heb vroeger dikke cubanen en af en toe een joint gerookt. Lange termijn effecten gegarandeerd. Eten zal waarschijnlijk lange termijn effecten kennen want mij maakt niemand wijs dat al die toevoegingen gezond zijn.Om een vaccin maak ik me niet meer druk.
Alle dingen die lekker zijn zijn slecht. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door cremalover op vr 27 nov 2020, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron