Meta datacenter Zeewolde en div zijpaden

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor gilleko B. » vr 12 feb 2021, 09:08

Ik stem op een partij waarvan ik op een bepaald moment vind dat hierdoor checks de balances het best bij gediend worden. Dat kan in theorie iedere 4 jaar een ander zijn. Signaalfunctie vormt voor mij hierbij een belangrijke parameter.





Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » zo 21 feb 2021, 10:19

Column door A.L. Snijders:
Proefkonijn

Almere, als ik het goed verstaan heb. Nee, ik heb het niet goed verstaan, het is Almelo waar ik verwacht word om gevaccineerd te worden. Niet west- maar oostwaarts dus, bijna honderd kilometer heen en terug. Ik heb de neiging op de tast te rijden, er zijn wel tien manieren om Almelo te bereiken. Ik heb een vriend die me waarschuwt, ik doe toch niet mee met die gevaarlijke poppenkast? Begrijp ik dan niet dat corona verzonnen is?
Het is geen man met een papegaai op zijn schouder. Hij heet Olaf en heeft het beste met me voor, hij leest gedichten uit de zeventiende eeuw, hij bezoekt musea in het buitenland en is vorige week vanwege zijn ongeduld drie keer door het ijs gezakt. Hij is een mystieke denker, opgevoed door zijn oma, omdat zijn ouders hem verlieten toen hij drie jaar oud was. Ze gingen een reis om de wereld maken, ze zouden er een jaar over doen, ze zouden contact houden, oma was een goed mens. Ze lieten niets meer horen en keerden pas na zeventien jaar terug, Olaf was twintig jaar en oma woonde in een verzorgingshuis. Nu is Olaf zevenenvijftig en heeft magische denkbeelden. Hij woont in Almere en als hij hoort dat ik de strijd tegen corona steun en me laat vaccineren, komt hij onmiddellijk met zijn Tesla naar mijn huis. Ik laat hem niet binnen, we praten met elkaar met luide stem voor de glazen deur. Hij roept dat ik bedrogen word. Ik vraag hem door wie. Hij roept: ‘Door het groot-kapitaal natuurlijk. Er wordt enorm verdiend aan de vaccins, je bent een proefkonijn.’
Ik roep terug dat ik lange tijd niet geloofde dat de Tesla bestond, maar nu zie ik er eentje staan, ik moet mijn mening herzien, en dat doe ik ook. De belangrijkste eigenschap van de mening is haar souplesse. Ik roep dat zijn meningen van graniet zijn. Hij rijdt kwaad terug naar Almere. Ik ga de volgende middag met mijn Volkswagen Golf naar Almelo. We moeten om half vijf bij een grote sporthal zijn waar alles voorbeeldig is geregeld. Iedereen die geprikt wordt is boven de tachtig. De begeleiders zijn tussen de twintig en negenenzeventig. Als het gebeurd is moet je nog een kwartier blijven zitten. Ik krijg al twintig jaar in het najaar een griepprik in een smal gangetje bij de huisarts. We staan tegen elkaar aan, we maken grapjes als we elkaar kennen, en ik realiseer me nauwelijks wat griep is. Dit is toch wel andere koek. Als ik ’s avonds thuis ben stuur ik Olaf een mailtje om ons conflict bij te leggen.

Ik ken een verhaal van Toergenjev dat begint met het palaveren van een stel jongelui. Een van de jongens grijpt in: ‘Al dat geheimzinnige geredeneer van jullie is in zijn soort best aardig, maar het dient nergens toe. De gewone gang van zaken is dat ieder kennis neemt van de mening van zijn tegenstander en bij zijn eigen overtuiging blijft.

Tot nu toe heeft Olaf niet gereageerd.

gras
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » zo 21 feb 2021, 10:43

Het kijkt wel een voor theater geschreven stukje. Helaas is er geen zaal voor open...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » ma 22 feb 2021, 10:57

Juist omdát corona zich tot endemie ontwikkelt, moet de samenleving van het slot
commentaar
We zullen ermee moeten leren leven om over te kunnen gaan tot de orde van de dag.
SANDER VAN WALSUM
volkskrant 22 feb 2021

Nog even volhouden. Samen naar de eindstreep. Met dit soort bemoedigingen proberen politici de burgers nog even bij de les te houden. Als corona niet in de zomer kan worden verslagen of gemarginaliseerd, gebeurt dat wel in het najaar. Of in de winter. Nog even volhouden dus.

De vraag is niet alleen of die benadering van het probleem nog wel effectief is - de aanzwellende roep om meer bewegingsvrijheid doet vermoeden van niet - maar ook of ze wel recht doet aan de aard van corona. Het wordt steeds waarschijnlijker geacht dat corona, net als andere luchtwegvirussen, onder ons zal blijven. Misschien niet in de ontregelende vorm van dit moment, maar wel als endemische ziekte die - net als de griep - geregeld venijnig de kop kan opsteken, en ertoe zal leiden dat voorzieningen waarvan we nu nog aannemen dat ze tijdelijk zijn een permanent karakter zullen krijgen: testen, screenen, vaccineren, bepaalde leefregels in acht nemen.

Hoe de overgang van pandemie naar endemie verloopt, hangt af van de mate waarin covid-19 muteert, de duur van de immuniteit bij mensen die zijn besmet of gevaccineerd, en de snelheid waarmee vaccins wereldwijd kunnen worden toegediend. Van alle landen moet 85 procent nog beginnen met vaccineren.

'Misschien wordt het virus wel nooit echt mild', zei Jacco Wallinga, hoofd van de afdeling Modellering Infectieziekten bij de RIVM, zaterdag in NRC Handelsblad. Dit zou niet alleen betekenen dat de gezondheidszorg moet worden ingericht op de eventualiteit, of waarschijnlijkheid, van periodieke corona-uitbraken, maar ook dat de samenleving meer gelaten (of ontspannen) zou moeten omgaan met corona als nieuwe en blijvende doodsoorzaak.

Een endemische ziekte rechtvaardigt niet de permanente begrenzing van burgervrijheden. Althans: niet in samenlevingen als de onze. Maar zelfs autocratieën als China zullen niet blijvend kunnen voorkomen dat covid-19 slachtoffers maakt, schreef The Economist deze week. Het pleidooi van de gelegenheidscoalitie Herstel NL voor een gefaseerde heropening van de samenleving verdient dan ook een welwillend onthaal. Niet ondanks stijgende besmettingscijfers, maar juist vanwege het endemische karakter van het virus. We zullen ermee moeten leren leven om over te kunnen gaan tot de orde van de dag, al is dat een andere orde dan de orde die we kenden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » ma 22 feb 2021, 11:59

Herstel.nl hoort ook bij het world economic forum kliekje. Is niet uit de lucht komen vallen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » ma 22 feb 2021, 12:07

Mijn hart hebben ze ook niet gestolen. Een woordvoerder ervan was laatst op het journaal, de vrouw keek nogal als een bezetene, is bankdirecteur en heeft de afgelopen tijd al vaker ineens het woord genomen in de pers over een maatschappelijke kwestie. Ik vermoed dat ze het saaie bankwezen zat is en graag parachuteert in een politieke partij, hup meteen in het parlement en misschien wel staatssecretaris als opstapje naar wat hogers.

Ik vind wel dat sommige van hun argumenten wel hout snijden en dat het land al meer open zou kunnen waarbij we dan rekening houden bij een deels wat intensere belasting van de zorg. Intussen weten veel mensen wel hoe ze voor zichzelf het risico op besmetting kunnen verminderen, hygiëne, gezond leven, geen feesten en partijen opzoeken etc.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor Marcje » ma 22 feb 2021, 13:29

Hoe is het eigenlijk met de besmettingen onder het personeel van supermarkten? Dat moet toch gigantisch hoog zijn, als het sluiten van alle andere winkels nodig is?
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » ma 22 feb 2021, 14:08

Ik heb het eind vorig jaar gevraagd in diverse winkels. Ook de TKmax in Zoetermeer toen de boel nog open was. Een grote drukke winkel zonder ramen en een kelder. Ik vroeg het aan de dame achter de kassa. Er was niemand ziek geworden in het gehele afgelopen jaar. Ik heb het ook gevraagd hier in de supermarkten. Niemand ziek.

Nu laatst wel 3 een positieve test in het kruidvat, niet in 1 filiaal trouwens. Ik vroeg of ze ook klachten hadden (want een positieve test zonder klachten is niet positief, dat weet niet iedereen). Ja, ze hadden zeker klachten. Ok wat dan? Snotneus en keelpijn.

Ik denk wel dat als ik het krijg jullie een andere Moderator moeten zoeken maar dat komt vast wel goed...maar van mij mag de boel open en ik doe mee tot mijn laatste zucht. Ik heb al zoveel overleeft dat ik mij sowieso gelukkig mag prijzen dat ik er nog zo fijn bijloop. Ik kijk zelf uit en beslis zelf welk risico ik neem. Dat kan ik zelf.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor De B. Cormorant » ma 22 feb 2021, 14:20

Hier in België gaf men ook als uitleg dat het voor een groot deel was om de verplaatsingen te beperken. Om naar de winkels te gaan nam men bus en tram, ging men iets drinken of een ijsje eten,....

Ik denk dat we binnen enkel jaren wel gaan horen hoe het juist in elkaar moest zitten. Het meeste was niet gekend en daardoor beslissingen genomen op veronderstellingen met goede bedoelingen.

Van onze vrijwilligers heb ik niet echt veel gehoord van besmettingen maar meerdere zijn wel niet meer afgekomen omdat ze een bepaalde ouderdom hadden of het risico niet wilden lopen. Aangezien ik ook al genoeg problemen had heb ik me ook al een hele tijd in afzondering gehouden. Ik vond het de investering wel waard, ik ga uit dat de baten in de toekomst de kosten nu (mijn persoonlijk leven) ruimschoots gaan goedmaken. En ik zou niet willen dat ik mijn moeder ziek maak bvb.

In mijn persoonlijke kring zij er meerdere ziek geworden, de meeste heel serieus, 1 iemand gestorven door covid. Op het werk zijn er meerdere positief geweest. Sommige milde klachten andere zwaardere klachten maar niemand is in het ziekenhuis beland of erger.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor fransg » ma 22 feb 2021, 14:43

Ik denk dat we binnen enkel jaren wel gaan horen hoe het juist in elkaar moest zitten. Het meeste was niet gekend en daardoor beslissingen genomen op veronderstellingen met goede bedoelingen.
Ja precies. Het was (en is) veelal pionieren. Mensen in het kabinet hebben de verantwoordelijkheid voor iets waarvoor ze niet zijn opgeleid en ‘deskundigen’ doen ook maar hun best.

Eergisteravond in het Vondelpark leek het rustig maar het gonsde overal. Waar weinig licht was en veel bos kon ik drommen/kringen jongeren zien dtaan, met elkaar in gesprek. Mooi.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron