Oatly havermelk Barista Edition

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor Nelus » di 22 sep 2020, 13:21

Ik ben ook een beetje aan het experimenteren met melkvervangers. Niet vanwege allergenen of dieet maar gewoon benieuwd.
Het “kunnen” werken met alternatieven.

Ik vind havermelk het meest op koemelk lijken. De smaak is ook ok maar het schuim niet heel vettig. Toch valt het niet tegen.

Sojamelk lekker in een cortado, cappuccino overheerst de soja. Amandelmelk ook ok maar mist een zoetje.
Ik drink overigens geen suiker in mijn drankjes. Maar je merkt nu wel de invloed van temperatuur op de melksuikers in koemelk. Lekker romig en zoet.

Beste alternatief is denk ik GOED leren schuimen met halfvolle melk ipv volle koemelk die ik normaal gebruik. Want gezonder.
Faema Lambro - Mazzer Major E

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor Nelus » di 22 sep 2020, 13:55

Soja schuimt trouwens extreem goed, beter nog dan volle melk
Faema Lambro - Mazzer Major E

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor Youssef » di 14 dec 2021, 23:34

Deze recent voor t eerst probeert, maar vind de smaak alleen zo extreem zoet … en de smaak van normale melk veel neutraler ..
Vind hem met een chocolade koffie prima …. Maar met fruitige koffies minder
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bobbee » wo 15 dec 2021, 08:36

Ik heb 3 pakken liggen. Vind het niet lekker, in geen enkele koffie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor Ypuh » wo 15 dec 2021, 08:48

Ik heb 3 pakken liggen. Vind het niet lekker, in geen enkele koffie. Afbeelding
Ik vind het wel lekker (niet zo lekker als volle melk), maar het is lastig te vergelijken met melk. Het is veel zoeter en overheersende smaak t.o.v. melk en de koffie. Dat is niet slecht, maar vooral anders.

Daarnaast schuimt het een stuk minder goed en is het duur. Een prima alternatief voor de afwisseling (heb nog 4 pakken liggen), maar geen vervanger als je het mij vraagt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor fransg » wo 15 dec 2021, 10:08

Sinds ik die havermelk heb geprobeerd (half jaar terug) heb ik geen koemelk meer in huis gehad. Ik gebruik een mechanische opschuimer en heb geen ambitie om latte art te maken. Als er hier iemand melk in de koffie wil is dat doorgaans ook al iemand die thuis havermelk gewend is. Ik doe dan zelf ook het restje op mijn espresso, als cortado, best lekker. Ook 'gewoon', een beker warme opgeschuimde havermelk met honing, lekker. En een smoothie van havermelk, ijsblokjes, eiwitpoeier, banaan -- luchtig en lekker.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bobbee » wo 15 dec 2021, 10:31

Sinds ik die havermelk heb geprobeerd (half jaar terug) heb ik geen koemelk meer in huis gehad. Ik gebruik een mechanische opschuimer en heb geen ambitie om latte art te maken. Als er hier iemand melk in de koffie wil is dat doorgaans ook al iemand die thuis havermelk gewend is. Ik doe dan zelf ook het restje op mijn espresso, als cortado, best lekker. Ook 'gewoon', een beker warme opgeschuimde havermelk met honing, lekker. En een smoothie van havermelk, ijsblokjes, eiwitpoeier, banaan -- luchtig en lekker.
Amsterdam he, Havermelk moet. Hipperdepip!

Hier in Drenthe wonen voor namelijk boeren, veenarbeiders en buitenlui.
De volvette melk vloeit hier alsof het gerstenat is, halfvolle melk koopt de Lidl en Jumbo niet eens in want dat gaat in het schap over de datum.
Als je nu naar buiten loopt ruik je enkelt de geur van verse kniepertjes en haardhout terwijl de andere boerentrien de room slaat tot room.

Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor fransg » wo 15 dec 2021, 10:36

Amsterdam he, Havermelk moet. Hipperdepip!

Hier in Drenthe wonen voor namelijk boeren, veenarbeiders en buitenlui.
De volvette melk vloeit hier alsof het gerstenat is, halfvolle melk koopt de Lidl en Jumbo niet eens in want dat gaat in het schap over de datum.
Als je nu naar buiten loopt ruik je enkelt de geur van verse kniepertjes en haardhout terwijl de andere boerentrien de room slaat tot room.
Oh ja! Er is hier nog wel koemelk te krijgen als je goed zoekt maar het schap met havermelk is veel groter met allerlei versies ervan, de barista edition in pakken van 1l en van halve liter. Ik koop veel pakjes van halve liter.

Ik denk, als je hier nog met koemelk loopt dat jongedames je nakijken van ieuw!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bobbee » wo 15 dec 2021, 11:04

Ja, ik snap het wel. In de grote stad met aangelegde natuur zoekt de mens toch nog iets om een verbinding te vinden met iets goeds voor de natuur dus wordt het superhip. Havermelk komt niet uit moeder koe waarvan haar kalfje bij de geboorte direct wordt weggenomen zodat ze melk blijft geven.

Havermelk kun je trouwens ook zeer eenvoudig zelf maken! 80 gram havervlokken, 1 liter koud water, heel klein scheutje zonnebloemolie, snufje zout en beetje zoetstof zoals ahorn siroop. Blenderen en door een fijne zeef halen. Klaar. Kost een paar cent.

Maar, hoe gezond is de Havermelk uit de winkel voor je body?

https://youtu.be/g8D-cl63oFk


‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor fransg » wo 15 dec 2021, 11:30

Maar, hoe gezond is de Havermelk uit de winkel voor je body?

https://youtu.be/g8D-cl63oFk
;-) ze bladert wel heel vlot door allerlei eerste alinea's van onderzoeken en raffelt 'may cause [allerlei ziektes]' ook snel af, waarmee meer wordt gesuggereerd dan aangetoond.

Past wel in de trend waarin 'influencers' clicks en geld verdienen door suggestief kanttekeningen en vragen te presenteren alsof het bewijzen zijn;-)

Zo kan de kijker het idee hebben 'zelf research te hebben gedaan' ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron