(Kerst) interview met.....Thijs Mastenbroek van Brooks Espresso machines

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

(Kerst) interview met.....Thijs Mastenbroek van Brooks Espresso machines

Berichtdoor turboyeast » do 24 dec 2020, 11:05

LS.,
Zo, op de valreep -net voor de Kerst- is het me/ons toch nog gelukt om het beloofde interview af te nemen met mijn mystery-guest, Thijs Mastenbroek. De koffiewereld telt vele leuke en interessante persoonlijkheden en Thijs reken ik daar zeker bij. Thijs is er de laatste jaren in geslaagd om een bloeiende zaak op te bouwen -met name- rondom onderdelen voor espressomachines.
Wat ik persoonlijk bijzonder inspirerend aan Thijs vind, is dat hij altijd een stap verder gaat...
Wellicht kennen jullie de term "Unobtainable"? https://www.merriam-webster.com/dictionary/unobtainable

Dit is het nachtmerrie-woord voor onderdelen die gewoon niet meer te verkrijgen zijn. Mede dankzij Thijs, krijgt dit woord steeds minder bestaansrecht...haha.

Veel leesplezier en mooie dagen gewenst.
Hartelijke groet, TY

Thijs, wie ben je en stel je (en jouw bedrijf) even voor.
Ik ben Thijs Mastenbroek (31 jaar) van Brooks (vintage) espresso machines. Oorspronkelijk ben ik op opgeleid als bouwkundig ingenieur, maar inmiddels ben ik zo’n 6 jaar professioneel bezig met espressomachines en onderdelen.

Sinds kort is Brooks espresso machines opgedeeld in twee winkels. De ene is brooks-espressomachines.com deze winkel is voornamelijk gericht op hendel espresso machines door de jaren heen en machines die de e61 zetgroep gebruiken. Daarnaast brooks-parts.com deze winkel is voornamelijk gericht op onderdelen voor commerciële espresso machines en molens van de laatste 30 jaar. Daarnaast probeer ik bestaande producten te verbeteren, door bijvoorbeeld gebruik van nieuwe materialen of vernieuwde productieprocessen. Soms ook door producten die niet meer in productie zijn, opnieuw in productie te nemen en te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan siliconen ringen voor de La Pavoni Europicola. Ik ben ook nog bezig me een tamper-lijn, gericht op verschillende diameters voor diverse kleine hendelmachines. Denk daarbij aan de Caravels en de La Peppina (43-45 mm). Op dit moment lever ik onderdelen over de hele wereld, van Nederland, Nieuw Guinea, Mongolië tot aan Peru en Venezuela.

Waar komt de naam Brooks espresso machines vandaan?
Dit is een verbastering van mijn achternaam. Mijn achternaam is namelijk in het Engels lastig uit te spreken. Een vriendin van me suggereerde die naam een aantal jaren geleden, en inmiddels is dit mijn bedrijfsnaam geworden.

Hoe ben je in deze koffiewereld terecht gekomen?
Van oorsprong vanuit mijn hobby waar ik zo’n 7 jaar geleden mee begonnen ben. Ik liep echter tegen het probleem aan dat er weinig onderdelen voor hendelmachines te krijgen waren. Omdat meer mensen met dit probleem rondliepen, ben ik in deze markt gesprongen. De laatste jaren heb ik dit via allerlei contacten verder uitgebouwd en inmiddels ook naar de moderne machines.

Wat zie je als je grootste uitdaging de komende 10 jaar?
Ik ben al een tijdje bezig met een eigen modulaire espressomachine. Ik heb ook al wat prototypes gebouwd. Deze machine heeft geen boiler meer, maar werkt op een compleet andere manier dan we gewend zijn van klassieke espressomachines. Het werkt meer op basis van plug-and-play modules. Voor mij is de grootste uitdaging om met deze machine een plek in de markt te krijgen ergens in de komende 10 jaar. Dat zou een doorbraak betekenen in de traditionele zienswijze binnen de koffiewereld.

Zie je een rol van de koffiefora -zoals Koffiepraat- in de verwezelijking van jouw uitdaging?
Niet direct, maar ik sluit het ook zeker niet uit. Mijn modulaire espressomachine richt zich in eerste instantie op de zakelijke markt zoals de horeca. Mogelijk is een prosumer machine ook een optie, maar dit is niet de directe insteek.

Wat is je meest anekdotische ervaring op het gebied van espressomachines (wat is je grootste blunder)?
Ik had een klant in Australie die twee prachtige Faema Marte’s had besteld. Waarschijnlijk zijn deze machines van een vorkheftruck gevallen wat heel veel schade heeft opgeleverd. Gelukkig was deze verzendig wel verzekerd tegen schade. Een van de machines is in Australie gebleven, maar die andere is weer naar Nederland -als wrak- teruggekomen. De machine is dus twee keer de wereld over geweest, haha.

Welke kant zie je de markt op bewegen?
Op het gebied van koffie is Nederland een gigantische sprong aan het maken. Er is een grote stijging in de kwaliteit van de koffie die aangeboden wordt op de markt. Ik denk helaas dat een aantal koffiebranderijen het niet zullen redden in deze Covid crisis. Qua machines wordt steeds meer electronica toepast (PID etc), maar het lijkt erop dat daar wel een plafond bereikt is.

Hoe zien espressomachines er over 50 jaar uit?
Ze zullen in ieder geval geen grote boiler meer hebben. Ik denk dat het meer richting zeer geavanceerde warmteuitwisseling zal gaan met hele kleine boilers of thermoblok-systemen met een zeer nauwkeurige temperatuurbeheersing.

Wat is je favoriete espressomachine en welke machine gebruik je zelf?
Voor filterkoffie gebruik ik een hele goedkope Philips koffiepot van 18 euro. Mijn favoriet voor de horeca zit in de hoek van Rancillio classe 10, goed gebouwd en voor een mooie prijs (wel lelijk haha). Qua hendelmachines voor thuis is een Faema Mercurio (2e serie) mijn favoriet, zie de foto hieronder. Deze machine heeft simpele techniek en het werkt gewoon altijd.

Heb je nog een bruikbaar advies voor espresso-hobbyisten?
Het is een beetje een dogma, maar ga eerst kijken naar een goede maler en goede koffie en kijk dan eens verder naar een leuke (tweedehandse) espressomachine.

Nederland is op koffiegebied een klein landje, wie zou jij graag in een kort interview willen zien langskomen?
Ik vind Maarten van der Jagt van Giraf koffie uit Rotterdam een interessant persoon. Hij is van oorsprong culinair recensent en hij heeft een totaal andere blik op het begrip smaak en weet je soms totaal te verrassen met bepaalde uitspraken.

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: (Kerst) interview met.....Thijs Mastenbroek van Brooks Espresso machines

Berichtdoor fransg » do 24 dec 2020, 11:15

Mooi!
Post je het ook elders, op een blog bijvoorbeeld? Hier kan bij een ‘opruimactie’ zoiets ineens verdwijnen. Zou zonde wezen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: (Kerst) interview met.....Thijs Mastenbroek van Brooks Espresso machines

Berichtdoor Marcje » do 24 dec 2020, 13:14

Leuk! Ik kende z'n bedrijf nog niet, maar ga ik zeker even in de smiezen houden als ik weer eens wat onderdelen nodig heb.
dus...

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: (Kerst) interview met.....Thijs Mastenbroek van Brooks Espresso machines

Berichtdoor GuidovW » do 24 dec 2020, 14:26

Leuk interview.
Mooie machine ook. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: (Kerst) interview met.....Thijs Mastenbroek van Brooks Espresso machines

Berichtdoor Barista74 » vr 25 dec 2020, 09:40

Mooi!
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron