Nog 1 melkvraagje: mengen met kokosmelk

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
Newbeanie
Berichten: 52
Lid geworden op: za 17 aug 2019, 19:19

Nog 1 melkvraagje: mengen met kokosmelk

Berichtdoor Newbeanie » ma 19 aug 2019, 15:03

Ik had een flinke poos geleden problemen met het opschuimen van gewone melk, ik weet niet meer welke maar het schuim stortte telkens al snel in. Plotseling herinnerde ik me dat ik miniporties (een halve eetlepel per portie ongeveer) kokosmelk in de diepvries had. Dat is heel dikke biologische die niet sterk naar kokos smaakt. Ik deed voor het schuimen dus eerst maar zo'n beetje bij de melk.
Het schuim bleef echt goed overeind die keer, en je proefde geen kokos. Dat vond ik zo leuk en misschien is het ook wat voor hier, stel er zijn er die willen experimenteren?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nog 1 melkvraagje: mengen met kokosmelk

Berichtdoor bvds » ma 19 aug 2019, 17:42

Ik vind praktisch alle melk alternatieven smerig. Soja spant de kroon. Maar ook de zogenaamde opschuimbare haver- en amandelmelk van Alpro (uit de PRO lijn) smaken mij totaal niet, ook al laten ze zich wel goed opschuimen. De enige goed opschuimbare en redelijk drinkbare variant is de "Oatly Haver Barista Edition".

Geitenmelk vind ik ook niet lekker. Ruikt en smaakt te veel naar stal. Schapenmelk is wel lekker maar nauwelijks te krijgen.

Ik hou het bij "verse" Arla en een enkele keer de genoemde Oatly.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nog 1 melkvraagje: mengen met kokosmelk

Berichtdoor bobbee » ma 19 aug 2019, 19:31

Sluit ik mij 100% bij aan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Newbeanie
Berichten: 52
Lid geworden op: za 17 aug 2019, 19:19

Re: Nog 1 melkvraagje: mengen met kokosmelk

Berichtdoor Newbeanie » ma 19 aug 2019, 22:15

Zo leuk dat het voor iedereen echt zo anders is! Ik heb zelf een Alpro variant geprobeerd, maar die heeft mijn opschuimer gemold omdat er suiker in zit. Dure grap :( Dat gebruik ik dus niet nog een keer.

Ik las hier ook dat iemand de koffie lekker vond maar zijn vrouw niet. Dat zie je wel vaker, een verschil tussen mannen en vrouwen. Heel leuk. Ik wil gewoon dat mijn eigen bakje lekker is. Of iemand anders het lekker vindt vind ik alleen belangrijk als ik voor anderen moet zetten. En dan vindt de een het te slap, de ander te sterk, weer iemand te zuur of juist te bitter. In Frankrijk doen ze er ietsje zout bij, en als ik hem zo maak (wel met nauwelijks zout) vinden veel mensen dat erg lekker. Ik doe dat voor mezelf al jaren niet meer, maar het is gewoon per land vaak ook zo anders. Heel fijn. Maar... het maakt het wel lastiger om 'de perfecte koffie' te vinden. Ik vrees het moment dat een kenner mij Het Perfecte Bakje voorzet en dat ik het niet lekker vind... :lol:

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nog 1 melkvraagje: mengen met kokosmelk

Berichtdoor bvds » di 20 aug 2019, 06:59

Alpro variant geprobeerd, maar die heeft mijn opschuimer gemold omdat er suiker in zit
Mag ik vragen waarmee precies je dan opschuimt? Ken geen stoompijpjes die niet tegen suiker kunnen.

Als je zo'n elektrische opschuimer gebruikt: die maken allemaal veel te dik schuim voor latte art. Los daarvan moet een degelijk exemplaar met geen last van suiker hebben...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Nog 1 melkvraagje: mengen met kokosmelk

Berichtdoor Keyser » di 20 aug 2019, 08:31

Toevallig was ik gisteravond dit aan het kijken. Ging over opschuimen van verschillende melksoorten. Hij stelt dat merk niet uitmaakt gezien elk land weer andere merken heeft. Alleen gaat dat puur over opschuimen. Smaak maakt denk ik wel verschil:

https://youtu.be/60_XOaIVNXg

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nog 1 melkvraagje: mengen met kokosmelk

Berichtdoor bvds » di 20 aug 2019, 08:56

Inderdaad kun je veel soorten melk opschuimen. Echter het smaakverschil tussen volle en magere melk is mega. En soya en geitenmelk smaken ook weer heel anders.

Haver en amandelmelk laten zich normaal gesproken niet goed opschuimen. Tenzij ze voor dit doel gemaakt zijn. Vergelijk maar eens de normale Oatly havermelk met die Barista edition.

Leuk is trouwens zijn video over het gebruik van een french press voor opschuimen:

https://youtu.be/a1nrAPQ6qI4

Dit geeft een super goed resultaat. Ik doe het thuis geregeld met een Frabosk. Zelfs nog wat mooier schuim dan met de stoompijp. Veel en veel beter de elektrische opschuimers die veel te dik "bouwschuim" produceren.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Nog 1 melkvraagje: mengen met kokosmelk

Berichtdoor Keyser » di 20 aug 2019, 09:56


Dit geeft een super goed resultaat. Ik doe het thuis geregeld met een Frabosk. Zelfs nog wat mooier schuim dan met de stoompijp. Veel en veel beter de elektrische opschuimers die veel te dik "bouwschuim" produceren.
Ja, die heb ik ook gekeken. Sterker nog: in de video uit mijn bericht claimt hij net als jou dat melkschuim uit de french press beter is dan melk gemaakt met de stoompijp.

Zijn tip over latte art oefenen met 1 kan melk en koffiemaling is ook erg handig en goed tegen verspilling.



Newbeanie
Berichten: 52
Lid geworden op: za 17 aug 2019, 19:19

Re: Nog 1 melkvraagje: mengen met kokosmelk

Berichtdoor Newbeanie » di 20 aug 2019, 10:33

Wat een leuke filmpjes :)
Ik heb zo'n elektrisch ding maar ook zo'n handmatige opschuimer. Ik kan dus beide kanten op. Maar ik kies meestal voor elektrisch de laatste tijd.
Het merk van die elektrische is (was) trouwens Aerolatte. Het spul uit de Alpro had een dik bruin drab gevormd dat door de 'melk' heen zat, en het zat helemaal aangekoekt, plakkerig, ik kreeg het er niet uit. Helaas.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Nog 1 melkvraagje: mengen met kokosmelk

Berichtdoor Marcje » di 20 aug 2019, 11:11

Ow, mijn antwoord had betrekking op opschuimen met stoom; heb geen ervaring met andere hulpmiddelen.
dus...


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten