Wee je licht geboonte

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Wee je licht geboonte

Berichtdoor fransg » di 11 mei 2021, 20:37

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... beans.html
IMG_2310.jpg
Schermafbeelding 2021-05-11 om 20.22.02.png
Na het branden check ik de bonen immer en telkens met de hand, om te beginnen om eventueel gesteente eruit te vissen maar ook om 'rare' boontjes eruit te halen. Als er eentje erg donker is bijvoorbeeld, doordat die was blijven hangen van de eerdere branding, of als er boontjes net wat aan de te lichte kant zijn. Die boontjes die er maar halfgebrand uitzien zouden van onrijpe bessen kunnen komen en dan hebben die koffiepitten het niet in zich om mee te doen met het brandproces, het blijven een beetje de steentjes onder de bonen.

Vandaag heb ik een handpalm vol van die lichte 'rare snuiters' eens gemalen precies zoals ik de productiebonen maal tbv kleurmeting en dan blijken de lichte enorm veel lichter te zijn dan hun broertjes en zusjes, Tonino #116 tegen #92.

Dat maalsel ruikt ook niet lekker, een beetje naar pinda's die te lang achterin de kast hebben liggen meuren.

Dat met de hand uitpluizen kan dus best nuttig wezen voor de smaak van het algemeen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor martinierius » wo 12 mei 2021, 10:35

Interessant! Het gemakkelijkste is inderdaad om ze na het roosteren eruit te halen omdat ze dan beter opvallen. De zogenaamde quakers worden soms gecatalogeerd als een 'roast defect' maar eigenlijk is het defect al aanwezig voor de boontjes geroosterd worden.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor gilleko B. » wo 12 mei 2021, 14:10

Zo'n irritant zwart geblaakt boontje dat in de drum achtergebleven van een branding daarvoor herken ik. Een onaangename lucht agv verkeerde gebrande of foute groene bonen herken ik ook.

Lijkt me wel monnikenwerk om net gebrande bonen op kleurverschil te schiften.

Een brander met de mogelijkheid van een prog zoals Artisan is wel "handig". Zo'n brander heb ik nog steeds niet. Hou wel o.a. de ontwikkelingen van de Aillio Bullet bij. Maar ja keuzes keuzes en keuzes.

Mooi verslag dit.




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor fransg » wo 12 mei 2021, 14:42

Lijkt me wel monnikenwerk om net gebrande bonen op kleurverschil te schiften.
Valt goed mee. Ik heb een rond metalen dienblad waar ik een kleine lading bonen op giet vanuit het vergiet waarin ik de bonen heb gewogen na de branding. Niet zoveel dat het een dikke laag bonen is, maar zoveel dat alle bonen 'los' liggen. Met goed daglicht erop zie je dan snel of er een steentje tussen ligt of dat er rare of lichte boontjes bij zitten. Dan gaat die lading bonen in de doos waar ruim een kg in past, volgende lading op het dienblad enz.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor gilleko B. » wo 12 mei 2021, 20:06

Ga zo mijn net ontvangen koffiezakje openmaken van Dutch Barista. Misschien dat het youtube filmpje bekend is maar het deel " multiple pictures are being made of the beans" of zoiets, dat is ook Afbeelding.


https://youtu.be/rzQXbWZtrIM



Afbeelding


Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor martinierius » wo 12 mei 2021, 22:27

WoW, cool! Ik heb net nog quakers zitten uitvissen wat op zich wel therapeutisch is voor een half kilootje of zo maar kan me wel voorstellen dat dit op professioneel vlak niet doenbaar is.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor fransg » wo 12 mei 2021, 22:41

WoW, cool! Ik heb net nog quakers zitten uitvissen wat op zich wel therapeutisch is voor een half kilootje of zo maar kan me wel voorstellen dat dit op professioneel vlak niet doenbaar is.
Ik laai 1.6kg in de brander en houd dan gisteren bijvoorbeeld 1363g gebrande bonen over om uit te pluizen. Dat gaat gemakkelijk, maar als het 16kg zou zijn en bijna 14kg uit te pluizen, zou ik daar wel wat tegenop gaan zien.

Ik kan nog eens wegen wat het verschil is in gewicht tussen 25 quakers en 25 goeie bonen na branding. Als het gewicht significant verschilt zou een destoner er misschien nog wat aan kunnen doen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor martinierius » wo 12 mei 2021, 23:29

Wel je biedt in elk geval wel 'dutch quality' bonen aan.

Ik vermoed niet zo'n groot verschil in gewicht tss quakers ook niet nadat ze gebrand werden.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor bobbee » do 13 mei 2021, 08:07

Dutch barista, bjorn aarts heeft er een mooi apparaat voor!

https://youtu.be/rzQXbWZtrIM
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wee je licht geboonte

Berichtdoor fransg » do 13 mei 2021, 08:41

Dutch barista, bjorn aarts heeft er een mooi apparaat voor!
ah ik zie het nu, op 2:07 -- eerste keer dacht ik 'saai verhaal' maar nu heb ik 'm doorgespoeld naar die plek:

https://youtu.be/rzQXbWZtrIM?t=127

Hoe traaaag en sloom ook verteld (alsof het hele team tevoren valium had genomen, inclusief de muziekmaker), het lijkt me wel een commercieel juichverhaal.

Ding is niet echt goedkoop ook
Schermafbeelding 2021-05-13 om 09.09.28.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron