Oops, I did it again...een Faema Lambro

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15046
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor fransg » vr 22 nov 2019, 17:34

De eerste espresso is inmiddels een feit...met een kersverse El Salvador (16 gram). Het resultaat was...verschrikkelijk.
Komt vast goed!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor gilleko B. » vr 22 nov 2019, 17:41

Klinkt ook lekker...beetje simpel?
ja vooral haar eigen composities boeien niet zo
Frans, ken je Kovacs?
Nee, dan ga ik eerder voor Hiyatus Kaiyote
https://www.youtube.com/watch?v=gcL-kWRt5Sk
Alleen de naam al kietelt mijn auditieve voelorganen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor Keyser » vr 22 nov 2019, 17:49

Een diepe buiging knap gedaan en bedankt voor het delen van dit project. Het was genieten.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor turboyeast » vr 22 nov 2019, 20:16

Bedankt voor de leuke reacties... ;)

@Frans, ik snap dat je die link maakt tussen Kovacs en Hiyatus Kaiyote. Lekkere muziek, maar ik ben persoonlijk niet zo'n jazz-liefhebber (het maakt niks los in me).
Als we in de categorie vrouwelijke zangers blijven, vind ik Georgi Kay's album "Where I go to disappear" (nummer Scary People) ook heel erg goed (en een mooie nieuwkomer). Misschien niet ieders cup of tea.... ;)
Fijne avond, TY
Laatst gewijzigd door turboyeast op vr 22 nov 2019, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor turboyeast » vr 22 nov 2019, 20:17

Een diepe buiging Afbeelding knap gedaan en bedankt voor het delen van dit project. Het was genieten.
Ik ben nog lang niet klaar...maarre, het poetswerk van de body is niet het meest interessante deel om te documenteren.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor Nelus » za 23 nov 2019, 14:03

Top dat je zo vlot al de boel draaiend hebt!

Op welke boilerdruk staat de presso afgesteld? Ik zit op 1,2. Net na het opwarmen van de boiler voordat hij afschakelt loopt de druk iets door tot 1,25. Afwijking manometer is niet bekend.

De espresso smaakt mooi rond, smooth, maar toch sterk. Op lagere boilerdruk kreeg ik enkel rinse smaken.
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor turboyeast » do 28 nov 2019, 09:37

Top dat je zo vlot al de boel draaiend hebt!
Op welke boilerdruk staat de presso afgesteld? Ik zit op 1,2. Net na het opwarmen van de boiler voordat hij afschakelt loopt de druk iets door tot 1,25. Afwijking manometer is niet bekend.
De espresso smaakt mooi rond, smooth, maar toch sterk. Op lagere boilerdruk kreeg ik enkel rinse smaken.
Ik heb de boilerdruk nu op 0.9-1.0 bar staan. Maarre, ik ben nog niet bezig met optimaliseren van de koffie. Daarvoor wil ik een naakte filterdrager hebben en ik moet nog wat kleine onderdelen monteren (vacuumbreaker). Daarna moet ik nog wat testen doen...belangrijk: controleren of de druk niet wegloopt als de groep op veerdruk is.

LS.,
Ik ben de diverse onderdelen machine aan het poetsen. Het leuke daarvan is dat de onderdelen er zichtbaar van opknappen. Het minder leuke is dat het erg veel tijd kost.... ;) Het is een beetje zoeken naar de juiste poetsmaterialen...
Sommige onderdelen zijn van aluminium met een opgedampt laagje (goudkleurig) metaal. Dit vraagt weer ander poetsmateriaal (staalwol), dan de messing verchroomde onderdelen (stevige poetslap). De meeste moeite heb ik met het kopjesrooster. Het vuil dat daarop zit, is heel moeilijk weg te krijgen. Hier heb ik een speciale 3M bristle disc voor besteld....ben benieuwd of dat gaat werken.

Het RVS heeft ook krasjes, maar ik maak me geen illusie dat ik die (zelf) eruit kan krijgen. Een finisher die ik wel overal voor gebruik is Autosol Stainless Steel Polish. Nu heb ik geen aandelen/belangen in Autosol, maar dit is echt heel erg goed spul (beter dan Commendant 4 in mijn beleving).

Nog wat foto's ter lering en vermaak!
Annotatie:
Foto 1: Kanalen die de groep voeden met water;
Foto 2: De boilerdruk gemeten aan de filterdrager (=preinfusiedruk = 0.9 bar);
Foto 3: Veerdruk (9 bar);
Foto 4: Erg mooie bakelieten handvat van de filterdrager (knapt erg mooi op met Autosol);
Foto 5: Schitterend origineel embleem van Faema;
Laatste foto: binnenzijde van de achterzijde van de machine met roetsporen (de machine heeft altijd op een brander gewerkt). Vraag van mijn vrouw: waarom moet ook de binnenkant gepoetst worden???? Mijn reactie: je poetst toch ook de onderkant van de WC-bril.....stilte...hahaha.

Cheers, TY

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor bobbee » do 28 nov 2019, 10:09

Mooiii!

Pre infusie druk is perfect op 0,9 bar. Zo pak ik hem nu ook altijd (0,9/1,1 bar) op de pavoni met de drukmeter op de groep. Zo verzadigd de puck lekker rustig om in te weken.

Benieuwd naar je shotjes binnenkort!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor turboyeast » do 28 nov 2019, 10:28

Mooiii!
Pre infusie druk is perfect op 0,9 bar. Zo pak ik hem nu ook altijd (0,9/1,1 bar) op de pavoni met de drukmeter op de groep. Zo verzadigd de puck lekker rustig om in te weken.
Benieuwd naar je shotjes binnenkort!
Ik doe zeker een update. Achter die foto's van die manometers zit nog een mooi "blooper"-verhaal....de manometer is dus gekoppeld aan de filterdrager door middel van een Festo persluchtslang. Deze persluchtlslang kan een druk van 10 bar hebben, dus het was sowieso al kielekiele...

Toch knalde de persluchtslang met als gevolg dat de groep een opdoffer kreeg door de opgespannen veer (gelukkig geen fatale opdoffer). Daarna kwam er geen water meer uit de kanalen van de groep. In al mijn wijsheid had ik al snel bedacht dat de opdoffer ervoor gezorgd had dat het kleine metalen kogeltje in de flowrestrictor in het keelgat van de groep was geschoten. Dat bleek inderdaad zo te zijn (en heb ik het afdichtrubber aangepast), maar de manier waarop ik daarachter wilde komen was niet zo "slim" (een understatement)....namelijk het losdraaien van de halve stift op de groep.

Kijk even op 0:50 s van dit filmpje....cat geeft een aardig beeld van mijn werkplaats op dat moment... :D


Cheers, TY
Laatst gewijzigd door turboyeast op vr 06 dec 2019, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor bobbee » do 28 nov 2019, 10:54

Oei!!! Geen brandwonden?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten