Oatly havermelk Barista Edition

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bvds » di 14 feb 2017, 15:16

Hij verzuchtte dat dat allemaal sneller en korter kon
Ja cardiologen houden van snel en kort. En duidelijk. Zij volgen het protocol en stellen verder geen vragen. Populatiegeneeskunde.

De internisten houden doorgaans meer van de nuance en gemotiveerd afwijken van de protocollen...

Voor beiden is wat te zeggen.

Ook andere menstypes trouwens ;)

PS. Ter illustratie: Voor meeste preventieve middelen zoals bloeddrukverlagers of statines kun je stellen dat maar 1-5% van de slikkers profiteert. 95-99% slik het dus voor niets. Glas half vol of half leeg. Maar kijk je op samenlevingsniveau waar bijvoorbeeld 1 miljoen mensen slikt, dan is 1% winst wel gelijk aan 10.000 mensen. En 10.000 infarcten en beroertes voorkomen is zinvol. Of per 100 tot 200 mensen die een maagbeschermer slikken voorkomen we maar een maagbloeding. Wederom zal het individu waarschijnlijk niet profiteren maar de samenleving als geheel wel. Je zou dus kunnen zeggen dat we als individu vaak slikken om de samenleving waar we deelgenoot van zijn een goede dienst te bewijzen. Dat is een mooi staaltje altruïsme.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor fransg » di 14 feb 2017, 16:03

PS. Ter illustratie: Voor meeste preventieve middelen zoals bloeddrukverlagers of statines kun je stellen dat maar 1-5% van de slikkers profiteert. 95-99% slik het dus voor niets. Glas half vol of half leeg. Maar kijk je op samenlevingsniveau waar bijvoorbeeld 1 miljoen mensen slikt, dan is 1% winst wel gelijk aan 10.000 mensen. En 10.000 infarcten en beroertes voorkomen is zinvol. Of per 100 tot 200 mensen die een maagbeschermer slikken voorkomen we maar een maagbloeding. Wederom zal het individu waarschijnlijk niet profiteren maar de samenleving als geheel wel. Je zou dus kunnen zeggen dat we als individu vaak slikken om de samenleving waar we deelgenoot van zijn een goede dienst te bewijzen. Dat is een mooi staaltje altruïsme.
Wat mooi om het zo te bekijken! Nu je het zegt, dat sluit ook goed aan bij mijn karakter, ik heb altijd al het vermoeden gehad dat ik heel veel anderen een dienst bewijs door trouw mijn medicatie in te nemen en nu is het eindelijk eens haarfijn uitgelegd hoe dat precies zit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor R&B » di 14 feb 2017, 19:52

Mooie verdieping in het topic en bedankt voor de links!
Wat je aangeeft is waar we het eerder al over eens waren; dat de (LDL-)cholesterolspiegels niet één op één te vertalen zijn naar een risico op hart- en vaatziekten.

Maar dat was niet waar de discussie over begon. Dat begon hiermee:
Alleen die opmerking over onverzadigd vet versus verzadigd vet en cholesterol is gewoon onzin.
Als ik dan kijk naar de links die je hebt geplaatst, dan laat je eerste cochrane review zien (op p121) dat een dieet van onverzadigde vetten ipv verzadigde een significante daling van het LDL-cholesterol geeft.
Ook in het artikel van muskiet wordt een duidelijke verlaging van het LDL-cholesterol getoond wanneer verzadigde vetten door onverzadigde vetten worden vervangen. Zelfs ravnskov geeft hetzelfde aan. :)

Het "annals" artikel worstelt met m'n proxy, dus die laat ik even buiten beschouwing en het openheart stuk is geen onderzoek, maar "slechts" een editorial. Hij zegt overigens ook niks over de relatie tussen onverzadigde vetten en de (LDL-)cholesterolspiegels.

Alle links naar reviews/meta-analyses in dit topic tonen het (LDL-)cholesterol verlagende effect van een dieet waar verzadigde vetten worden vervangen door onverzadigde.
De (letterlijke) stelling op de verpakking van oatly houdt dus nog gewoon stand (en is geen onzin). :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bvds » di 14 feb 2017, 22:26

Je hebt gelijk dat ook Muskiet aangeeft dat er een zwakke relatie is tussen cholesterol en verzadigd vet, niet tussen verzasigd vet en coronaire hartziekte. Wel merkt hij terecht op dat niet alleen het LDL daalt maar ook het HDL. De ratio komt gemiddeld iets gunstiger uit omdat het LDL percentueel sterker daalt. En er zijn verschillen tussen verzadigde vetten onderling (kokosolie dat vrijwel geheel vetzadigd is laat juist een omgekeerde relatie zien; lees ik dat goed? Ik zie overigens kokosolie om die reden niet als een power food). En omega 6 gedraagt zich weer heel anders dan omega 3. En lijkt een stuk minder gunstig gezien de relatie met ontsteking. En er zijn ook studies die laten zien dat visvetzuren het totaal cholesterol vehogen. Wel verlaging van triglyceriden en CRP. Het is gewoon heel erg complex.

De claim van Oatly is dus verdedigbaar. Daar geef ik je graag gelijk in. De indirecte suggestie dat dit gunstig zou zijn voor de gezondheid is een ander verhaal. Maar dat zeggen ze niet letterlijk. Heb een opmerking gemaakt bij mijn eerdere uitspraak.

Gelukkig is koolzaadolie vooral rijk aan omega 3 en geen dominante bron van linolzuur.

Ik vond het leuk weer eens in de vetten te duiken (dank voor je uitnodiging hiertoe) en laat het voor nu weer even lekker rusten.

En ik blijf lekker roomboter smeren.

O ja, vriend en vijand zijn het wel eens dat transvetten ongezond zijn. Daar is geen discussie.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor tohenk2 » vr 24 feb 2017, 15:10

Afgezien van het bespreken van de Oatly havermelk Barista Edition heb ik mijn voordeel gedaan met wat er hier is geschreven.

En al is het mogelijk niet het juiste forum, toch wil ik dat even melden.

Het waarom:
Ik heb een te hoog LDL-cholesterol, te hoge bloeddruk en ik heb meerdere hartaanvallen gehad. Dotteren, 5 stents, verstoppingen die niet te dotteren zijn (waaronder 1 grote). Omdat mijn algehele conditie die van een paard lijkt te zijn heb ik nog geen bypass.
(Mijn lichaam heeft zelf trouwens al in mijn jeugd een soort overdrukbeveiliging/bypass aangelegd waardoor het hart zelf relatief veel zuurstofrijk bloed krijgt. De rest van mijn lichaam niet meer, naar verhouding mijn hart meer. Hartaanval mag ik van mijn cardioloog dan ook niet zeggen. Daar heb ik per keer te weinig blijvende schade voor - al kunnen ambulancebroeders op een ECG wel zien dat ik meerdere "hartaanvallen" heb gehad. En dan zeggen ze ook meteen "Sorry. Dat mag ik niet zeggen." De juiste vakterm ben zelfs ik vergeten. Vast wel iets met "cardiovasculair" en "crisis" of zo.)

Simvastatine, Atorvastatine, Pravastatinenatrium en Rouvastatine heb ik in diverse doseringen gehad. Met echt extreme bijwerkingen. En dat hield niet op bij vervellen, spierkramp, spierpijn, vermoeidheid en evenwichtsverlies. Ik kreeg ook lever en nier-problemen. Concentratieverlies, coördinatieverlies, waarnemingsverlies, spraakverlies (of niet meer coherent kunnen denken, met spraakverlies als gevolg) en slapeloosheid. En het LDL-niveau bleef ook nog eens te hoog...

Op dit moment gebruik ik Ezetrol. Maar mijn LDL-cholesterol niveau is nog steeds te hoog. Meer dan gehalveerd, maar te hoog. Voor zover ik heb begrepen werkt Ezetrol omdat het opname van stoffen die nodig zijn voor de aanmaak van LDL-cholesterol remt in de darmen. En onderbreken de Statines een proces in de lever waarbij onder andere LDL-cholestrol wordt aangemaakt. Let op het "onder andere" - want daar zit 'm de kneep. Ook andere stoffen zoals co-enzym Q10 worden minder gemaakt. Iets wat bekend is maar waar een patent op rust en "dus" in Nederland niet wordt behandeld. Q10 in de actieve vorm of Ubiquinol slikken hielp trouwens niet voldoende...

De medicijnen met een PCSK9 remmer is dus iets waar ik om ga vragen. Per 1 april zit het in het basispakket en ik denk dat ik er voor in aanmerking kom. Of ik er tegen kan, en of het helpt (en als het helpt - of het ook effectief is) dat ga ik hopelijk horen.

Dus - bedankt!

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bvds » vr 24 feb 2017, 17:43

Ik kan het niet laten:

1. Bijwerkingen op statines liggen meestal niet aan Q10 depletie maar aan een genetisch polymorfisme.
2. Q10 is een hele interessante stof. Vooral vanaf een jaar of 50. Niet alleen als je statines gebruikt, die inderdaad de lichaamseigen productie blokkeren. Uit de Kisel-10 en Q-Symbio studie lijkt dit stofje o.a. de hartspier te beschermen. Ergo minder hartfalen en of complicaties.
3. Q10 actief vs passief dus ubichinon vs ubichinol is pure marketing. Deze twee worden probleemlees in elkaar omgezet afhankelijk van de behoefte. Van belang is een goed opbeembaar preparaat dat onder GMP condities gemaakt is.
4. PCSK9 remmers verhogen de opname van LDL in de lever dus weg uit de bloedbaan. De cholesterolverlaging is spectaculair. Of ze ook spectaculair beschermen tegen hartinfracten is nog niet duidelijk. Gezien het geld dat er mee is gemoeid wel te hopen. Van statines weten we dat een (groot) deel van de werking niet zo zeer door cholesterolverlaging komt en dat er andere effecten een rol spelen. De PCSK9 remmers gaan uit van de cholesterol hypothese. Als ze werken zal het een cholesterol principe worden.
5. Dan moet rode giste rijst ook nog even aan bod komen. Bevat lovastatine. Maar net zo goede cholesterolvelaging als een veel hogere dosering geneesmiddel met lovastatine. De andere stoffen in de rode gist rijst, polyfenolen, dragen een steentje bij. Ook ontstekingsremmende effecten. Beter verdragen dan statines door de lagere benodigde dosering. Maar geen goede lange termijn data. Zou geen vrij verkoopbaar voedingssupplement moeten zijn, want wisselwerking met andere geneesmiddelen mogelijk, evenals een stijging van leverenzymen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor R&B » zo 26 feb 2017, 14:41

Om nog maar te zwijgen van rhabdomyolyse...
Lijkt me idd niet goed als die rijst als ongecontroleerd voedingssupplement op de markt komt.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bvds » zo 26 feb 2017, 20:13

Is al lang op de markt. En men maakt de klassieke denkfout natuurlijk = veilig.

Nu ben ik best fan van een goed rode gist rijst extract maar liefst wel onder medisch-farmaceutische controle.

Rhabdomyolyse zie ik met zo'n lage dosering lovastatine niet snel gebeuren onder normale omstandigheden. Maar met een liter grapefruitsap of een kuur claritromycine liever niet. En ik kom ze tegen die het rustige slikken i.c.m. een reguliere statine...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor fransg » zo 26 feb 2017, 20:17

En ik kom ze tegen die het rustige slikken i.c.m. een reguliere statine...
Eigenaardig, want ik lees de details van bijsluiters niet maar dat je met statines ver bij grapefruits weg moet blijven is een niet te vermijden gegeven, staat zelfs op de etiketten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bvds » zo 26 feb 2017, 20:46

Warenwet kent hele andere eisen dan geneesmiddelenwet.

Probleel is dat bepaalde voedingssupplementen eigenlijk gewoon geneesmiddelen zijn. Sint Janskruid lijkt sterk op een SSRI (antidepresivum). Rode gistrijst op statines. Etc.

Registreren als geneesmiddel lukt niet omdat er geen farmaceutische industrie achter zit om het peperdure onderzoek te financen. Onder de warenwet als supplement op de markt brengen is achterdeurtje.

Zou aparte regulering voor moeten komen.

Nomaals ik ben helemaal niet tegen dit soort middelen. Zelfs voor. Mits deskundig ingezet. Ik loop er nu vaak tegen aan dat ik iemand die vier statines niet kan verdragen rode gist rijst verstrek en ze dat dan niet vergoed krijgen. Terwijl alle aan de behandeldoelen gekoppelde streefwaarden wel gehaald worden.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron