wat voor melk kannetje gebruiken jullie voor latte art?

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

wat voor melk kannetje gebruiken jullie voor latte art?

Berichtdoor Youssef » zo 12 jan 2020, 14:01

heb zelf de motta euroka (?) met een ronde tuit. Vind hem zelf iets te snel stromen voor sommige figuurtjes
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: wat voor melk kannetje gebruiken jullie voor latte art?

Berichtdoor bobbee » zo 12 jan 2020, 14:56

Motta kan is prima, blijven oefenen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Espresso
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 apr 2009, 09:14

Re: wat voor melk kannetje gebruiken jullie voor latte art?

Berichtdoor Espresso » wo 15 jan 2020, 09:33

Alessi blijft hier echt de favoriet.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: wat voor melk kannetje gebruiken jullie voor latte art?

Berichtdoor Marcje » wo 15 jan 2020, 11:08

Ook Motta hier
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: wat voor melk kannetje gebruiken jullie voor latte art?

Berichtdoor bobbee » wo 15 jan 2020, 15:06

Maakt niks uit wat je gebruikt als het maar een spits tuitje heeft. Motta, Allesi, goedkoop kannetje. allemaal werkt het. Lukt het niet. Dan zoeken in de opgeschuimde melk want die is waarschijnlijk niet goed opgeschuimd door de barista en anders is het de schenk techniek. Echt, het kannetje maakt niet het verschil wel de barista.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Espresso
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 apr 2009, 09:14

Re: wat voor melk kannetje gebruiken jullie voor latte art?

Berichtdoor Espresso » wo 15 jan 2020, 17:18

Maakt niks uit wat je gebruikt als het maar een spits tuitje heeft. Motta, Allesi, goedkoop kannetje. allemaal werkt het. Lukt het niet. Dan zoeken in de opgeschuimde melk want die is waarschijnlijk niet goed opgeschuimd door de barista en anders is het de schenk techniek. Echt, het kannetje maakt niet het verschil wel de barista.
Ja maar, geef mij toch maar alessi... :D :D

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: wat voor melk kannetje gebruiken jullie voor latte art?

Berichtdoor GuidovW » wo 15 jan 2020, 22:24

Hoe herken ik de Motta?
Mijn kannetje heeft geen merk oid er op staan.
En wel een afgerond tuitje...
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: wat voor melk kannetje gebruiken jullie voor latte art?

Berichtdoor Keyser » do 16 jan 2020, 01:46

In Google: "Motta Europa melkkan 35cl" of
"Motta Europa melkkan 50cl"
https://www.bol.com/nl/p/motta-europa-m ... gKAsfD_BwE

De 50 gebruik ik voor dubbele. De 35 voor enkel, maar houdt dan altijd melk over.
Motta zet zijn merk op de onderkant.
Je hebt ze in RVS en in leuke kleuren.
Fijne kannen, maar duur. Alessi is nog duurder Afbeelding

De Ascaso melkkan van DRtrading is veel voordeliger en vind ik mogelijk prettiger dan de Motta. Je schenkt de melk tot het begin van de tuit. Bij voordelige kannen begint vaak de tuit te laag. Of de tuit is te rond. In eerste oogopslag lijken ze allemaal hetzelfde, maar er is een wezenlijk verschil. Die van DRtrading vind ik goed voldoen.
https://www.drtradingshop.nl/c-2361776/baristatools/

Maar kortom: wat Bobbee zegt klopt als een bus. Iedere melkkan werkt. Het gaat om persoonlijke voorkeur en skills. Puntige tuit met lipje is wel handig. Evenals dat de tuit beetje hoog in het midden van de kan begint ipv te laag.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: wat voor melk kannetje gebruiken jullie voor latte art?

Berichtdoor gilleko B. » do 16 jan 2020, 07:33

Bobbee 100% juist. Een Motta heeft een aflopend breed tuitje, terwijl andere pitchers een een minder aflopend puntig tuitje hebben. Je kan met al die pitchers figuurtjes maken. Bij de ene maak je grovere, en met de ander fijnere lijntjes. Skills ontwikkelen en oefenen vergelijkbaar met schaatsen. Opeens wordt het steeds beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: wat voor melk kannetje gebruiken jullie voor latte art?

Berichtdoor mr Blanc » do 16 jan 2020, 10:31

Rtrading is veel voordeliger en vind ik mogelijk prettiger dan de Motta. Je schenkt de melk tot het begin van de tuit. Bij voordelige kannen begint vaak de tuit te laag. Of de tuit is te rond. In eerste oogopslag lijken ze allemaal hetzelfde, maar er is een wezenlijk verschil. Die van DRtrading vind ik goed voldoen.
https://www.drtradingshop.nl/c-2361776/baristatools/

Maar kortom: wat Bobbee zegt klopt als een bus. Iedere melkkan werkt. Het gaat om persoonlijke voorkeur en skills. Puntige tuit met lipje is wel handig. Evenals dat de tuit beetje hoog in het midden van de kan begint ipv te laag.
Die heb ik ook, maar latte art en uberhaubt t opschuimen is al een hele klus op zich...lekker blijven oefenen dus.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron