Meta datacenter Zeewolde en div zijpaden

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » do 18 mar 2021, 19:26

Ja. Want ik heb sowieso ook geen gelijk. Dat weet ik ook 100% zeker.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » vr 19 mar 2021, 09:40

Nou horen we het ook van iemand die het weten kan
Van de anticonceptiepil kun je ook trombose krijgen en die geven we toch ook?
de huisarts
JOOST ZAAT
Volkskrant 19mrt2021

Wenen, zachtjes wenen wilde mijn ene ik, mijn andere wilde onmachtig met het ontbijtservies smijten. Ik haalde maandagochtend de krant uit de bus en zag dat de angst voor een zeldzame gebeurtenis de boven-ons-gestelden te machtig is geworden. Opnieuw is er een onbegrijpelijke risicoafweging: stoppen met AstraZeneca vanwege een superzeldzame mogelijke bijwerking en daarmee het risico nemen op meer zieken. Minister de Jonge wil absoluut zeker zijn dat het vaccin geen kwaad kan, alsof 100 procent zekerheid bestaat. Huisdokters en ggd's konden dus subiet aan de slag om 280 duizend mensen af te bellen.

Opnieuw bevangt moedeloosheid me. De derde golf zwelt aan: er liggen in Nederland meer dan 2.000 mensen ziek in het ziekenhuis en nog veel meer thuis. De enige uitweg, vaccineren, zit gedeeltelijk weer op slot. Nu was het vaccin van AstraZeneca vóór de registratie al een zorgenkindje, maar wel een kindje met potentie. Niet alleen zouden huisartsen 60- tot 64-jarigen daarmee vaccineren, ook de mensen met fors overgewicht, mensen met het syndroom van Down en hun eigen personeel dat dagelijks met covid-19-besmette mensen te maken heeft.

De gebeurtenissen van dit weekend lijken extreem zeldzaam: bij de 10 miljoen vaccins van Pfizer in het Verenigd Koninkrijk waren er (tot 9 maart) 21 meldingen van te weinig bloedplaatjes; bij AstraZeneca waren dat er 35 op zo'n 10 miljoen vaccinaties. Astra Zeneca ziet geen verband tussen de gemelde gebeurtenissen en het vaccin. Nu kun je dat nog afdoen als farmaverkooppraat, maar ook het EMA en de WHO begrepen niets van de opwinding. Van de anticonceptiepil kun je ook trombose krijgen en die geven we toch ook?

Het steekt temeer omdat ik op diezelfde dag ook leer hoeveel meer sterfte de Britse variant geeft dan het 'oorspronkelijke' virus: het risico op overlijden neemt voor een 55- tot 69-jarige man toe van 0,6 naar 0,9 procent. Niks 'griepje' dus.

Wenen wilde ik en smijten met de lunchbordjes. Ik zag twee volksvertegenwoordigers roepend over 'stam en volk' op volle pleinen hun discipelen ophitsen om zich niet te laten vaccineren omdat covid-19 niet meer dan een griepje zou zijn. De dag daarvoor publiceerde The Economist een rekenmodel op basis van gegevens over 425 duizend Amerikanen met covid-19. Je kunt daarin uitrekenen dat bijvoorbeeld een 50-jarige man met diabetes 2 en covid-19 een kans van 1 op 4 heeft om in het ziekenhuis terecht te komen en 0,9 procent op overlijden. Zo'n man is geen 'dor hout', die werkt gewoon.

Wenen wil ik en smijten met het avondeten, omdat woensdag de (extreem-)rechtse partijen in ons parlement opnieuw gegroeid zijn. Partijen die het niet nauw nemen met de rechtsstaat, partijen die grote groepen Nederlandse burgers discrimineren en daardoor ook hun gezondheid schaden, partijen die hun voorstellen baseren op fabels, wantrouwen en verlangen naar een 'homogeen' Nederland dat nooit bestaan heeft.

Politiek is 'dokteren op grote schaal', maar dan moet die politiek niet op verzinsels zijn gebaseerd. Gelukkig heeft het EMA donderdagmiddag de ban op het AstraZeneca-vaccin weer opgeheven.

Reageren? j.zaat@volkskrant.nl
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » vr 19 mar 2021, 11:29

Waar komt de uitdrukking 'Joost mag het weten' vandaan en wat wordt ermee bedoeld?

Als je iets niet weet, kun je zeggen: 'Joost mag het weten.' Je bedoelt dan: 'ik heb geen flauw idee (en ik ga me er ook niet in verdiepen)'.
Joost is in deze uitdrukking oorspronkelijk niet de persoonsnaam Joost, maar een benaming voor de duivel. Die benaming gaat waarschijnlijk terug op het Javaanse woord joos. Dit was een aanduiding voor een Chinese godheid of de afbeelding daarvan. Joos is een verkorting van dejos, dat weer teruggaat op het Portugese deus ('god'). In het boek Reistogt van Wouter Schouten (uit 1780) wordt beschreven hoe de Chinezen die in Batavia wonen kaarsen branden ter ere van de vorst van de hel, die zij als een god aanbidden: "Den Schepper vreezen zij niet, wijl van Hem alles goeds komt; maar de Duivel, dien zij gemeenlijk Joosje noemen, is, zeggen zij, een machtig en geweldig vorst (...)." De Nederlanders op Java konden de benaming joos en de verering van deze 'duistere' god niet plaatsen; ze zagen deze 'heidense god' als de duivel. Joosje werd later verbasterd tot de bekende Nederlandse voornaam Joost.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » vr 19 mar 2021, 12:18

Holland wint weer op alle fronten. Enkele Zeer Saaie landen staan officieel 'boven' ons maar we zijn de beste van de serieuze landen.
Schermafbeelding 2021-03-19 om 12.14.05.png
https://edition.cnn.com/travel/article/ ... index.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor Marcje » vr 19 mar 2021, 14:12

Nou horen we het ook van iemand die het weten kan
Van de anticonceptiepil kun je ook trombose krijgen en die geven we toch ook?
de huisarts
JOOST ZAAT
Volkskrant 19mrt2021

....

Moeten we die ook allemaal nemen als voorwaarde om mee te doen aan de maatschappij? ;)
dus...

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor gilleko B. » vr 19 mar 2021, 18:55

Ik heb totaal geen vertrouwen in de wijze waarop Europa nu georganiseerd is. Het creëeren van een politiek machtsblok staat voorop, en de krachten die daar een niet zichtbare rol vormen zullen naar mijn mening altijd een negatieve reflexwerking hebben naar allerlei inhoudelijk maatschappelijke aangelegenheden, zo ook met Corona. Professoren zijn o.a. managers en verkopen, zoals Verkade zijn koekjes aanprijst en verkoopt, beleid en publicaties, ik sluit niet dat "wiens brood men eet diens woord men spreekt" daar een rol in speelt. Mij bekruipt het gevoel dat van emeritus hoogleraren,.of gepensioneerd, meer kritische geluiden te horen zijn. De angst is er inmiddels goed ingepeperd, het beleid levert nog steeds niet het beoogde resultaat, de vrijheid voor wel of geen vaccinatie staat ook steeds meer onder druk. Vind dat nog akeliger dan het Coronavirus op zich.





Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » vr 19 mar 2021, 19:30

Ik vind juist de emeritus hoogleraren doorgaans vrij irritant, van die mannetjes die het verloren prestige op de faculteit énórm missen en dan maar 'in de media' gewichtig gaan doen, wat hen lukt als ze tenminste een opmerkelijk dwarse opinie weten te verzinnen en dat met veel aplomb fotogeniek kunnen rondbazuinen want dat vinden de redacties wel leuk.

Verder zijn de meeste mensen vrij dom, en is het een godswonder dat er zoveel nog redelijk goed en geavanceerd verloopt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor gilleko B. » vr 19 mar 2021, 20:16

Ik zie het juist als vrij van ruggespraak en gedurfd afwijken van een mainstream denken, zonder daarbij de parameter "het gelijk" er op los te laten. Vind kuddegedrag waarbij opvattingen en meningen transformeren in religie heel eng. Als ik dan afwijkende geluiden hoor schudt dat nmm de boel wakker. Ik zet dit soort hoogleraren anders weg. Maar ja, je kennis over koffie is beter, over brood ook, en heb je wellicht in dit opzicht het aan het recht end, maar daar gaat het mij in de eerste plaats niet zo zeer om.




Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor Marcje » vr 19 mar 2021, 21:11

Goede wetenschappers omarmen kritische collega’s.
Wetenschap is namelijk geen jurysport, of meeste stemmen gelden. Het draait uitsluitend om het bewijs van een stelling. Elkaar op de inhoud uitdagen komt de wetenschap ten goede.
In de hele Covid discussie worden mensen die met aantoonbare feiten aankomen nogal eens weggezet als gekkie, of persoonlijk aangevallen.
Hugo de Jonge is daar goed in.
Veel lager kom je niet op de ‘Pyramid of reasoning’.

1061px-Graham's_Hierarchy_of_Disagreement.svg.png
dus...

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor gilleko B. » vr 19 mar 2021, 21:46

Goede wetenschappers omarmen kritische collega’s.
Wetenschap is namelijk geen jurysport, of meeste stemmen gelden. Het draait uitsluitend om het bewijs van een stelling. Elkaar op de inhoud uitdagen komt de wetenschap ten goede.
In de hele Covid discussie worden mensen die met aantoonbare feiten aankomen nogal eens weggezet als gekkie, of persoonlijk aangevallen.
Hugo de Jonge is daar goed in.
Veel lager kom je niet op de ‘Pyramid of reasoning’.

1061px-Graham's_Hierarchy_of_Disagreement.svg.png
Die kende ik niet. Mooie piramide!!!

Afbeelding



Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron