Oops, I did it again...een Faema Lambro

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor turboyeast » do 24 okt 2019, 19:23

LS.,
Terwijl mijn Gaggia Orione staat te wachten op een nieuwe eigenaar (hint, hint), kon ik het niet nalaten om toch een aardige Faema Lambro op de kop te tikken. Ik was al een tijdje op zoek naar deze machine, maar het lukte maar niet om voor een schappelijk bedrag een complete en originele machine te vinden. In de meeste gevallen ontbreekt er iets zoals het koppenrooster, het logo of iets anders. Net op het moment dat het het helemaal niet uitkomt (oeps), toch een retourtje Heidelberg gewaagd om een machine te bezichtigen in de categorie "schappelijke prijs, compleet en origineel".
Op een paar kleine tegenvallertjes na (een scheurtje in de alu helm), een leuke machientje en het schatje toch maar ingeladen. Heidelberg is overigens een dikke aanrader voor de weekendtoeristen...
Deze machine komt ergens uit de periode 1955-1960. Indertijd door Faema afgewerkt met de Zodiaco thermosyfon groep. Naar mijn smaak wat teveel (goedkoop giet-) aluminium, maar naar verluidt trekt deze groep toch erg goede espresso (we gaan het zien). De binnenkant van de machine is uitgerust met een relatief klein (3 liter) boilertje ook afgeklemd met de beruchte (giet-aluminium) ketelringen. Bijzonder aan deze machine is dat deze op gas draait, waarschijnlijk uit de tijd dat de electriciteitsnetten nog onvoldoende stabiel waren. Daarvoor is een aansluiting met een gaspressostaat en een gasbrandertje aangebracht. Ik laat het allemaal lekker zitten, maar de machine wordt natuurlijk naar electrisch omgezet. Ook grappig is het wobble-weight...een loden gewicht dat druk kan aflaten op het moment dat deze te hoog oploopt...(cheap tech...haha). Deze zal uiteraard ook vervangen worden door een modern stoomventiel.
Tenslotte dan nog iets over de naam "Lambro". Deze komt natuurlijk van de rivier de Lambro, die Milaan (de standplaats van Faema) passeert op haar weg naar de Brianza.
Ik ga mijn best doen om deze legendarische machine weer leven in de blazen, met daarbij respect voor haar oude onderdelen (zoveel mogelijk terugplaatsen).
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door turboyeast op vr 25 okt 2019, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor Marcje » do 24 okt 2019, 19:45

Mooi project hoor!
Een Lambro (project) moet er hier ook ooit nog eens komen
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor fransg » do 24 okt 2019, 21:15

Wat mooi, goeie vangst!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor bobbee » do 24 okt 2019, 21:51

Mooi!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor turboyeast » vr 25 okt 2019, 14:01

Goed,
Gisteravond maar eens de stoute (hand)schoenen aangetrokken en begonnen met de machine uit elkaar te halen. De verkoper was zo eerlijk door vooraf te noemen dat de leverstopper in de Zodiaco groep gebroken was. Toch confronterend die losse stukken in je handen te hebben...Nadeel van aluminium: het is breekbaar en gevoelig voor corrosie, maar het voordeel is dan weer dat het relatief makkelijk te gieten is en daardoor (naar verhouding) goedkoop en nog verkrijgbaar. Op dit moment is er reeds een doosje met inhoud uit Italie onderweg...

Het klusje waar ik het meest tegen op keek, was het openen van de boiler. Normaal doe ik dat met een oestermes, maar deze keer wilde dat gewoon niet lukken. Om tijd te sparen is grof geweld een optie, maar aangezien dit een (uit de hand gelopen) hobby is, heb ik eigenlijk tijd genoeg (in de avond). Ik heb dus voorzichtig de oude -en keiharde- pakking ingezaagd met een ijzerzaag en daarna de verroestte bouten doorgeslepen met een dunne 1 mm slijpschijf. In de boiler is de open HX mooi zichtbaar...Als ik me niet vergis heeft de Londinium ook zo'n open HX. Mooie bijkomstigheid is dat ik de aluminium ketelringen heb kunnen sparen...het gaat nog wel een helse klus worden om 24 verroestte bouteinden uit te boren. Daarna laat ik de aluminium ketelringen stralen en kunnen ze in principe weer gemonteerd worden. Genoeg te doen dus...(als je me in Nijmegen zoekt, gewoon afgaan op boorgeluid en gevloek).
Cheers, TY

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor bobbee » vr 25 okt 2019, 14:45

Ik blijf dit knap vinden, zonder twijfelen aan zo'n machine beginnen. Respect.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor fransg » vr 25 okt 2019, 15:30

Mooi werk, fijn om het te volgen!
In de boiler is de open HX mooi zichtbaar...Als ik me niet vergis heeft de Londinium ook zo'n open HX.
dat ligt iets anders.

Jouw HX:
01openhx37074378gg.jpg
De eerste versie van de Londinium had een gesloten HX die werd gevoed door een 'trombone' pijpje, onderuit de boiler (minst heet), via een omweg (afkoelen), dan diep in de HX. Dus geen opening in de boiler zelve. Destijds is er wel discussie geweest tussen preciezen en rekkelijken in de espressoreligie of dit dan strikt genomen een 'open' HX is of niet.
02-48londinium_MG_7532.jpg
Versies daarna hebben een HX die 'koud gevoed' wordt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor Pti » vr 25 okt 2019, 19:05

Boiler gevoed HX = boiler gevoed HX. De werking is indd iets anders het gedrag zou precies hetzelfde moeten zijn.

Mooi project TY en fijn dat je ons weer op de hoogte houdt :D

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor turboyeast » wo 30 okt 2019, 11:41

LS.,
Thanks voor de reacties...
Heb weer wat (baby)stapjes gemaakt. Beetje bezig geweest om de voetjes van de dame schoon te maken. Het kan niet zo zijn dat als ik straks de machine weer ga opbouwen, dat er vieze voetjes ondergaan... ;)
Wilde ze eerst laten glasparelen, maar inspannen op de kolomboormachine, grit 400 schuurpapier, grit 1500 schuurpapier, staalwol en polijstpasta kun je ook een heel eind komen.
De boilerflenzen heb ik ook schoon en het setje gaat binnenkort naar de glasparelstraler.
Heb toch besloten om de aluminium boilerringen maar te vervangen voor nieuwe. Het is een echt een enorm gedoe om die oude verroestte bouten uit de aluminium boilerringen te boren. Daarbij schrijf ik ook nog eens mijn Phantom borenset af, en die is meer waard dan nieuwe aluminium ringen...

Nog een lange weg te gaan.
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor turboyeast » wo 30 okt 2019, 16:22

Ls.,
Ik ben trouwens op zoek naar een poulie- of lagertrekker, zie onder. Wie heeft er nog eentje liggen en bereid om 'm even uit te lenen?
Cheers, TY
9200000028989152.jpg
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron