Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor paulkoffie » zo 02 okt 2011, 20:17

Ik zet zelf graag filterkoffie met een vacuümpot. Mijn bonen haal ik altijd bij Brandmeesters in Haarlem, die ze vers gebrand heeft. (Hoewel ze nooit een branddatum vermelden op hun verpakking... moet ik toch 's navragen.)

Nu lijkt het me leuk om zelf bonen te gaan branden. Ik zou dan overwegen om bijvoorbeeld die Gene-café thuisbrander aan te schaffen.

Maar nu denk ik... ga ik daar nou ook betere koffie door krijgen? Want branden is een moeilijk en ingewikkeld proces waar veel kunde en ervaring bij komt kijken. Dus kan ik het misschien gewoon beter overlaten aan de professional. Want die heeft natuurlijk de kennis en mooie apparatuur. En het lijkt me dat bij een koffiespeciaalzaak de versheid al goed is, want je hoeft voor de kwaliteit van de koffie de bonen niet gelijk al de dag na het branden te gebruiken.
Wat zijn volgens jullie de voordelen van thuis branden? Afgezien van dat het natuurlijk erg leuk is.

Verder zijn er natuurlijk ook vooral veel espressodrinkers op dit forum. Maken jullie ook zelf blends? Want de meeste espresso's zijn vooral blends. Of ben je als thuisbrander eigenlijk gebonden aan single origins?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor Spironski » di 04 okt 2011, 02:25

Ik ben zelf gaan branden omdat ik het te lastig en/of duur vond om aan echt verse bonen te komen. En ik heb geen spijt van mijn aankoop gehad. Niet alleen is het erg leuk, kan je eindeloos variëren met blends en brandprofielen, en heb je altijd de beschikking over de meest verse bonen, maar het is ook nog eens goedkoper dan gebrande bonen kopen (zeker voor de prijsstijging van afgelopen jaar). Die Gene heb ik al dik terug verdiend.

Maar zijn mijn gebrande bonen beter dan van b.v. Brandmeesters? Nee, zeker niet. Dus als het voor jou geen moeite is om aan verse bonen te komen, dan hoef je het voor de kwaliteit van je koffie niet te doen. Houd er wel rekening mee dat zelfs sommige koffiespecialiteiten winkels er veel te lange versheidstermijnen op na houden. Ikzelf merk echt dat bonen het lekkerst zijn ergens tussen dag 5 en 15 na branden, daarna gaat het hard achteruit.

Maar om al de redenen die ik hierboven heb genoemd, zou je het natuurlijk wel kunnen gaan doen. En natuurlijk kan je voor espresso zelf je blends samenstellen, doe ik ook.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor paulkoffie » di 04 okt 2011, 04:21

Hmmm ja het lijkt me in ieder geval wel errug leuk inderdaad.
Voor wat betreft de kosten... hoeveel bespaart dat dan? Want vooral de verzendkosten blijven duur vind ik. Maar ik neem aan dat de besparing hem zit in het kunnen inkopen van grotere hoeveelheden. (Want groene bonen langer vers.) Nu haal ik altijd per 250 gram bij de winkel, maar via de post is dat niet te betalen. Houd je met je kostenbesparing ook rekening met verlies door bijvoorbeeld verkeerd roosteren of, bij het maken van een blend: het lijkt me dat je bijvoorbeeld bij een 80-20 % verhouding toch bonen zult verliezen (aan de kant van de 20%) tenzij je heel veel daarvan zou branden.

Vandaar dat ik nu vooral bij bovengenoemde zaak haal, want daar kan ik zo op m'n fietsie heen. Maar ik zie op internet nog heel veel andere bonen die ik best zou willen proberen, maar om er dan gelijk een kilo (gebrande bonen) van te bestellen is gewoon verspilling. En anders komen de verzendkosten te hoog uit.
Dus daar zie ik dan wel het voordeel van zelf branden in. Hoelang zijn groene bonen ongeveer houdbaar dan?

Ik ga overigens nog wel even vragen naar de versheid bij Brandmeesters want eigenlijk heb ik geen idee, ik ging er wel altijd gewoon van uit dat ze alleen verse bonen verkopen.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor Spironski » di 04 okt 2011, 11:57

Het kostenplaatje is wat veranderd sinds de enorme prijsstijgingen van afgelopen jaar. Neem Brasil Cerrado bij Ongebrand.nl: kostte eerst €6,00 p/kg rauw tegen €10,00 gebrand, nu is dat €10,00 tegen €12,50. Absoluut - maar ook relatief is het verschil dus een stuk kleiner geworden.
Bovendien verliest koffie door branden zo'n 15% aan gewicht, waardoor gebrande boontjes dus niet eens zo heel veel duurder meer zijn.

Maar gebrande bonen zijn hoogstens een maand houdbaar, ongebrande ruim een jaar. Dus inderdaad lopen de verzendkosten van gebrande boontjes veel te hoog op omdat je steeds opnieuw moet bestellen, terwijl je in principe best 1x 10 kg rauwe boontjes kan laten bezorgen. Dan zijn de bestelkosten nog steeds maar €6,70 en je krijgt dan ook nog eens 10% kwantum-korting (bij Ongebrand).

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "verlies" bij blenden. De eerste keren zal je wellicht wat boontjes weggooien, maar daarna niet meer, zo moeilijk is branden nu ook weer niet. Als het mis gaat zal de smaak misschien niet helemaal zijn wat je beoogde, maar vies zal het niet snel worden.

Denk echter niet dat je het er aanvankelijk "eventjes bij doet". Voor mij ging er een heel nieuwe wereld open, waarvoor ik de eerste weken best wat aandacht nodig had (maar zo ben ik nu eenmaal).
Maar dat maakt het ook zo leuk, je leert zo veel meer over allerhande (exotische) bonen en koffie. En het maakt de koffie die je schenkt bovendien ook een stuk persoonlijker! Ik krijg volgende week vrienden over uit Amerika, en ik zit me nu al te bedenken wat ik vrijdag voor hen zal gaan branden...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
grad
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 09 mei 2011, 15:36
Locatie: Eindhoven

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor grad » di 04 okt 2011, 12:21

Kan je de Colombia Los Naranjos de San Augustin van Fascino.nl aanraden,heerlijke chocolade smaak.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor paulkoffie » di 04 okt 2011, 13:12

..., terwijl je in principe best 1x 10 kg rauwe boontjes kan laten bezorgen.
Hmmmm ja enige nadeel is dan nog wel dat als je per 10 kilo koopt, je niet zoveel verschillende koffies kunt uitproberen. Of kun je ook gewoon 10 kilo met allemaal verschillende soorten koffie laten bezorgen?

Wat ik bedoelde met verlies... Kijk, bij die Gene moet je volgens mij steeds met een vaste hoeveelheid bonen branden. 240 gram ofzo. Dus stel je wilt een blend maken met 80 % van de ene boon en 20% van een andere boon, dan moet je dus eerst beide bonen branden (2x240 gram) en vervolgens heb je van één boonsoort dus maar 25% nodig, de rest houd je over.
Hierbij ben ik dus wel in de veronderstelling dat je voor een blend eerst moet branden en daarna pas 'mixen'. Of is dat niet zo? Eerst mixen en dan pas branden... In dat geval maakt het natuurlijk helemaal niets uit.
De eerste keren zal je wellicht wat boontjes weggooien, maar daarna niet meer, zo moeilijk is branden nu ook weer niet.
Haha, ja ik ging er toch van uit dat ik waarschijnlijk heel vaak de boel zou laten aanbranden enzo :lol:
Ik krijg volgende week vrienden over uit Amerika, en ik zit me nu al te bedenken wat ik vrijdag voor hen zal gaan branden...
Waar zit je aan te denken? :D
Kan je de Colombia Los Naranjos de San Augustin van Fascino.nl aanraden,heerlijke chocolade smaak.
Ik houd hem in gedachten ;)

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor Spironski » di 04 okt 2011, 13:35

Nee, die ongebrande boontjes kan je gewoon per kilo kopen. Met een zending van 10 kilo zou je dus best 10 verschillende koffies kunnen kopen (zou het niet doen, echter).

Inderdaad hebben verschillende bonen verschillende eigenschappen en hebben ze vaak wat andere brandprofielen nodig. Maar ik moet zeggen dat ik meestal gewoon van tevoren blend en dan pas brand. Als ik echt een heel harde boon -als een Yrgacheffe- wil blenden met b.v. een zachte Brasil Cerrado, dan brand ik simpel 2x 240 gr. Heb ik uiteindelijk nog steeds maar 420 gram, en daar doe ik echt geen 2 weken mee.

Wat betreft "aanbranden": je hebt een marge van zo'n 4 minuten. Stop je snel dan hou je SO karakter en fruit over, stop je laat dan heb je een meer generieke gebrande chocoladesmaak. De kunst is om de 2 verschillende "kraks" (stadia) te herkennen en daarop te reageren. Je moet het echt heel bont maken om je boontjes tot "French roast" te verbranden.

Voor mijn vrienden uit Amerika denk aan "mijn klassieke" blend van 1/3 Mokha Harrar, 1/3 Brasil Cerrado en 1/3 Sumatra Mandheling, branden tot Full City +.
Maar misschien maak ik hem ook wel wat minder vol en zwaar en vervang ik wat Mandheling door Panama Boquito, en brand ik slechts tot City+ of Full City.... Maar een Monsooned Malabar uit India kan ook zo lekker zijn. Of wellicht neem ik een Costa Rica Terrazu SO.... of, of.... :? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor paulkoffie » di 04 okt 2011, 15:12

Nee, die ongebrande boontjes kan je gewoon per kilo kopen. Met een zending van 10 kilo zou je dus best 10 verschillende koffies kunnen kopen (zou het niet doen, echter).
Waarom niet? Zou ik denk ik juist wel doen. Anders koop je misschien 10 kilo van een boon en dan valt ie tegen... zit je dan met je boon. En als je verschillende bonen koopt (het hoeven er natuurlijk niet per se 10 te zijn) kun je ook leuk al de verschillen proeven.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor Spironski » di 04 okt 2011, 15:20

...het hoeven er natuurlijk niet per se 10 te zijn...
Dat was mijn punt. Als je begint met meteen 10 verschillende bonen weet je waarschijnlijk niet of de verschillen in smaak nu komen door een iets ander brandprofiel, of door de andere boon. Ik zou b.v. 5x2 kilo kopen.
Of van b.v. Cerrado meteen 3 kilo. Dat is een heel zachte, smakelijke boon die goed als "filler" kan dienen en niet zo duur is. Met zo'n boon kan je ook eerst eens flink gaan experimenteren (expres het hele proces tot aan verbranden, b.v.).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

P@trick
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:59

Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

Berichtdoor P@trick » wo 05 okt 2011, 10:56

Kan je de Colombia Los Naranjos de San Augustin van Fascino.nl aanraden,heerlijke chocolade smaak.
Ik houd hem in gedachten ;)
Zit bij mij nu ook in de maler. Heerlijk!


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron