Gemeen steentje gespot tussen de boontjes

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Gemeen steentje gespot tussen de boontjes

Berichtdoor fransg » vr 24 apr 2020, 20:35

Zowel het boontje als het steentje zijn ‘af’
24BFEADA-71DC-478D-804F-43B3D90458E7.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Gemeen steentje gespot tussen de boontjes

Berichtdoor bobbee » za 25 apr 2020, 00:11

Gelukkig dat je die eruit hebt gehaald. Zet mij weer op scherp om het in de gaten te houden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Gemeen steentje gespot tussen de boontjes

Berichtdoor Nomad » za 25 apr 2020, 08:58

Het is wel een voordeel bij single dosing dat je per handje vol bonen automatisch inspecteert.
Want als je een zak in een hopper leeg zou storten ga je dit waarschijnlijk missen.

#happy_single_doser :p
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Gemeen steentje gespot tussen de boontjes

Berichtdoor Pti » za 25 apr 2020, 10:11

Dat steentje is vermoedelijk een stukje patio, van waar de parchment koffie ligt te drogen en regelmatig wordt omgeharkt om schimmel te voorkomen.

Gelukkig lukt het jou in je zeer kleinschalige productie nog om zoiets eruit te vissen voor het een koffiemolen ruïneert. Ik verbaas me er altijd over hoe sommige microbranderijen zonder destoner kunnen werken, je loopt een enorm risico. Onderstaande steen, vermomd als koffieboon met nerf en al, plukte ik ooit uit mijn destoner.
Bijlagen
Screenshot_20200424-214801~2.png

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gemeen steentje gespot tussen de boontjes

Berichtdoor fransg » za 25 apr 2020, 10:34

Ik herinnerde me je eerdere foto van dat steentje! Kon het niet snel terugvinden. Een mooie vondst. Ja ik neem steeds de tijd om alles goed uit te pluizen, anders heeft het geen zin denk ik. Gister had ik er ook een ander vruchtje tussen, een bes-achtige die zich mooi bol had opgeblazen tijdens de branding. Dubbel formaat van koffieboon dus misschien zaten er twee bonen in met de platte kant tegen elkaar gedrukt, of is het een ander schepsel. Even kijken of ik die goed voor het lensje krijg:
IMG_2052.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Gemeen steentje gespot tussen de boontjes

Berichtdoor Keyser » za 25 apr 2020, 11:55

Wow Pti dat is gewoon een guerilla steentje! Daar kunnen zelfs mariniers nog een hoop van leren.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Gemeen steentje gespot tussen de boontjes

Berichtdoor gilleko B. » za 25 apr 2020, 14:34

Knap dat dat steentje de vorm van een koffieboon heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Gemeen steentje gespot tussen de boontjes

Berichtdoor Fisherman » za 25 apr 2020, 17:04

Eigenlijk zou er een soort communictiesysteem moeten komen die klanten op de hoogte brengt van het feit dat er met een destoner wordt gewerkt door de koffiebrander.

Bijvoorbeeld een logo op het zakje van een steen met een streep erdoor. Zoiets als het recycling logo op een glazen fles. Dan weet ik direct welk merk ik beter kan laten staam

En natuurlijk in grote letters iets uitroepen op de pagina van de webshop in de trend van "we destone because that do je gewoon".

Buyer beware!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Gemeen steentje gespot tussen de boontjes

Berichtdoor Pti » za 25 apr 2020, 17:05

:lol: :lol:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gemeen steentje gespot tussen de boontjes

Berichtdoor fransg » za 25 apr 2020, 18:28

De kleinste brander kan dan zeggen "wij (ik) déstonéren nog puur ambachtelijk" en de wat serieuzere kleine branders met een grotere productie kunnen zeggen "wij destonen volgens de beste gecertificeerde industriestandaard, goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Mondghyiënisten".
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron