Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor paulkoffie » di 22 apr 2014, 16:10

Nou we zijn nu twee en een half jaar verder en ik heb de grote stap genomen! De volgende bestelling is geplaatst bij Ongebrand:


1 x Gene Cafe

5x2 kg van de volgende groene bonen:
Kenya - AA
Brazil - Bourbon Arabica
India - Monsooned Malabar, AA
Ethiopia - Sidamo Grade 2
Indonesia - Sumatra Mandheling Grade 1



Hopelijk komt mijn nieuwe avontuur snel binnen en kan het feest beginnen!

De reden dat ik nu zelf ga branden is:
1. Altijd verse bonen
2. Goedkopere bonen en besparen op verzendkosten
3. Meer leren over koffie en de invloed van het branden daarop
4. Het plezier van het branden zelf (moet ik natuurlijk gaan ontdekken maar ik heb goede verwachtingen ;))
5. Uiteindelijk nog lekkerdere koffie thuis


De eerste twee vragen die ik nu voor mezelf moet gaan beantwoorden is... Welk van deze bonen ga ik het eerst branden en met wat voor profiel ga ik beginnen?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor fransg » di 22 apr 2014, 16:14

Prachtig, het thuisbranden maakt zo langzamerhand een grote bloeiperiode door. Veel succes en plezier!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor Wimula » di 22 apr 2014, 16:29

Prachtig, het thuisbranden maakt zo langzamerhand een grote bloeiperiode door. Veel succes en plezier!!
En zelf branden is de beste upgrade :lol: :lol:
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor Spironski » wo 23 apr 2014, 01:28

Hier ga je vast geen spijt van krijgen. Hoogstens trek je je de haren uit de kop over waarom je dit niet eerder hebt gedaan :mrgreen: .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor paulkoffie » wo 23 apr 2014, 11:50

Gelijk ook maar de roastmasters app vast gedownload. Heb het programma even doorgenomen en alle gegevens ingevoerd en opgeslagen. Het programma is nu helemaal up and running!

Maar wat is nu het verschil tussen een roaster profile en een roaster program? (Voor degenen die de app ook gebruiken...) Ze doen allebei precies hetzelfde en je kan exact dezelfde dingen invoeren.

Morgen komt de Gene, maar ik vrees dat hij net niet vroeg genoeg binnen komt zodat ik voor het werk nog even een eerste batch kan branden... We zien het wel. Heb er in ider geval zin in!

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor paulkoffie » ma 28 apr 2014, 00:43

Hier de groene Ethiopië Sidamo

Afbeelding

En mijn eerste poging tot het branden van bonen:

Afbeelding

Lijkt me redelijk gelukt. Volgens mij full city +. Overigens heb ik het profiel gebruikt van Erik82, waarvoor dank.

Ik vond het nog lastig de stadia van de eerste en tweede krak te benoemen. Dacht de eerste krak te herkennen. Toen na 16 minuten branden maar gestopt ( boontjes werden wat donker ) en bij het koelen in een vergiet zag ik wel duidelijk dat er nog een paar boontjes aan het poppen waren. Dat was dus een gevalletje coasting. In ieder geval de tweede krak dus ook bereikt.

Misschien de volgende keer ietsje meer hitte toevoegen? Had het idee dat het net niet snel genoeg ging.

Het lastige tijdens het roosteren is dat de boontjes al veel herrie maken tijdens door het ronddraaien. Ze kletteren de hele tijd tegen de wanden van de container. Daardoor hoor je het poppen niet echt.

Gewicht voor en na branding 250 en 207 gram. 82,8%
De kleur lijkt mij iets donkerder dan ik had gewild. Maar de smaaktest moet gaan uitwijzen of dat ook echt zo is.

Mijn hele huis ruikt nu heerlijk naar gebrande koffie en dat is echt top. Genieten!

Nu twee dagen laten rusten en woensdag ochtend de eerste espresso zetten.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor Erik82 » ma 28 apr 2014, 07:18

Ziet er best goed uit die branding. Een totaaltijd van 16 minuten is niet verkeerd als je een 230V element hebt. Alleen met een 220V element gaat het sneller en kun je de 13-14 minuten halen. Meer hitte hoeft waarschijnlijk niet omdat mijn profielen al vrij hoog zitten qua temperatuur.

Zelf doe ik er meestal 250gr in en komt er ongeveer 212gr uit op een City+ tot Full city branding dus daar zit je ook goed. Full City+ is vaak een mooi startpunt om mee te testen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor Wimula » ma 28 apr 2014, 07:25

Alleen met een 220V element gaat het sneller en kun je de 13-14 minuten halen.
Leg eens uit waarom dat zo is?
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor Erik82 » ma 28 apr 2014, 12:54

De 220V-versie heeft een kortere tijd van 0-250C dan de 230V versie. Zie het als een soort opgevoerde Gene waarmee je sneller de eindtemperatuur kunt halen. Die Amerikanen halen onze profielen ook bij lange na niet met de 110V versies.

Met de 230V versie kun je niet genoeg hitte geven binnen de door mij opgegeven tijden om de eindtijd op het gewenste resultaat te behalen. Er is wel een manier maar dat is de starttemperatuur verhogen alleen dan wordt de branding onregelmatig en ben je ze teveel hitte aan het geven in het begin wat dus weer een negatief resultaat heeft op de branding. De Gene heeft nou eenmaal weinig massa van de drum en dat is de grote beperking samen. Hierdoor ben je wat meer afhankelijk van het vermogen van het verwarmingselement.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor Wimula » ma 28 apr 2014, 14:54

De 220V-versie heeft een kortere tijd van 0-250C dan de 230V versie. Zie het als een soort opgevoerde Gene waarmee je sneller de eindtemperatuur kunt halen. Die Amerikanen halen onze profielen ook bij lange na niet met de 110V versies.

Hierdoor ben je wat meer afhankelijk van het vermogen van het verwarmingselement.
Je bent ALTIJD afhankelijk van het vermogen van het element. En dat is simpelweg U x I x cosinus phi!
Dus kul dat 220V eerder op temperatuur komt.
Het vermogen is alleen bepalend en niet de spanning.
Als de in de VS gebruikte spanning de helft is van de onze, dan loopt er dus 2 x zo veel stroom bij het zelfde vermogen ;)
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron