Koffiefilm(pje)s

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Koffiefilms

Berichtdoor pichichi » do 06 mar 2014, 22:18

En alwéér zo´n inventief, knap bedacht en uitgevoerd filmpje van een koffiebedrijf,
deze keer Café Imports, "Importers of fine specialty coffees" uit Minneapolis.

Kort, krachtig en vooral zéér de lading dekkende:
At Cafe Imports, coffee is our life. Here is our proof.
http://vimeo.com/88270244

Enjoy :D

p.s. interessante website ook, met veel koffie-info: http://www.cafeimports.com/
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Klush
Berichten: 31
Lid geworden op: do 13 feb 2014, 21:40
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koffiefilms

Berichtdoor Klush » za 15 mar 2014, 08:43

Bij het zien van dit topic dacht ik eerder aan de film 'Coffee and cigarettes' van Jim Jarmusch. :D
http://vimeo.com/49848686
Carimali Uno, Carimali M1, Behmor 1600, Bodum Santos vacuum, Leopold Vienna cafetiere, Bialetti Kitty

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffiefilms

Berichtdoor fransg » za 15 mar 2014, 12:13

At Cafe Imports, coffee is our life. Here is our proof.
http://vimeo.com/88270244
Leuk dit bericht moet ik eerder hebben gemist. Gaaf gedaan en grappig!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Koffiefilms

Berichtdoor pichichi » di 29 apr 2014, 00:43

http://www.specialtycoffee.nl/nieuws/re ... ut-coffee/

Echt top! Aanstaande zondag in Amsterdam @ Lab 111.

A Film About Coffee[i/]

Europese première, na de wereldse in Seattle afgelopen weekend tijdens het jaarlijkse SCAA evenement.

Gaat dat zien!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Koffiefilms

Berichtdoor paulkoffie » di 29 apr 2014, 16:27

Shit het koffie festival is dit weekend in Amsterdam en ik moet alle dagen werken. Het ziet er super leuk uit! Balen dus... Maar ik kan nog wel net naar de film premiere over koffie zondag om 16h dus daar ga ik wel even heen! Lijkt me leuk.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Koffiefilms

Berichtdoor pichichi » ma 05 mei 2014, 14:32

Wat vond jij ervan Paul?

Ik heb best wel genoten. Begin leek wat op het in deze thread geplaatste filmpje waarin de bekende specialty jongens in the US aan het woord komen.
Maar toen kwam ook de 'zalvende' stem van George Howell langs (als die mij nou eens een mooi koffieverhaaltje vlak voor het slapengaan zou kunnen voorlezen... zou ik héérlijk van indromen!).

En toen kwamen Tanaka-san van Bear Pond Espresso en good old Daibo beiden uit Tokyo langs...!
Wat een helden! De eerste op een komische manier stronteigenwijs. En de oude Daibo, liet de koffie spreken, en hoe! DRUPPELSGEWIJS (!) zet hij zijn filterkoffie voor je. Heel jammer dat hij zijn zaak eind vorig jaar heeft gesloten.. Van Tanaka vond ik dit filmpje zojuist, lijkt beetje op gedeelte uit de film.
http://vimeo.com/40482747
(mooie famous last words inclusief een welbekend vingergebaar :o :lol:)

Ook een heel mooi fragment was de verzameling Hondurese koffieboeren die samengeschoold een espresso en cappuccino voorgeschoteld kregen, door een US barista gezet. Meesterlijke blikken..

Festival was ook een mooie happening. Van alles en vooral "iedereen" door elkaar. Goed bezocht, vooral de zaterdag.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Koffiefilms

Berichtdoor paulkoffie » ma 05 mei 2014, 23:05

Was inderdaad een goede film. Nogmaals jammer dat ik het festival gemist heb, maar blij dat ik dit nog even kon mee pakken. Het belangrijkste van deze film is dat er weinig over koffie zelf wordt uitgelegd, maar dat juist de mensen die het mogelijk maken uitgelicht worden. Een goede insteek, want ik (lees: jullie) ben van het meeste natuurlijk al op de hoogte en zoek meer naar het verhaal er achter. En daarom vond ik ook het stukje dat jij noemt erg sterk, Pichichi. Waar de koffie boeren voor het eerst zelf espresso proberen. Van de bonen die ze al hun hele leven produceren. De trots in hun ogen is goud waard. Zo lekker vinden zij het. En ZIJ hebben het gemaakt.

Nog een quote die ik graag wil uitlichten. 'Every time you buy something, you make a statement.' In het specifieke geval van de film kies je dus voor de koffiebonen waar de boeren beter van worden. Dankzij projecten als o.a. (maar niet in het bijzonder) cup of excellence. In plaats van dat je kiest voor bonen waar kwantiteit en low cost de belangrijkste drijfveren zijn. Waarbij groene bonen onder de kostprijs worden verhandeld, ten koste van de boer. Ik vond zojuist genoemd statement een eye opener, ondanks dat ik er zelf bij veel dingen al bij stil stond. Maar inderdaad, zoals de film uitlegt, bij letterlijk iedere aankoop die je doet, stimuleer je bepaalde normen en waarden. En ik vind dat consumenten in het algemeen daar bewuster van moeten zijn. Zelfs even helemaal los gezien van specialty coffee bonen of die van de supermarkt. Mocht je niet helemaal begrijpen wat ik net wil zeggen, kijk eens via uitzendinggemist.nl een paar afleveringen van 'Keuringsdienst van Waarde'.

Nog een leuke quote. 'Coffee is prepared three times'. Uiteraard bij de liefhebber niet onbekend, maar de boer, brander en barista hebben alledrie een groot aandeel in het resultaat in de kop. Alleen de barista vangt altijd de eer. Nog een leuke, geen van de drie voegt iets toe aan kwaliteit. Voor ieder van hen is de uitdaging om ZO MIN MOGELIJK van de kwaliteit AF TE HALEN.

Misschien voor de genen die al verkocht waren aan koffie niet echt nieuwe ideeen. Maar de bedoeling van de producer was ook om aan de leek te laten zien wat het product koffie inhoudt. Dat koffie niet iets vanzelf sprekends is, dat onbeperkt voor weinig geld beschikbaar is. En dat is perfect gelukt, een prachtige verfilming. Waardoor ook voor de liefhebber een aanrader.

Echter een moeilijke vraag blijft onbeantwoord. De zorgvuldige selectie van rijpe koffie bessen wordt in zijn geheel mogelijk gemaakt door arme plukkers die niet kunnen kiezen voor ander of beter werk. Wat betekent dit voor de toekomst van specialty koffie als de welvaard van deze landen omhoog gaat? Als goede plukkers te duur worden en vervangen worden door machines? Zoals nu al op grote schaal het geval is in Brazilië?

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Koffiefilms

Berichtdoor pichichi » di 06 mei 2014, 00:21

Mooi verwoord Paul!
En inderdaad, die "three times preparation" quote is inderdaad ook goud.

Wat betreft:
Echter een moeilijke vraag blijft onbeantwoord. De zorgvuldige selectie van rijpe koffie bessen wordt in zijn geheel mogelijk gemaakt door arme plukkers die niet kunnen kiezen voor ander of beter werk. Wat betekent dit voor de toekomst van specialty koffie als de welvaard van deze landen omhoog gaat? Als goede plukkers te duur worden en vervangen worden door machines? Zoals nu al op grote schaal het geval is in Brazilië?
Ik vrees dat het met de welvaart helaas toch niet zo hard zal lopen. Ze zullen dus niet snel ander of beter werk kunnen krijgen. In elk geval zal Direct Trade voor de specialty markt belangrijk(er) worden/blijven. De koper betaalt ´gewoon´ een écht goede prijs. In Brazilië wordt de koffie volgens mij juist door machines geplukt omdat het niet zo grillig aangeplant is als in de meeste andere koffielanden. Amper shade-grown ook, dus machines kunnen er beter bij. Klimaat en ligging van het land en regio´s spelen ook mee. En tegen de hoeveelheid koffie die Brazil produceert valt denk ik niet eens handmatig tegenop te plukken!

Wat betreft de juiste prijs, ik stuitte nog op dit artikel/blog. Nog niet echt doorgelezen maar er wordt daar (weer eens) een lans gebroken voor goede prijzen betalen:
http://coffeelands.crs.org/2014/05/408-value/#more-6282

En dit is ook een goed verhaal, van Peter Giuliano: http://www.scaa.org/chronicle/2014/03/0 ... fee-buyer/

Als uitsmijtertje nog even een komische noot, op het Festival zag je sommigen ´gelijken´ ook voorbij komen :lol:

Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Koffiefilms

Berichtdoor paulkoffie » di 06 mei 2014, 08:05

A single origine fairtrade blend haha!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffiefilms

Berichtdoor fransg » di 06 mei 2014, 11:11

erg leuk die clip!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron