Watskebeurt? Melk schuimt ineens niet meer!?

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
Gebruikersavatar
DancingSun
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 18 aug 2019, 22:09

Re: Watskebeurt? Melk schuimt ineens niet meer!?

Berichtdoor DancingSun » zo 08 sep 2019, 13:42

Heb je voldoende druk? Wat zegt je meter? Gaatjes in tip, zijn die goed open of zit er gekoekte melk in? Is alles goed, dat lijkt het mij ofwel een skills- kwestie, ofwel de.melk!

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
druk e.d. is voldoende, gaatjes open... niets aan de hand op het eerste oog machinaal gezien.
Het lijkt mij de melk echter kon ik dezelfde melk (lactofree) de eerste twee weken wel gewoon goed opschuimen.
Misschien een net wat andere samenstelling deze ronde in de melk. Ik kijk het nog even aan....
I''m not responsible for anything I say or do before my morning Coffee

Gebruikersavatar
DancingSun
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 18 aug 2019, 22:09

Re: Watskebeurt? Melk schuimt ineens niet meer!?

Berichtdoor DancingSun » zo 08 sep 2019, 13:44

Stop je de tip er misschien te diep in? Dan wordt de melk wel warm, maar neemt de stoomstraal te weinig lucht mee en krijg je geen mooi microfoam. Beginnen met de tip net boven het melkoppervlak, en dan erin laten zakken (als de melk wat omhoog is gekomen), maar ook weer niet te diep. Je moet als het ware het geluid van scheurend papier horen, en zeker geen 'gegil' of 'gefluit'.
En als je te lang doorgaat met stomen wordt de melk te heet, en wil hij ook wel 'doodslaan'. Stoppen met stomen als het kannetje net te heet begint te worden om vast te houden.
dank voor het meedenken, ik heb het idee dat ik dit wel juist doe, omdat het de eerste twee weken ook goed ging. Ik gebruik een thermometer dus te heet zal het zowieso niet zijn geweest, maar ik zal er nog eens nadrukkelijk weer op letten hoe ik de tip nu precies hanteer! ;)
I''m not responsible for anything I say or do before my morning Coffee

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Watskebeurt? Melk schuimt ineens niet meer!?

Berichtdoor we tigers » zo 08 sep 2019, 21:26

Kannetje niet helemaal schoon?
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
DancingSun
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 18 aug 2019, 22:09

Re: Watskebeurt? Melk schuimt ineens niet meer!?

Berichtdoor DancingSun » zo 08 sep 2019, 23:20

Kannetje niet helemaal schoon?
Nee dat is het niet. Had het drie dagen achter elkaar. Ik begin nu te denken dat het het gehele pak melk was. Nu met nieuwe pak geen probleem meer. Raar!


Verstuurd vanaf mijn VKY-L09 met Tapatalk

I''m not responsible for anything I say or do before my morning Coffee


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron