Chocolade - How Big Companies RUINED chocolate!

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
HeinK
Berichten: 163
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 18:52

Chocolade - How Big Companies RUINED chocolate!

Berichtdoor HeinK » di 10 okt 2023, 14:15

Koffie en chocolade hebben veel gemeen. Boeren die niet meeprofiteren met de grote winsten van de handel en industrie, in fabrieken gemaakte weinig aantrekkelijke eindproducten die via de supermarkt aan de man worden gebracht. Vooral concurrentie op prijs en niet op kwaliteit, etc.

En, en daar zie ik wel een parallel, de opkomst van vergelijkbare initiatieven als bij koffie, zoals directe inkoop, single origin, de (her)ontdekking van een heel palet aan smaken. Bij de proefnotities van wijn en koffie zie je vaak chocoladesmaak langskomen. Maar weet dat net als bij koffie de ene chocolade de andere niet is.

Dus ja, ik ben om. En heb al wat gekocht en geproefd. Daarbij viel mij wel onmiddellijk op dat deze beweging veel kleiner is dan bij koffie. Er zijn chocoladeenthousiastelingen, zoveel is duidelijk. En het is een mooi houdbaar eindproduct, eigenlijk veel makkelijker dan koffie. Maar toch is er maar een handjevol aanbieders in Nederland en ook internationaal is goed zoeken nodig. Dus tot op heden is het de industrie goed geluk om ons tam te houden met ondrinkbare Chocomel en een chocoladereep van het een of ander.

En dat is jammer, want het past natuurlijk helemaal in de trend om weer eens wat meer smaak te beleven en de producenten een mooie prijs voor hun product te gunnen.

Afijn, ik kwam erop door onderstaand filmpje.

[youtube]https://youtu.be/ndEnTvis78Q?si=UymUCYnHPXFmsRxt[/youtube]

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Chocolade - How Big Companies RUINED chocolate!

Berichtdoor ErikW » di 10 okt 2023, 14:25

Chocolade is inderdaad ook zeer fijn!
Zelfs eens een wijn-chocolade proeverij gehouden!

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Chocolade - How Big Companies RUINED chocolate!

Berichtdoor Dirk Jan » di 10 okt 2023, 16:28

Gewone chocolade eet ik al niet meer, veel te smakeloos en te zoet. Ik gebruik alleen pure cacaopoeder. Als beleg op m'n cracker en door m'n cacaobrood. En inderdaad de goede chocoladeproducten zijn soms lastig te vinden maar smaken zoveel beter.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Chocolade - How Big Companies RUINED chocolate!

Berichtdoor De B. Cormorant » di 10 okt 2023, 19:24

Ik zou zeggen wat dagteipjes naar België, Dominique Persoone in Brugge (chocolate line), Marijn Coertjens, Jannes Deduytschaever enJoost Arijs in Gent enzovoort enzovoort

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Chocolade - How Big Companies RUINED chocolate!

Berichtdoor mr Blanc » wo 11 okt 2023, 07:48

Zelf haal ik altijd Barry Callebaut chocola bij de Makro 78%. Zelf vind ik de combi van koffie en chocola geweldig! Vullen elkaar echt aan!

Sommige shops bieden ook al beide aan zoals Brandzaak (in het koude seizoen) geen idee hoe die kwaliteit is. Verder sommige Tony's (bijv puur, amandel en zeezout, of donker) ook erg lekker op zn tijd.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron