Eerste roast Gene-Cafe

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Alice » wo 04 feb 2015, 17:25

Hoi Erik,
Dank je voor je snelle reactie. Ik dacht al dat ik naar de orendoktor moest :)
Goeie tip, ga ik doen.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » do 05 feb 2015, 00:41

Misschien een beetje off topic, maar moet je de bonen anders branden voor een cafetiere (kon weinig op het forum vinden over een cafetiere)? Of moet je een andere boon nemen dan een espressobeen. Wil nl. mijn broer verrassen met een cafetiere aangezien hij geen geld heeft voor een espresso-apparaat.

Iemand ervaring met een cafetiere en een vers gebrande boon? Of moet ik een ander topic starten.....
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Erik82 » do 05 feb 2015, 07:34

Voor een cafetiere is je maler ontzettend belangrijk. En ja je zult filterbranding moeten hebben en geen espressobranding. Open er maar een nieuw topic voor.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Nahpets
Berichten: 14
Lid geworden op: do 15 jan 2015, 21:25

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Nahpets » za 14 feb 2015, 00:05

Ik heb wat geexperimenteerd met de cafetiere en mijn ervaring is iets grover malen dan normale filterkoffie, maar in het algemeen blijft het moeilijk om een consistente bak koffie te krijgen. Aeropress is veeeel beter.

Ff back on topic: ik zit met 30 brandingen met de gene nog in het prille beginstadium maar ik merk, brandend met Erik's profiel duidelijk dat dit ik het meeste heb aan de opmerking:
- Stoppen branding tusen de 2-3:30 min na start eerste krak
Los van het feit wanneer die FC precies plaatsvindt overheersen bij een langere brandtijd na de FC de brandsmaken en komt vaak de olie op de boon waardoor je de essentie van de smaak van de boon verliest.
Mijn ervaring is voonamelijk gebaseerd op het branden van de indian malabar monsooned waarbij de FC makkelijk waarneembaar is. Ik heb het hier wel over smaakbeleving bij een halfautomaat espressomachine, in mijn geval een silvia.
De door Alice genoemde braziliaan staat volgens mij sowieso bekend om z'n zuur. Naast tijdig stoppen is andere boon proberen mijn tip.
Btw geforceerd koelen buiten de gene is een must (perslucht=prima optie) omdat de bonen anders door blijven branden en knetteren en feitelijk een moeilijk te controleren variabele wordt toegevoegd.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » za 14 feb 2015, 06:40

Deze week nogmaals de Yellow Bourbon gebrand. FC kan ik niet goed waarnemen. Ik hoor 2x een tamelijk luide ' plok ', maar dat kan net zo goed de thermostaat zijn geweest. Ga me maar focussen op de temperatuur en tijd, aangezien ik de FC - en daar zijn de brandprofielen hoofdzakelijk op geënt - niet goed weet waar te nemen.
Mijn 2e branding:
Gene voorverwarmd op 200 graden, 14,5 minuten op 245 graden, geforceerd koelen.
(Vorige keer: Gene hele proces laten doen inclusief koelen, 14,5 minuten, 245 graden. Smaak was iets bitter.)

De boon rook na afloop nog een beetje naar de ongebrande boon. Ook na 5 dagen rook ik dat nog een beetje, vond dat echter niet terug in de smaak: deze was mild en niet zuur. Absoluut niet verkeerd. Smaak was lichtelijk aan de vlakke kant.
Volgende keer ga ik niet meer voorverwarmen, want de Gene was toch binnen 90 seconden op 200 graden, en zo krijgt de boon wat meer kans te drogen schat ik zo in. Volgende keer probeer ik 235 graden, met verlengde tijd. Wellicht krijg ik zo iets meer aroma.

Hoop dat ik na 4x branden de Yellow Bourbon redelijk onder controle heb. Daarna gaan ik beginnen met de Costa Ricaan, Panamees, Guatemalteek.....
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bobbee » za 14 feb 2015, 07:31

Maar volgens mij heb jij een super Gene. Binnen de 90 seconden tot 200 graden? Die van mij doet daar bijna 5 minuten over.
Zoals te lezen in zijn uitleg had hij zijn gene voorverwarmd. Dan zit je binnen 90 seconden wel op 200 grdn.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » za 14 feb 2015, 07:49

245 graden is inderdaad te hoog. Ik wil richting de 230 graden. Maar ik wil de variabelen niet te veel veranderen, vandaar dat de eerste stap naar 240 graden is.

Ik zal mijn oor wat dichter bij de vliezenvanger houden, misschien dat ik het dan hoor. Wel oppassen dat ik mijn oor niet verbrand.... :D . Klopt het dat de vliesjes loskomen bij de eerste krak? Dan kunnen die ook een indicatie geven wanneer de FC is geweest denk ik zo.

Het voorverwarmen gaat met een lege drum. Dat gaat inderdaad heel vlug. Mijn keukenoven redt dat niet in ca. 90 seconden.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Erik82 » za 14 feb 2015, 07:59

Ik zou de beginners hier aan wilen raden om eens wat meer zoekwerk uit te voeren. Op internet is genoeg te vinden over koffiebranden en de chemische processen. Daar heb je echt veel aan. Ik hoor de laatste tijd veel mensen die beginnen met branden en aan veel van de opmerkingen merk ik dan dat ze echt geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Zelf heb ik eerst een 80 uur aan wetenschappelijke stukken en bekende fora doorgespit en gedegen kennis van het proces opgebouwd voordat ik de Gene kocht. Het hoeft niet zo extreem maar iets meer tijd erin steken kan zeker geen kwaad.

Goed koffiebranden is een ambacht en vereist de nodige kennis van alle processen. Gewoon maar de temperatuur op 245C zetten en gedurende een bepaalde tijd gaan branden kan zelfs gevaarlijk zijn omdat de hele boel in de fik kan vliegen. De Gene heeft hier namelijk geen beveiliging tegen. Reactie van de meeste beginners zal zijn meteen de gene stoppen en de boel eruit halen waardoor alles door de extra zuurstof nog veel harder gaat branden. Wie heeft er allemaal een brandblusser in de ruimte liggen waar koffie wordt gebrand?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bobbee » za 14 feb 2015, 08:04

Het voorverwarmen gaat met een lege drum. Dat gaat inderdaad heel vlug. Mijn keukenoven redt dat niet in ca. 90 seconden.
Dat lukt die van mij ook niet. Dan heb je inderdaad een super gene cafe.
Ik neem aan dat je bedoelt dat als je de gene hebt voorverwarmd op 200 graden en dan de bonen erin stort hij in 90 seconden op 200 graden zit.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » za 14 feb 2015, 10:49

De 245 graden was geopperd door de leverancier die zelf brandt. Dat is inderdaad aan de hoge kant. Goed dat je wijst op het veiligheidsaspect en fijn dat je je vele kennis wil delen. Misschien komt het op je over dat ik die bonen er maar in gooi, maar ik zoek wel degelijk op internet. Ik maak me echter geen illusie dat ik met de Gene net zo'n resultaat kan boeken als met een professionele brander. Ook al surf ik 100 uur op internet.En ach, een beetje experimenteren is toch leuk? Zo doe je toch ook kennis op? Ik ben er al achter dat ik voor veel minder geld een goede espresso op tafel kan zetten die bijna net zo goed is als de duurdere professionele gebrande boon.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten