Eerste roast Gene-Cafe

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » ma 02 feb 2015, 01:09

Hoi Alice, Erik82, spironski

26 Januari mijn eerste roast gedaan, toevallig ook met de brasil yellow bourbon (heb bij Fleur de cafe eerst deze boon gebrand gekocht als referentie). Na 5 dagen geproefd (eigenlijk stiekum vanaf de 2e dag). Resultaat was absoluut niet verkeerd, maar toch iets minder smaakvol en iets bitterder dan de professioneel gebrande bonen, deze zijn op 220 graden gebrand. Fleur de cafe raadde me aan, en dat heb ik overgenomen, om met de gene cafe op 245 (!) Graden te branden, 14,5 minuten. Dat heb ik gedaan. Gestart op kamertemperatuur, vervolgens gene cafe af laten koelen tot 60 graden. Dat duurde maar liefst 12 minuten. Crack niet gehoord, zal wellicht toch hebben pkaatsgevonden, bonen waren praktisch even bruin als referentie.

Zal ik de bonen onder dezelfde omstandigheden geforceerd koelen? Krijg je dan meer smaak en minder bitterheid? Of moet ook de temperatuur en tijd anders worden ingesteld?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Spironski » ma 02 feb 2015, 01:50

Kijk eerst eens in dit draadje naar wat er reeds over is geschreven. 220C Als max vind ik laag, maar van de tweede is de temperatuur veel te hoog geweest, dan gaat het ook smaak-arm en verbrand smaken.

Begin eerst met voorverwarmen van de brander, dan een tijd op 225C , waarna kort 230C, met deze boon. Misschien héél eventjes op 235C, maar echt niet heter. Eigenlijk tussen beide extremen in.

En inderdaad altijd buiten de Gene koelen, geforceerd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2893
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Erik82 » ma 02 feb 2015, 07:18

Zeker buiten de Gene koelen. De Brasil Yellow Bourbon is een vrij zachte boon dus niet hoger dan 230C gaan. Voorverwarmen is ook een must. Lees even mijn profiel terug in dit topic want die is zeker te gebruiken voor de Yellow Bourbon. Te bitter duidt vaak op net wat te ver doorgebrand.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » ma 02 feb 2015, 09:16

Erik, Spironski,

Helemaal duidelijk ! Dank voor de nuttige informatie. Ik ga er mee aan de slag !
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Alice » di 03 feb 2015, 17:39

We zijn nu bezig aan de roast met brandprofiel van Erik.
Er zit best wel veel zuur in, met name in nasmaak.
Zou dat aan de boon liggen, of ook aan de manier van branden? (nog steeds bezig met de Brasil Yellow Bourbon.)
De kleur van de boon is trouwens een paar tinten lichter (rond de FC kleur 11) als de gebrande bonen die we gewend zijn. Die zitten meer tegen dark FC+/Vienna (kleur 13).
Afbeelding

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » di 03 feb 2015, 21:52

Hoe lang ben je doorgegaan na de eerste krak? Dat kan ik niet goed uit Eriks profiel afleiden. Ik ga er vanuit dat het ca. 2 minuten na de eerste krak is. Dan zit je ca. 13-14 minuten te roosteren op ca. 230 graden, terwijl ik 14,5 minuut bezig was met een eindtemperatuur van 245 C. Die 15 graden verschil lijkt niet zo veel, maar het roosteren gaat dan wel ca. 4x zo hard. Mijn branding was weliswaar iets te lang / te heet / niet voldoende gekoeld, waardoor er een bittertje in kwam, maar het zuurgehalte was goed. Ik denk dat je wat langer door moet roosteren. In ieder geval fijn dat je deze info gegeven hebt, want ik ben ook met de Yellow Bourbon bezig en zoekende naar de gulden middenweg. Na mijn eerste proefbranding popel ik om ook te gaan branden, maar met 4 proefpakketten van 750 gram gebrande bonen en een pond in de vriezer ben ik voorlopig even zoet.......
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Spironski » di 03 feb 2015, 22:59

Die Brazils staan juist bekend om hun milde karakter. Als het te zuur is (maar wellicht is het onwennigheid met fruit?), kan je inderdaad net wat langer door branden.

Ik vind beoordelen aan de hand van dat plaatje nogal lastig. Bij mij ziet het er allemaal nogal blauw-groenig uit, en b.v. FC is in mijn real-life branding een stuk warmer van kleur (dus iets bruiner).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2893
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Erik82 » wo 04 feb 2015, 07:23

Ik houd aan 1,5-2 minuten voor de totale tijd van eerste krak en dan nog 1,5 minuut erna. Afhankelijk van de brandgraad zet ik de temperatuur een minuut na de echte start van eerste krak tussen de 230C (City+) tot 238C (Full City+). Dit zijn globale temperaturen en kunnen verschillen per boon.

Zelf heb ik gemerkt dat een tijd van 2,5min van start eerste krak tot EOR iets mindere resultaten geeft dan 3min. Na de 3,5min vind ik de resultaten ook weer minder worden.

Als je verder dan Full City+ gaat branden maakt het allemaal minder uit want dan zijn de smaken van de origin toch bijna helemaal verdwenen en kun je er minder aan verknallen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Alice » wo 04 feb 2015, 17:05

Kunnen jullie de 1ste krak allemaal goed horen?
Door het geluid van dat deurtje dat steeds heen en weer valt is het voor mij heel erg moeilijk vast te stellen.
Af en toe denk ik die 1ste krak horen, maar het blijft steeds bij 1 of 2 keer dat geluid.
Soms hoor ik echt zelfs die ene keer niet en moet ik maar gokken wanneer ik de boel stop zet.
ik heb zelfs een paar keer met een minuut verleng, maar na een totaaltijd van 18 minuten hoorde ik nog steeds niets anders dan het gestommel van het klepje.

Erik82
Berichten: 2893
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Erik82 » wo 04 feb 2015, 17:08

Daarom gebruik ik de vliesjesvanger nooit. Zet gewoon een zeef in een hoek tegen de uitlaat. Scheelt heel veel. Het is vooral de motor van de drum waardoor je de kraks niet hoort.

En natuurlijk oefening baart kunst. Soms heb je bonen waarbij je de kraks helemaal niet hoort en dan moet het dus op gevoel.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron