Rook koffiebranden giftig

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor bvds » di 06 jul 2021, 07:44

Sommige mensen zijn gewoon gevoelig voor rook.

Ik heb trouwens buren die kettingroken. Dat doen ze in de tuin. Als ik mijn slaapkamerraam of keukendeur open heb dan ruik ik dat meteen. En ik wordt geregeld wakker van hun eerste ochtend peuk. Een vriend van me met astma begint meteen te hoesten als hij op bezoek is. En dat is de rook van twee sigaretten buiten! Verder een achterbuur die graag stookt. Als de wint verkeert staat ruik je het in je hele huis. Dus ook van heel weinig rook kan je last hebben als je gevoelig bent. Tsja.

Die rokende buren zijn super aardig dus dat verdraag ik. En zij roken tegenwoordig vaker achter in de tuin. Dat hout stoken ben ik minder blij mee. Dat is serieus ongezond rook en alle houtkacheltjes samen produceren bizar veel CO2 en stikstof.

Die paar keer koffie branden per week lijkt me totaal geen thema qua gezondheid. De hoeveelheid rook is niet te vergelijken met een houtgestookte kachel die een avondje staat te dampen. Waarschijnlijk is het vooral de irritatie. Kan je geen vaste tijden afspreken zodat ze de ramen vooraf dicht kunnen doen?

Of ze kunnen preventief blowen om de irriratiedrempel te verhogen😉

Gewoon in gesprek blijven, met elkaar rekening houden en elkaar wat gunnen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

manduca
Berichten: 870
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor manduca » di 06 jul 2021, 09:09

Ik weet dat Boon in Den Haag een flinke rookfilter op hun brander hebben zitten. En ik moet zeggen, ik heb nooit wat geroken als ik naar ze toe liep en ze aan het branden zijn.
Maar het zijn dure filters inderdaad. Voor thuis niet echt betaalbaar gok ik zo.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14933
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor fransg » di 06 jul 2021, 09:27

https://www.coffee-tech.com/products/sh ... /avirnaki/

ik denk dat de aanschaf en het energieverbruik de productiekosten voor thuisbranden zo opdrijven dat het geen zin meer heeft.

Tije heeft eens geëxperimenteerd met een bol waarin water werd verstoven zodat de rook werd 'gewassen' maar we kwamen niet tot een beloftevol prototype en de kosten liepen wel op dus daar zijn we mee opgehouden
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Pti » di 06 jul 2021, 10:27

Electrostatisch, actieve kool, waternevel allemaal kostbare "oplossingen" die nooit helemaal perfect werken helaas....

Wat wél echt werkt is een naverbrander maar dat is economisch niet echt interessant met een brander capaciteit kleiner dan 30kg. Je verspilt dan meer energie aan afgasbehandeling dan aan het branden zelf.

Ik weet niet meer zeker of jij op gas of electrisch brand, maar in het geval van het laatste is er natuurlijk al een geruststelling in het feit dat je relatief weinig verbrandingsgassen (CO en roet) produceert. De meeste rook komt natuurlijk vanuit het roosteren van de bonen zelf.


De beste oplossing in de geval lijkt me toch echt het gesprek aan gaan. Waar ontstaat de ergernis, zien ze rook en gaan ze daarna full-hypogonder? Of waait het precies bij die ene buur het raam in? Misschien is een extra meter schoorsteen een oplossing, misschien kun je rekening houden met de windrichting als je gaat branden?
Het laatste dat je wil is een dat één klagende buurman je operatie via de gemeente platlegt.

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Henrom » di 06 jul 2021, 16:32

Ik brand op gas,
Platleggen kan niet, heb al eens bezoek gehad van de locale milieudienst. Hobby matig is het toegestaan en de hoeveelheden zijn gering. Enige gezeur was mijn rookkanaal. Heb hem tegen de voorgevel, moet tegen de zijgevel. Heb het niet gedaan.
Ik stop niet met roosteren, dan maar een zeurende buurman. Hij zeurt trouwens niet alleen tegen mij, maar wel het meeste.
Heb 7 k geïnvesteerd in een brander, 1k aan meetmiddelen ( tonino etc) en de sca koffiebrand opleiding gevolgd ( niveau 1 en 2).
Mijn ietswat uit de hand gelopen hobby geef ik niet op wegens een zeurende buur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Henrom » di 06 jul 2021, 21:23

Heb een 7m lange pijp die precies boven het platte dak uitsteekt. De buur woont naast me, het waait zeker niet zijn raam naar binnen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Dirk Jan » wo 07 jul 2021, 18:46

Wij stoken een tegelkachel ('hollandse' speksteenkachlel) en kregen het advies om de pijp zeker een meter, liefst 1,5 meter boven de nok uit te laten steken in verband met overlast voor de buren.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Henrom » wo 07 jul 2021, 19:13

Zou kunnen, maar dan krijg je gezeur met de welstandscommissie

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14933
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor fransg » wo 07 jul 2021, 20:50

het advies om de pijp zeker een meter, liefst 1,5 meter boven de nok uit te laten steken in verband met overlast voor de buren.
Buren van mij hebben hun schoorsteenpijp ook een eind verder de lucht in laten steken, zijn met hun aannemer enkele keren via mijn opgang het dak opgeklommen ervoor. Ik kijk nooit naar dat dat en de welstandscommissie is het evenmin opgevallen denk ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Henrom » do 08 jul 2021, 10:42

Allen,
Hartelijk dank voor jullie input.

Hennie

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk



Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron