Rook koffiebranden giftig

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Henrom » ma 05 jul 2021, 20:57

Ik rooster ca 4 jaar met een 2kg brander koffie. Tot voorkort geen klachten, echter met de komst van een nieuwe buurt bewoner is dat gewijzigd. Ondanks dat ik hem informeer dat ik ga roosteren, dat ik nu meer brand en minder vaak blijft hij klagen.
Mijn "schoorsteen" steek boven het dak uit.
De rook verspreidt zich snel.
De buurtbewoner geeft aan dat de rook giftig is en dat ze daarvan hoofdpijn krijgt.

Is de rook giftig?

Groet
Hennie

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Marc O. » ma 05 jul 2021, 21:18

Rook is natuurlijk per definitie giftig, net als rook van een bbq of een houtvuurtje. Weet niet hoever die schoorsteen van zijn/haar huis staat, maar als ie boven het dak uitsteekt (jouw dak of hún dak?) dan zou men er eigenlijk geen last van kunnen hebben?
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Henrom » ma 05 jul 2021, 21:33

Tja, over bbq, klaagt hij ook. Heb een kamado, gril altijd indirect, .... maar toch.

De buurtbewoner is mijn buur, de rook waait weg over onze woningen, de rook slaat zeker niet door zijn raam. Ruiken, tja dat blijft. De buurt vindt het niet onaangenaam, komen soms kijken en kopen wat koffie van me.
Maar goed het gat niet over de buurt maar de ene buur. Heb L eens een pak koffie gebracht, ..... ze drinken geen koffie.
Vindt het gezeur, maar del een vervelende.

Hennie

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor fransg » ma 05 jul 2021, 21:51

Ja vervelend. Een loopbaan lang telkens aan bonen uit de brander ruiken om te bepalen hoe de branding verloopt is wel ongezond, las ik eens in een wetenschappelijk verslag op Daily Coffee News.

Ik brand bij voorkeur 's avonds en ook graag als het hard waait of regent.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Henrom » ma 05 jul 2021, 22:00

Hij werkt in een coffeeshop, misschien melangeren met wat wiet

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor bobbee » ma 05 jul 2021, 22:21

Blanche dael brand in de binnenstad van Maastricht, net als Boon in de binnenstad van Den Haag. Koffiestation brand aan de rand van Groningen stad en zo zijn er nog veel meer!

Je verbrand geen plastic hoor. Stel hem maar gerust. Zeg maar tegen hem dat roken van tabak en wiet schadelijker is. Vind het wel lachwekkend dat hij in eem coffeeshop werkt en dan commentaar durf te leveren.
Vraag hem eens of hij nooit klachten krijgt van omwonenden over de coffeeshop. Misschien kan hij zich dan verplaatsen in jouw situatie. Die koffie rooklucht is buiten altijd zo verdwenen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Henrom » ma 05 jul 2021, 22:34

Ik heb die beste buur ook verteld dat er ook in de steden wordt gebrand, in een straal van 25 km zij er meerdere. Heb al eens gekeken naar een filter, echter die zijn erg duur en halen de geur niet weg. Ook wel eens gedacht aan een plasmafilter. Heb zelfs gesproken met de eigenaar van plasma made. Hij denkt dat het wel met deze technologie is op te lossen, maar....
Zij hebben geen tijd een costum made te produceren, boven dien heb ik geen 3000 euro voor over.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor bobbee » ma 05 jul 2021, 22:42

Is hij echt zo vervelend of wil jij niet tot last zijn en voel je je opgelaten?

Belt hij bij je aan? Kun je branden als hun van huis zijn?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor fransg » ma 05 jul 2021, 22:59

De rook van mijn brander gaat door een pijp/slang naar een kleine hoge smalle 'tent' van hout, met een handdoek erop gespannen als buitenkant waar de rook door wordt gefilterd, en de aldus gefilterde damp gaat de afzuigkap van de keuken tegemoet. Er waait ook wat rook langsweg maar doordat alles in huis open staat en doorwaait is dat nauwelijks merkbaar. Alleen als de bonen eruit komen en worden gekoeld is er heel even wat meer rook.

Misschien kun je ook zo'n goedkoop simpel filter (laten) maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rook koffiebranden giftig

Berichtdoor Henrom » ma 05 jul 2021, 22:59

Ik wil niemand tot last zijn daar voel ik me niet prettig bij. Maar goed. Liefst ziet hij dat ik niet bbq en geen koffie rooster. Maar dat gaat NIET gebeuren en dat weet hij.
Vervelend blijven zijn tirades wel

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk



Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron