Koffie in de krant of op het web

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor ErikW » zo 14 nov 2021, 20:53

Ik denk dat koffie binnenkort op de opiumlijst komt behalve voor diegene die de genetische variatie hebben dat ze cafeïne nodig hebben! ;)

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor Keyser » do 18 nov 2021, 08:47

Ik denk dat koffie binnenkort op de opiumlijst komt behalve voor diegene die de genetische variatie hebben dat ze cafeïne nodig hebben! ;)
Dan alleen nog te koop met een QR-code.
Of naar een kliniek waar je een transitie kan ondergaan naar deze genetische variatie. Ik zie een nieuwe markt.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » wo 01 dec 2021, 09:52

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240772 ... e-nog-niet
Bijna alles wordt duurder, en niet zo'n beetje ook. De inflatie steeg in november tot 5,6 procent, het hoogste niveau in decennia. Dat betekent dat alles wat Nederlanders kopen, gemiddeld 5,6 procent meer kost dan in november vorig jaar.

De inflatie is al een tijdje aan de gang, maar nieuw is dat ook voeding duurder wordt. Bij je dagelijkse boodschappen merk je dat misschien niet heel erg, maar dat kan veranderen, zeggen economen.

"De consument merkt de hoge inflatie nu vooral in de energierekening en bij het tanken langs de snelweg", zegt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van statistiekbureau CBS. "Maar we zien de laatste tijd ook dat de prijzen in de voedingsmiddelenindustrie hard aan het stijgen zijn."
8 procent duurder

Een duidelijk voorbeeld: koffie. Koffie- en theebedrijf Simon Lévelt verhoogde de prijzen in de speciaalzaken al met 8 procent, zegt directeur Bert Jongsma. "En we berekenen nu nog niet alle kostenstijgingen door aan de klant."

Net als iedereen wordt Jongsma geraakt door de extreem hoge gasprijzen. "We gebruiken veel gas in onze roosterinstallatie. Een groene koffieboon moet flink opgewarmd worden om een mooie geroosterde boon te krijgen."

Daarnaast heeft Jongsma, net als veel andere ondernemers, te maken met hoge transportkosten. De meeste koffie komt uit Brazilië. "Zeetransport is tot vier keer zo duur geworden."
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor gilleko B. » do 02 dec 2021, 10:59

Het goede hiervan is dat je genoopt bent bewuster te gaan eten en bewuster te gaan rijden. Alleen baart het mij wel ernstige zorgen voor de lagere inkomensgroeperingen. Wij steunen al iemand met boodschappen die buiten haar schuld is afgekeurd (ernstige hersenbloeding) en daardoor tijdelijk in een foute vicieuze spiraal is gekomen. Ik weet dat er mensen in Nederland zijn die de eindjes nauwelijks aan elkaar kunnen knopen. Deze inflatie is dan niet tof. En dan zit ik te zweten over een Lamarzocco. Life is not fair.




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » do 02 dec 2021, 11:12

Ik denk dat de grote ketens zoals Simon Levelt het zo aanpakken dat ze extra goedkoop inkopen, na de persberichten extra duur verkopen en zo extra verdienen aan de 'crisis'.

Hoorde al over een hippe 'specialty coffee' baas die bij de boer 'de prijs van vorig jaar' wilde bedingen en dus ook aangenaam meer kan vragen van zijn hipster klanten terwijl de kosten niet echt veel hoger worden.

Mooi dat je iemand steunt, ik doe dat op mijn manier ook. Om de twee weken komt een werkster die hier in Nl geld verdient voor haar familie in Indonesië. Ik betaal haar voor een halve dag maar laat haar na een uurtje al vertrekken. Ze bereddert een beetje en doet wat stofzuigen en dat is het. Eerst wilde ze hard aan de slag maar ik zei, ik heb het fijn, je moet het je hier ook extra makkelijk maken, al ga je gewoon zitten appen met de familie, ook goed ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor gilleko B. » do 02 dec 2021, 11:27

Zo is het Frans.




Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor Pti » vr 03 dec 2021, 21:10

Dit jaar ca. 55% minder koffie uit Brazilië (1/6e minder arabica wereldwijd!!!) drijft de futures prijs FLINK op. Een hoge NY prijs voor commodity is goed, het betekend een leefbaar inkomen voor veel producten die de afgelopen 10 jaar veel te weinig kregen. De keerzijde van de medaille is dat een groot deel van de producten van die "verloren" 55% koffie de komende drie jaar helemaal geen oogst hebben...

Op specialty heeft de hogere C market iets minder invloed, maar inflatie en stijging van andere grond- en hulpstoffen natuurlijk wel.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor bobbee » vr 03 dec 2021, 21:45

Nog even en de groene koffie en koffiemachine is een investering.

[img]https://up.picr.de/42561606yy.jpg[/img]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor @3aan » di 07 dec 2021, 15:30




Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » di 07 dec 2021, 16:02



Deze post leek wel heel ruim / leeg opgezet?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron