Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor fransg » zo 02 aug 2020, 14:33

Vond die kostverlorenvaart blogs alleraardigstAfbeelding
Ik ga daar ook mede door, al is het maar voor mijzelve, want dan kan ik af en toe teruglezen hoe ik e.e.a. ook alweer doe.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor gilleko B. » zo 02 aug 2020, 14:41

Vond die kostverlorenvaart blogs alleraardigstAfbeelding
Ik ga daar ook mede door, al is het maar voor mijzelve, want dan kan ik af en toe teruglezen hoe ik e.e.a. ook alweer doe.
AfbeeldingAfbeelding

met rechter wijsvinger helemaal zelf getypt


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor fransg » ma 03 aug 2020, 08:42

Op https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... sting.html heb ik enkele reacties / vragen beantwoord.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor cremalover » di 04 aug 2020, 16:06

Nieuwe fijne groene boontjes van Hoofdkwartier binnen.

Liefst zonder verspilling van bonen in één keer het juiste profiel pakken natuurlijk.

Als dat lukt tenminste.

(de embedded link van Youtube doet het niet op mijn iphone -- mogelijk heeft YouTube de mobiele versie nog niet gereed? de 'gewone link is: https://www.youtube.com/watch?v=9ohX6xId47Q

Op de Vimeo: https://vimeo.com/443854150

Proef jij verschil tussen profielen?
Ik kan doen wat ik wil maar smaakt allemaal hetzelfde.
Ik pleur ze maar gewoon in de brander en zet het ding op Max. :mrgreen:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor fransg » di 04 aug 2020, 16:16

Proef jij verschil tussen profielen?
Ik kan doen wat ik wil maar smaakt allemaal hetzelfde.
Ik pleur ze maar gewoon in de brander en zet het ding op Max. :mrgreen:
Ja, er is hier een behoorlijk verschil tussen profielen. Brand ik een stuk korter/lichter dan ik normaal gesproken doe, dan kan er een droog-wrange nasmaak zijn en kan het langer rusten duren eer de boontjes redelijke espresso geven. Ook moet er dan meer druk / temp op worden losgelaten in de espressomachine. Andersom moeten bonen die wat donkerder uitvielen op lichtere druk/lagere temp worden verwerkt in de zetgroep, anders kan het bitter/verbrand smaken.

Ruiken het maalsel van de boontjes verbluffend verrukkelijk meteen na de branding dan zijn ze te licht gebrand, dat is een eerste waarschuwing ;-)

Ik mik doorgaans op Tonino #95 (binnen de combinatie van maalafstelling zoals ik hier heb op de test-maler). 5 méér kan, 7 minder kan ook, wat daarbuiten valt (komt gelukkig nog maar zelden voor) vind ik lastig, het lichte gooi ik weg, het donkere is bij mensen met een Pavoni-type machine best nog mooi, wat rond de 80 is gaat naar een vriendin in Rotterdam met een volautomaat en zij is er dol op.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor gilleko B. » di 04 aug 2020, 16:57

Ik zit zelf wel met een probleem denk ik. Als je zo'n prachtige bonenbrander hebt die aangestuurd en gemonitoord (met aanpalende meetapparatuur als Tonino en zo) met moooe software kan worden icm kennis die Frans heeft, waarbij de masjien staat in een omgeving waar de temperatuur, vochtigheid ook zo constant hetzelfde blijft, dan kan je goed vergelijken en wijzigingen doorvoeren die je kunt proeven schat ik zo in.
Probleem is dat ik een Gene heb en te weinig kennis. En dan kan ik niet anders dan toepassing brandprofiel Cremalover. Bonen erin pleuren ofwel met voorverwarmde drum, ofwel met koude drum. En dan ergens op enig moment na de FC de knop indrukken zo van "laat ik het nu maar doen want te donker is niet te banken". I.g.v. voorverwarmde drum komt de FC vlugger. Maar ROR's en profiellijnen volgen dat is er niet bij. Tenzij ik nu te kort door de bocht ga en dat arme Gene koreaantje onterecht te veel diskwalificeer.




Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor cremalover » di 04 aug 2020, 18:23

Ik zit zelf wel met een probleem denk ik. Als je zo'n prachtige bonenbrander hebt die aangestuurd en gemonitoord (met aanpalende meetapparatuur als Tonino en zo) met moooe software kan worden icm kennis die Frans heeft, waarbij de masjien staat in een omgeving waar de temperatuur, vochtigheid ook zo constant hetzelfde blijft, dan kan je goed vergelijken en wijzigingen doorvoeren die je kunt proeven schat ik zo in.
Probleem is dat ik een Gene heb en te weinig kennis. En dan kan ik niet anders dan toepassing brandprofiel Cremalover. Bonen erin pleuren ofwel met voorverwarmde drum, ofwel met koude drum. En dan ergens op enig moment na de FC de knop indrukken zo van "laat ik het nu maar doen want te donker is niet te banken". I.g.v. voorverwarmde drum komt de FC vlugger. Maar ROR's en profiellijnen volgen dat is er niet bij. Tenzij ik nu te kort door de bocht ga en dat arme Gene koreaantje onterecht te veel diskwalificeer.

Afbeelding
Zo doe ik het al 11 jaar. :mrgreen:

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor gilleko B. » di 04 aug 2020, 18:36

Dan kan ik nog even door met oefenen zonder texhnischw fratsen




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor fransg » do 06 aug 2020, 15:16

eerste espresso, 6 dagen na branding
IMG_5567.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even een boontje branden, het is zo eengvoudig

Berichtdoor gilleko B. » do 06 aug 2020, 20:26

Ook creatief met die takjes





Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron