Oops, I did it again...een Faema Lambro

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor fransg » do 28 nov 2019, 14:40

Prachtige plaatjes en wat een spektakel ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor turboyeast » do 28 nov 2019, 15:47

Oei!!! Geen brandwonden?
Nee, niks aan het handje...(ik ben al kaal, dus daar kon niks meer misgaan).

LS.,
Het onderdeeltje dat ik nog nodig had, is vandaag binnen gekomen...het gaat om het T-stuk 1/4 waardoor ik de vacuumbreaker en de pressostaat op een boileropening kan monteren. Ik heb lang zitten dubben of ik het originele wobble-weight (de prehistorische overdruk regelaar) zou terugmonteren (in een onklaar gemaakte staat), maar dit heb ik om drie redenen toch niet gedaan. Op de eerste plaats wilde ik het veiligheidsventiel (stoomventiel) direct op de boiler hebben. Op de tweede plaats is voor het vacuumventiel een haakse montage het allerbeste. Tenslotte weegt zo'n wobble-weight bijna een kilo, en dit voegt alleen maar overtollige massa toe die opgewarmd moet worden.
Te zien valt dat ik me door Halloween heb laten inspireren (het waxine lichtje...)... ;)

Technisch is de machine nu klaar en draait als een tierelier. Verrassend genoeg is de machine na 15 minuten al op stoomdruk!!!
Rest het poetsen en tussendoor wat experimenteren met espresso's maken.
Wordt vervolgd...
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor turboyeast » za 30 nov 2019, 20:22

LS.,
Verder geen spannende updates. Nog steeds aan het poetsen...
Moet ernstig aan het Pareto-principe denken. In de huidige context: ik heb de machine voor 80% klaar en dit heeft me 20% van de totale restauratietijd gekost. Die laatste 20% kost me echter 80% van de totale restauratietijd... :evil:

Het lastigste onderdeel van de hele machine is eigenlijk het aluminium koppenrooster. Aluminium blijft een erg lastig materiaal...het gedraagt zich compleet anders dan messing of andere metalen. Op het aluminium koppenrooster zat een vastgebakken laag vuil. Erg lastig te verwijderen, dus daar heb ik speciaal schuurvlies voor moeten kopen. Je kunt het eigenlijk niet klassiek schuren, want ordinair schuurpapier loopt meteen vol. Eigenlijk had ik het koppenrooster moeten laten glasparelen, maar de straler durfde het niet aan ivm vervormen. Uiteindelijk is het handwerk en is de beste volgorde: 1) grof/hard schuurvlies, 2) schuurblokje grof, 3) schuurblokje fijn, 4) staalwol en tenslotte uitpoetsen met Commendant 4.

Ik kreeg dit weekend dat mooie boek Faema 1945-1910 binnen. Op een van de pagina's staat een Faema E66 (pag 252) waar precies hetzelfde koppenrooster te zien is...Dan realiseer je jezelf dat je bezig bent met een stuk geschiedenis en dat maakt alle inspanning goed...(en een paar blaren op mijn hand)...

Goed weekend!
Cheers, TY


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor Keyser » za 30 nov 2019, 20:50

Jeetje wat een werk joh. Gelukkig dat de machine de pijn voor die laatste 80% verzacht met 100% lekkere espresso. Daar maak je dan weer 20% winst op.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor gilleko B. » za 30 nov 2019, 21:51

Het is idd een boek dat leidt tot bijna zelfhypnose!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor Pti » za 30 nov 2019, 23:07

En blader anders gerust even terug naar p218-219 voor een extra duwtje in de rug ;)

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor turboyeast » zo 01 dec 2019, 12:53

En blader anders gerust even terug naar p218-219 voor een extra duwtje in de rug ;)
Jazeker, dat helpt enorm!

Van dat leuke Faema boek heb ik overigens al twee dingen geleerd.
1) Ik had al een heel sterk vermoeden dat mijn machine origineel blauwe panelen had. Dit wordt bevestigd op pag 218 van het boek. In de jaren zijn ze geschilderd in vintage bruin (laat ik het positief houden). Als je goed kijkt naar de beschadigde bruine lak, komt de originele blauwe kleur (in hamerslag) eronder uit. Te zijner tijd zal ik de panelen weer in deze kleur terugbrengen.

2) pag 23 (over Carlo Valente): "a year later, at 14, he went tot work in a a factory producing musical instruments. He liked to play the trombone and, even after an accident at work in which he cut three fingers off his right hand with a disk saw, he never gave up his beloved instrument, despite the difficulty in playing it".

Bovenstaande noopt je tot het zoeken van een foto van Valente op volwassen leeftijd om te zien of-ie echt 3 vingers mist. En ja hoor!
Zie onderstaande, we zien alleen nog maar de (intacte) duim en pink van Valente (aan de rechterkant)!
Cheers, TY

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor gilleko B. » zo 01 dec 2019, 15:59

Wat een heroïek

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor Marcje » zo 01 dec 2019, 16:38

Ik krijg dat boek op 5 Dec, heb ik begrepen ;-)
dus...

Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

Berichtdoor Nelus » zo 01 dec 2019, 21:55

Wat een werk he dat koppenrooster laten glimmen !

Maar het kan wel!
Bijlagen
18D9FCF8-0E25-4EC7-817F-0645A6C09A23.jpeg
Faema Lambro - Mazzer Major E


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron