gespot

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: gespot

Berichtdoor Pti » di 30 mar 2021, 13:11

Het is geen Faema maar een EMI, een dochteronderneming van Faema met minder aandacht voor ontwerp en meer aandacht voor productieaantallen.

De prijs is oké, maar niet perse een koopje. EMI is vooral onbekend en onbemind maar het doet niet veel onder voor een Lambro, ze delen vrij veel onderdelen.

Forumgebruiker Nelis spotte deze advertentie al eerder op 27 januari:
viewtopic.php?f=30&t=2805&p=119666&hilit=EMI#p119666

Een andere forumgebruiker restaureerde eerder een prachtig exemplaar en documenteerde dat fantastisch in een restauratie-topic wat bij de grote """""schoonmaak"""" is verdwenen...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: gespot

Berichtdoor bobbee » di 30 mar 2021, 15:03

Het is geen Faema maar een EMI, een dochteronderneming van Faema met minder aandacht voor ontwerp en meer aandacht voor productieaantallen.

De prijs is oké, maar niet perse een koopje. EMI is vooral onbekend en onbemind maar het doet niet veel onder voor een Lambro, ze delen vrij veel onderdelen.

Forumgebruiker Nelis spotte deze advertentie al eerder op 27 januari:
viewtopic.php?f=30&t=2805&p=119666&hilit=EMI#p119666

Een andere forumgebruiker restaureerde eerder een prachtig exemplaar en documenteerde dat fantastisch in een restauratie-topic wat bij de grote """""schoonmaak"""" is verdwenen...
https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=10378
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: gespot

Berichtdoor Pti » di 30 mar 2021, 16:53

Nope, dat is 'm niet, dat is een Faema Lambro geen EMI oceania.
Draadje van Jasper was van eind oktober 2016.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: gespot

Berichtdoor bobbee » di 30 mar 2021, 17:08

Echt vervelend dat die mooie topics weg zijn...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: gespot

Berichtdoor Pti » di 30 mar 2021, 17:27

Ja, best jammer het was een archief dat flink wat jaartjes terug ging.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: gespot

Berichtdoor bobbee » di 30 mar 2021, 18:13

Heb enkel dit terug kunnen vinden op het andere forum. Maar alle foto's zijn ook verdwenen.
Via mijn vorige project (http://tinyurl.com/jtw9x2x) ben ik nu de trotste eigenaar van een EMI Oceania :D. Deze machine is van een franse verzamelaar geweest en via Pti bij mij terecht gekomen. Over de machine zelf heb ik niet veel kunnen vinden, slechts een voorbeeld foto van een andere machine (wel een zeer mooi gerestaureerd exemplaar):
Afbeelding

Over EMI, het bedrijf, heb ik wel meer gevonden in het Faema 1945-2010 boek (echt een aanrader trouwens!). In 1955 richtte Carlo Ernesto Valenta, de oprichter van FAEMA, het bedrijf "EMI Espresso Machines Incorporated SpA" op. Dit nieuwe bedrijf ging espresso machine maken die zich onderscheidden van de Faema vanwege een 'simpeler' body waardoor de kosten omlaag konden. Dit bedrijf heeft verschillende modellen op de markt gebracht, maar is helaas is 1967 gesloten vanwege financiële redenen. In het boek heb ik wel een model gevonden die erg veel op de mijne lijkt, maar niet exact hetzelfde is:

Afbeelding

Helemaal links zie je op het kleine tafeltje een "EMI 1-groeps continental". Als je goed kijkt, dan zie je op dit model geen theekraan zitten, die zit op de Oceania er wel op. Tevens ontbreekt hier de tekst "Oceania" op de achterkant. De foto is zwart/wit, maar heb ook het vermoeden dat dit niet de blauwe kleur is zoals ik 'm heb. Deze foto is gemaakt in 1959, mijn vermoeden is dus dat EMI ook rond die tijd geboren is, bijna 60 jaar dus :o . Goed, tijd om wat meer te vertellen over mijn bevindingen van de EMI Oceania, in het vervolg zal ik haar EMI noemen ;)

Over EMI:
EMI is slanke dame, ongeveer 30cm breed, 50cm diep en 40cm hoog. Over haar gewicht zal ik het maar niet hebben, dat is niet zo netjes bij vrouwen Afbeelding Van binnen heeft ze een boiler van ongeveer 4L (schatting) met een 1000W en 500W verwarmingselement. Ze heeft een zeer bekende voorgevel, namelijk een Faema Zodiac zetgroep. Deze vind je o.a. terug bij een Faema President, Faema Lambro (die overigens qua uiterlijk ook wel op de EMI lijkt, dezelfde gouden achterplaat), Faema Urania en de Faema Mercurio. De groep is door middel van een thermosyphon aangesloten op de boiler. Je zou denken dat er dan ook een HX in zit, maar dat is niet het geval. De bovenste leiding van de thermosyphon zit aangesloten op een buisje die als dipper de machine in gaat. De onderkant van de thermosyphon leiding komt gewoon uit in de onderkant van de boiler. Ik noem het maar een dipper met thermosyphon (foto's hiervan volgen nog, ik heb de boiler namelijk nog niet open kunnen maken, slechts door het gat van het verwarmingselement kunnen spieken). Er zit geen pressostaat in deze machine. In plaats daarvan wordt er gewerkt met een zeer invoudig systeem, dat met een beetje natuurkunde heel goed te begrijpen is. Op de bovenkant zit een gat met een diameter van 11mm, hier balanceert een gewicht van +- 1712 gram. Om dit gewicht omhoog te duwen heb je een druk van 1,8 bar (kg/cm2) nodig. Dit is te vergelijken met de huidige druk bij veiligheidsventielen. Je kan dus begrijpen dat dit niet de ideale druk is om mee te werken. Dit verklaart waarschijnlijk waarom er twee verwarmingselementen in zitten: een van 1000W om de machine snel op te warmen en een van 500W om de machine op temperatuur te houden (waarschijnlijk een stuk lager dan 1.8bar gezien de boiler van 4L). Onder de boiler vind je ook een gasinstallatie, helaas zit hier ook geen drukregelaar bij dus zal je de gastoevoer zelf moeten regelen. Genoeg vertelt over EMI, tijd om wat foto's van haar te showen, ik kan je vertellen, daar houdt ze wel van!

Hier heb ik EMI voor het eerst ontmoet, in de werkplaats van vintage-espresso-machines, het was liefde op het eerste gezicht. Schroom niet om ook op de achtergrond te kijken, want daar staan ook legendarische machines tussen, wat een geweldige werkplaats! Rechts in het blauw zie je EMI, links staat mijn oude La San Marco uit 1975:

Afbeelding

Afbeelding

Op de achterbank van m'n peugeot mocht ze meer naar huis :) Eenmaal thuis, kon ik het niet laten om haar zo snel mogelijk uit te kleden en verder te inspecteren :oops: Maar eerst een fotoshoot met kappen erop:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas ontbreekt een stukje van de 'a' in "Oceania":
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Typeplaatje. Het vakje met de N is leeg, bij de M staat "442/E, bij de V "270". Ik heb helaas nergens een jaartal kunnen ontdekken. Als iemand weet hoe ik dit kan achterhalen, dan hoor ik dat graag!
Afbeelding

Kijkgat voor het waterpeilglas.
Afbeelding

Kijkgat voor de gasbrander, hierdoor kan je 'm ook aansteken.
Afbeelding

Het vullen van de boiler en het geven van heet water gaat met hetzelfde ventiel. Het originele hendeltje ontbreekt helaas. Als je 'm naar links beweegt (carico) vul je de boiler, naar rechts (scarico) krijg je heet water. Naast het hendeltje ontbreekt ook de originele lekbak, wat is nu op ligt is een bij elkaar geraapt zooitje wat er niet bij hoort.
Afbeelding

Onder lekbak. Rechtsonderin de theekraan, daarboven aansluiting voor het gas. Links onderin aansluiting voor vast water:
Afbeelding

Hier zie je de aansluiting voor een gasleiding
Afbeelding

Zodiac zetgroep, hendel helaast verroest:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veer in de zetgroep:
Afbeelding

Afbeelding

Tijd om de kapper eraf te halen...

Oei! Asbest isomateriaal! :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Boiler achterkant, bovenste element is 1000W, de onderste 500W
Afbeelding

Thermosyphon
Afbeelding

Gasbrander en onderste buis van de thermosyphon.
Afbeelding

Gewicht van 1712 gram:
Afbeelding

Gat met een diameter van 11mm waar het gewicht op rust:
Afbeelding

Typenummer in de boiler geslagen: 442/E
Afbeelding

Gruis/kalk uit de boiler:
Afbeelding

Bijna helemaal gestript:
Afbeelding

Helemaal naakt :o
Afbeelding

Zo, dat was mijn eerste middagje klussen en foto's maken. Super leuk om te doen en heb al veel geleerd van deze machine. Dit zijn mijn vervolgstappen:

- Frame zwart laten poedercoaten (zoek nog een goed adresje in de buurt van Rotterdam)
- Boiler openmaken (de moeren heb ik allemaal los, maar de bouten zitten vastgeroest en de pakking plakt het geheel goed aan elkaar)
- Alle kranen uit elkaar
- Al het koper in het citroenzuur
- Nieuw waterpeilglas erin
- Hendel van de zetgroep opknappen (is erg verroest namelijk, misschien moet ik 'm opnieuw verchromen)
- Alle rubbers vervangen
- Zetgroep en platen oppoetsen zodat ze weer glimmen
- Blauwe zijplaten opnieuw laten verven (tips over hoe ik dezelfde kleur/uitstraling kan vinden zijn welkom)
- Pressostaat, vacuumventiel en veiligheidsventiel monteren.
- Bijpassende aan/uit switch voor verwarmingselementen (die ik ook meteen vervang)
- Origineel lekbakje na laten maken
- Hendel voor bijvul/thee ventiel zoeken
- Ben vast nog iets vergeten...

Voorlopig geen haast, doe alles op m'n gemakje zodat ik er lang van kan genieten. Bij vorderingen krijgen jullie een update!

Gr.
Jasper & EMI ;)

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: gespot

Berichtdoor bobbee » vr 02 apr 2021, 11:33

Koffiemaler koffiemolen. bonen maler bonenmaler compak R80
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1656582317
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: gespot

Berichtdoor Keyser » za 03 apr 2021, 21:30

Zeldzame - La Pavoni europiccola, eerste generatie model '60
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1687289421 ... ialbuttons

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: gespot

Berichtdoor B003 » za 03 apr 2021, 23:33

Comandante C40 koffiemaler
€ 215,00
https://link.marktplaats.nl/m1687681282 ... ialbuttons

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: gespot

Berichtdoor B003 » za 03 apr 2021, 23:34

Nog gekker:

Comandante C40 Handmolen - Unieke “Wenge” Uitvoering!!
€ 285,00
https://link.marktplaats.nl/m1687421924 ... ialbuttons

Waarom zijn die dingen al maanden niet nieuw te koop?


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron