Branden met de Gene cafe

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Spironski » do 26 jan 2012, 12:13

Ik brand onderhand 3 jaar met mijn Gene en heb slechts 1x een rubbertje hoeven vervangen. Het kan verkeren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Digital P » do 02 feb 2012, 00:13

Ik heb nu zo'n 20 keer gebrand en 1 rubbertje verbruikt. Deze gaf de geest tijdens het afkoelen van het apparaat zonder bonen erin. Ik heb het idee dat als hij gevuld draait de klappen minder zijn op het rubbertje en dat dit ervoor kan zorgen dat het minder snel stuk gaat. Verder geen scherpe randen of zo kunnen vinden op het schotje.
Ik doe de koeling tegenwoordig ook in het apparaat, kwestie van net iets eerder uitzetten tijdens branding. Koeling naar 120 graden gaat vrij snel (3 minuten) het laatste stuk kost de meeste tijd (7 minuten) en heeft m.i. de minste invloed op de branding van de bonen.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor @3aan » do 02 feb 2012, 00:39

Daar zou je jezelf flink in kunnen vergissen, tot zeker een graad of zeventig garen de bonen nog door, moet je ze maar eens een kleine batch branden en dan rond die temperatuur uitnemen en gewoon bij een kamertemperatuur laten liggen, door die hitte die er uit komt blijft de boon als het ware doorgaren.

Spironski koelt z'n bonen in een zeef van bij de IKEA oid met een kamerventilator erbovenop, op een prullenbak, dat schijnt goed en snel te gaan,

Afbeelding

Zelf heb ik een iets gesofisticeerdere uitvoering van dezelfde gedachte oid zie;
viewtopic.php?f=32&t=3305

Het komt allemaal op hetzelfde neer afkoelen die handel!

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Digital P » ma 20 feb 2012, 01:50

Tuurlijk is buiten de machine koelen mooi, maar als ik nu eerder stop met branden dan is het nagaren toch niet funest? Kwestie van timing en gevoel. Ik vind mijn koffie er niet minder op smaken sinds ik in de machine laat koelen (en dus iets eerder stop met branden). Scheelt ook weer extra koelmachines etc. het branden zelf zorgt al voor een vol aanrecht en een scheef oog van vrouwlief.

P.S.: Ik heb een compressor staan benden, misschien kan daar ook wel wat mee qua koeling, dan voortaan wel in de garage branden.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Spironski » ma 20 feb 2012, 03:02

Er zijn genoeg mensen die hun boontjes in de Gene afkoelen. Maar ik houd ervan om precies op het goede moment te stoppen, en dat een beetje in de hand te hebben. Het lijkt me wat nauwkeuriger om snel buiten de machine af te koelen dan het op gevoel en langzaam in de machine te doen, je zit er dan toch sneller naast.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

VanDamme
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 15:02

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor VanDamme » di 21 feb 2012, 13:01

Wie wil wat van zijn keukengeheimen en recepten delen? 8-)
En waar haal je je informatie vandaan, boeken, internet,welke sites?
>>>>>>Kijk hier eens.
Erg goeie tip deze site. Ik ga ook maar eens beginnen zelf te branden, maar ik weet niet of me dat gaat lukken. Ik zal dit forum nog maar goed in de gaten houden. Gelukkig is die site ook erg handig. :)

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor @3aan » di 21 feb 2012, 14:27

Tuurlijk is buiten de machine koelen mooi, maar als ik nu eerder stop met branden dan is het nagaren toch niet funest? Kwestie van timing en gevoel. Ik vind mijn koffie er niet minder op smaken sinds ik in de machine laat koelen (en dus iets eerder stop met branden). Scheelt ook weer extra koelmachines etc. het branden zelf zorgt al voor een vol aanrecht en een scheef oog van vrouwlief.

P.S.: Ik heb een compressor staan benden, misschien kan daar ook wel wat mee qua koeling, dan voortaan wel in de garage branden.

Dat Nagaren heb je niet in de hand, dat direct koelen wel.
Lijkt me een simpele conclusie ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Erik82 » wo 22 feb 2012, 13:31

Gisteren is mijn 4de rubbertje in 20 keer branden kapot gegaan. Ben nu aan de laatste begonnen en van Pommeren heeft ze niet meer liggen (komen pas weer in april). Heb ze nu mogelijk met spoed nodig omdat ik anders wellicht op korte termijn niet meer kan branden.

Weten jullie een adresje waar ik deze kan krijgen?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor @3aan » wo 22 feb 2012, 13:56

Heb je een afbeelding van zo'n rubbertje een een aanduiding van de plaats waar dat zich bevind in de machine, zodat we je eventueel terzijde kunnen staan met een oplossing of is dit uitsluitend voorbehouden aan bezitters van de machines??

Groet@3aan
Meedenker ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Branden met de Gene cafe

Berichtdoor Spironski » wo 22 feb 2012, 14:02

Heb je aan Ongebrand.nl gedacht?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten