Oatly havermelk Barista Edition

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bvds » zo 12 feb 2017, 11:03

Een half jaar of zo geleden heb ik eens wat gelezen in een koffieblad over Oatly havermelk Barista Edition. In de supermarkt is deze variant tot nu toe helaas NIET verkrijgbaar. Afgelopen week was ik in Utrecht bij Brandmeesters en daar maakten ze er reclame voor. Ik heb hem meteen geproefd en was best enthousiast. Daarom heb ik deze week een paar pakken laten bezorgen in mijn apotheek en heb ik deze havermelk sinds gisteren in gebruik. Tijd dus voor een eerste indruk.

Opschuimen gaat uitstekend. Zowel met de stoompijp, Frabosk als Aerolatte prima microfoam met een mooie glanzende oppervlakte. Ook laat de melk zich goed uitschenken. Het is nog even zoeken naar de juiste dikte, maar ik ben er bijna. Nog net iets te dik voor goede latte art, zoals je op de foto kunt zien. Daar waar ik melk tot ca 65 graden opschuim, vind ik de Oatly bij 60 graden het fijnste.

En dan de smaak. Wel die is best aangenaam. Niet zo zoet en overheersend als soja (dat vind ik echt vies) en ook niet zo penetrant (boerderij en stal lucht) als geitenmelk. Best neutraal. Lekker romig. Fijn mondgevoel. Licht notig. Ik vind een mooie volle melk nog steeds lekkerder, maar deze havermelk is tot nu toe voor mij het eerste goed drinkbare alternatief.

Kortom een aanrader. En leuk voor de afwisseling. Het zou fijn zijn als de supermarkt deze ook in het assortiment gaat nemen.

Ps. Let op: Het grijze pak Oatly dat je bijvoorbeeld in de schappen van de AH aantreft is niet dezelfde! Die is niet op te schuimen. Er moet echt Barista Edition op staan.
Bijlagen
20170211_170126.jpg
20170211_161812.jpg
IMG-20170211-WA0003.jpeg
20170211_164946.jpg
Laatst gewijzigd door bvds op zo 12 feb 2017, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13137
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bobbee » zo 12 feb 2017, 11:14

Leuke tip, en grappig dat ze dat maken als alternatief voor melk. Overigens is havermelk heel makkelijk zelf te maken. Internet staat vol met recepten: blender, havermout, water en een kaaszak en eventueel een dadel of honing om te zoeten. Kun je zien wat er anders is in de barista versie? Ik denk minder water tov de havermout. Net als met amandelmelk uit de supermarkt, daar zitten welgeteld 2 amandelen in een pak verwerkt van een liter, de rest is water en een goedje die het dikker en romiger maakt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bvds » zo 12 feb 2017, 11:26

Ik ontbijt dagelijks met havermout met noten en fruit ;)

Zie foto voor samenstelling.
Bijlagen
20170212_112418.jpg
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13137
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bobbee » zo 12 feb 2017, 12:01

Kom het zo gauw niet achterhalen met de basic versie:
http://www.oatly.com/products/netherlands/haverdrank/

Ingrediënten
Haverbasis (water, haver 10%), koolzaadolie, calciumcarbonaat, calciumfosfaten, zout, vitaminen (D2, riboflavine en B12).

Maar ze geven het zelf al aan:
We waren genoodzaakt om wat zuurteregelaar toe te voegen om Haverdrank Barista Edition zich op de juiste manier te laten gedragen.

http://www.oatly.com/products/netherlan ... a-edition/
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bvds » zo 12 feb 2017, 12:15

Ik vind het een mooi product zonder onzinnige toevoegingen. Ze proberen een beetje hip te doen en why not. Alleen die opmerking over onverzadigd vet versus verzadigd vet en cholesterol is gewoon onzin.

Edit: Zie rest topic. Dit kan worden genuanceerd. De claim is verdedigbaar, maar komt op mij suggestief over.
Laatst gewijzigd door bvds op di 14 feb 2017, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13137
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bobbee » zo 12 feb 2017, 12:20

En dat ze de uitvinders zijn van de haverdrank.... ;)

Bedoel je dit?
* Haverdrank Barista Edition heeft een hoog percentage onverzadigd vet. Het vervangen van verzadigd vet in voeding door onverzadigd vet draagt bij aan het bewaren van normale cholesterolniveaus in het bloed.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13137
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor bobbee » zo 12 feb 2017, 13:18

Erg duur met 2,30 per liter! Waarom moet dat nou weer zoveel duurder zijn. Het is gewoon havermout met water. Ja lage oplage, maar voor een waardig vervanger van melk speelt ook de prijs een rol...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mutsje
Berichten: 680
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor mutsje » zo 12 feb 2017, 13:25

Als het massa productie wordt gaat de prijs ook omlaag. Ze hebben hogere kosten door een kleinere oplage. Ik hou het bij half volle melk voor de cappuccino's en latte macchiato's. Wist niet eens dat er havermoutmelk bestond. Je hebt het leuk beschreven!
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

HanR
Berichten: 1950
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor HanR » zo 12 feb 2017, 19:16

Hoe krijg je dat voor elkaar met halfvolle melk? Is bij mij kansloos.
Doe je iets anders dan bij volle melk in de verhouding lucht inblazen/stretchen?

mutsje
Berichten: 680
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Oatly havermelk Barista Edition

Berichtdoor mutsje » zo 12 feb 2017, 20:19

Hoe krijg je dat voor elkaar met halfvolle melk? Is bij mij kansloos.
Doe je iets anders dan bij volle melk in de verhouding lucht inblazen/stretchen?
Ik gebruik de lang houdbare melk van de lidl en kan hele lagen microfoam maken. Ik doe het nu met tuitje 1/2 cm boven melk en dan gewoon open zetten tot temp bereikt is op thermometer of je je hand er niet meer tegen kan houden. Maar ieder heeft zo zijn voorkeur als je het vraagt. De een zweert bij volle melk, de andere bij lang houdbare halve melk etc. En straks allemaal op de havermoutmelk :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron