Groene bonen bewaren

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Groene bonen bewaren

Berichtdoor Marcje » ma 14 jan 2019, 12:41

Hoe bewaren jullie je groene bonen?
Ik heb ze nu in wat jute- en/of papieren zakken, maar zat eraan te denken om ze in afsluitbare plastic boxen te bewaren. Echter, dan kunnen ze niet ‘ademen’ en of meegaan met de luchtvochtigheid, dus misschien krijg je dan condens- en schimmelvorming?
Ben dus op zoek naar iets waarmee ik ze wat netter en overzichtelijker kan bewaren…
dus...

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Groene bonen bewaren

Berichtdoor Pti » ma 14 jan 2019, 13:03

Koffiebonen zijn hygroscopisch, ze trekken vocht aan. Gewoon koel en droog beweren is prima. Ga je de koffie voor langere tijd bewaren (zeg meer dan een half jaar) dan kun je ze in ziplock zakken of afsluitbare emmers stoppen.
Het mooiste is om temperatuur schommelingen te minimaliseren. Een oude vrieskist (bovenlader) is een mooie opslagbox als je daar de ruimte voor hebt.
Voorzichtig met andere aromaten, Pichichi vertelde mij dat ze wel eens hele containers afkeuren omdat er daarvoor specerijen in hebben gelegen...

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Groene bonen bewaren

Berichtdoor Erik82 » ma 14 jan 2019, 13:36

Groene koffiebonen zijn inderdaad ontzettend gevoelig voor vanalles en nog wat. Goed koel, donker en droog bewaren in een gesloten zak is erg belangrijk. Voor langdurig bewaren kun je ze ook invriezen in vacuumzakken. De meeste groene bonen zijn ook zeker niet heel lang houdbaar (zeg 6-9 maanden) voordat ze ook in kwaliteit achteruit gaan, zeker met verkeerd bewaren.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Groene bonen bewaren

Berichtdoor Marcje » ma 14 jan 2019, 14:18

Mooi! Ik vreesde dat ze muf zouden worden als ik ze in een afsluitbare bak zou bewaren, maar als dat niet het geval is ga ik dat maar doen.
Oude diepvrieskist is niet aanwezig, maar een donkere kelder die aardig constant is qua temperatuur gaat lukken.
Tnx :-)
dus...

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Groene bonen bewaren

Berichtdoor Erik82 » ma 14 jan 2019, 18:25

Kelder is perfect en dan in een afgesloten zak zodat er geen vocht bij kan komen. Dan gaan ze het langste mee. Groene bonen is raar spul.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron