Roast Vision zet zijn zicht op betaalbare gebrande koffie kwantificatie

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Roast Vision zet zijn zicht op betaalbare gebrande koffie kwantificatie

Berichtdoor fransg » di 13 okt 2020, 18:30

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Roast Vision zet zijn zicht op betaalbare gebrande koffie kwantificatie

Berichtdoor Tekork » wo 14 okt 2020, 22:03

Afbeelding

Ziet er eenvoudig uit en prijs lijkt wel interessant voor de thuis brander. Kan niet zo snel iets vinden over consistentie maar dat lijkt wel goed te zitten met infrarood lens.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Roast Vision zet zijn zicht op betaalbare gebrande koffie kwantificatie

Berichtdoor fransg » do 15 okt 2020, 09:32

Het lijkt mij behelpen. Het ding meet licht/donker maar geen kleur en over een vrij beperkte schaal. Maar ik hoop wel dat iemand hier er een gaat aanschaffen en uitproberen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Roast Vision zet zijn zicht op betaalbare gebrande koffie kwantificatie

Berichtdoor De B. Cormorant » vr 19 feb 2021, 17:11

Hoi,

Net binnen, we hebben met de groep van de cormorant roaster een inkoopactie gedaan over enkele continenten.
Na alle kosten qua verscheping en importtaksenen - de inkoopkorting door het aantal kwam het totaal op 271.98 euro bij.

Net heel kort getest met een koffie die ik liggen had medium light- vision schaal 24 wat neerkomt op de agtronschaal op 91.

In maart gaan we deze eens testen op het werk met enkele recente brandingen en de rapporten van onze branders qua brandgraad. Dat zou wat deftige vergelijkingen moeten geven.

Wat direct opviel, heel snel en heel weinig koffie nodig, de metingen waren consistent qua pogingen.

Ik hou jullie op de hoogte

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Roast Vision zet zijn zicht op betaalbare gebrande koffie kwantificatie

Berichtdoor De B. Cormorant » zo 21 feb 2021, 19:59

Nog een beetje getest maar zonder echte testing, ik luister zeker ook eens bij de andere deelnemers vd inkoopactie

Initiële gedachten:
Pro's:
-snelle opstart, geen calibratie nodig, stroom= starten met meting
-redelijk consistente metingen (zie ook contra)
-metingen gebeuren in een loop, dus continu
-heel compact
-heel weinig koffie nodig, eigenlijk geen merkbaar verlies
-niet gevoelig voor omgevingslicht (1 meting gedaan in een donkere kamer, geen lichten aan vd meting tijdens de dag: 2x zelfde waarde)
-betaalbare oplossing voor een hobbyist

Contra's:
-geen inwendige batterij (je kan er evt een powerbankje aan koppelen, zou mss komen in een volgende versie)
-geen aan/uit knop gelijk
-soms een heel rare meeting die volledig niet kan kloppen, door automatische opvolgmetingen corrigeert zich dat heel snel en automatisch maar ik vraag me af van waar die fout komt. Dit vraag ik zeker na in de groep.
-je merkt dat dit een hobbyproject is en niet een commercieel product van een gevestigd bedrijf. Enerzijds in kleine dingen zoals borsteltje of blaasbalgje maar anderzijds vooral in de 3d geprinte behuizing die niet super solide aanvoelt. Ik zou die meter niet willen laten vallen bvb maar ik denk dat je dit soort materiaal nooit wil laten vallen.
-geen echt beschermdoosje, wel ok kartonnen verkoopdoos die echter veel te groot is ik ga daar denk ik iets voor gebruiken dat ik hier nog liggen heb van iets anders.

Eerste besluit: ik ben blij met de aankoop, zeker niet perfect maar ook niet super duur. Mss is het de ouderdom maar ik merk toch meer en meer een discripantie van wat je geld waard is. Soms koopt 275 euro je heel wat kwaliteit en vinden we het nog duur en soms koopt het je iets dat er goedkoop aanvoelt maar beschouw je het als een goede deal/koopje. Voor mijn gebruik is de Tonino te duur, zal ongetwijfeld kwaliteitsvoller aanvoelen maar ik kan die aankoop voor mezelf niet rechtvaardigen.
Ik ben wel benieuwd naar de metingen die we gaan doen op het werk met de qualitysamples in de nabije toekomst (Belgische covidregels)

Foto's probeer ik morgen te maken tussen het werk door.

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Roast Vision zet zijn zicht op betaalbare gebrande koffie kwantificatie

Berichtdoor De B. Cormorant » ma 22 feb 2021, 13:58

Hoi,

Hier de foto's, gisteren nog contact gehad met een paar vd groep en met de fabrikant en kennelijk is die eerste verkeerde meting die ik een paar keer ervaarde een gevolg door mijn traagheid. Door de loop komt dat er niet uit. Een batterij zou mogelijk zijn in een latere versie samen met een aan/uit-knop en evt een sleeve of zakje of....
2 versies later of niet dat zullen we wel later zien denk ik.

Wat ik niet gefotografeerd heb is de USB-kabel is een gewone usb-c. Het geluid op de video is van de laptop. Niet van de roast vision .

Ik denk dat die 2 stickertjes zijn om mocht je die ooit opendoen je die zo weer kan sluiten.

Ik heb een detail van de seal rond de vestertjes er bij gezet want misschien is dat een deal-breaker voor sommigen

Hieronder ook de conversie tussen de Roast vision schaal en de agtron schaal. Vraag is of die grotere nauwkeurigheid van agtron je nodig hebt. Voor mijn gebruik nu moet.

Heb je vragen stel ze maar

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Roast Vision zet zijn zicht op betaalbare gebrande koffie kwantificatie

Berichtdoor De B. Cormorant » ma 22 feb 2021, 14:00

De foto'sAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Roast Vision zet zijn zicht op betaalbare gebrande koffie kwantificatie

Berichtdoor fransg » ma 22 feb 2021, 22:04

Leuk, dankje voor de foto's en het filmpje, dat geeft een mooi compleet beeld.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Roast Vision zet zijn zicht op betaalbare gebrande koffie kwantificatie

Berichtdoor De B. Cormorant » di 23 feb 2021, 11:05

Leuk, dankje voor de foto's en het filmpje, dat geeft een mooi compleet beeld.
Bedankt, blij dat ik mijn beperkte bijdrage kan doen aan dit forum


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron