Restauratie 1 groeps Faema E61

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6422
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor cremalover » di 28 jan 2020, 10:11

De tarieven wisselen behoorlijk van verchromer tot verchromer. Maar het aller belangrijkste is de voorbewerking. Als het materiaal niet spiegelglad is voordat je het laat verchromen dan is het eindresultaat altijd teleurstellend.

Deze vraag kun je denk ik dan ook veel beter bij een paar metaal finishing bedrijven neerleggen, in plaats van bij een paar koffieliefhebbers...
Ik heb wel eens wat voor mijn Harley in Reuver laten verchromen.Alu luchtfilter met wat diepe krassen ,Covertje hier en een covertje daar. :mrgreen:
Op de goeie manier.Dus met koper.Was destijds zeer betaalbaar.Weet niet of die er nog zit trouwens.
Later ook weerbij hem weer laten ontchromen. Ik had al snel een bloedhekel aan chroom.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6422
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor cremalover » di 28 jan 2020, 10:16

Niet te plannen zeggen ze, natuurlijk wel. Of gaat iedereen hier op het forum ook een huis laten bouwen waarbij de aannemer een vrijbrief krijgt, uhh doe maar, we zien wel wat het kost.

Probeer gewoon een beetje een beeld te krijgen of het nu 500 of 2000 euro kost, ik heb echt geen idee.
Zie het als een 70er jaren amerikaanse auto of motor.Hoop scheef plaatwerk om inferieure techniek die over de datum is.
Maar als er gekken zijn die het willen hebben gaat de prijs de hoogte in.
En zul je een beetje moeten bloeden :mrgreen:
Rationeel is zo iets niet te verkopen.Het moet je raken.
Van dit geluid werd ik 30 jaar geleden emotioneel en toen heb ik zo'n berg oud ijzer gekocht.


Nu weet ik niet zoveel van een Faema maar is het enige dat verchroomd moet worden niet de groep?
De rest is zo te zien RVS en dat kun je met wat elbowgrease zelf heel mooi laten blinken.
En dan heb ik het nog niet over de mogelijkheid om de machine technisch perfect te maken en het uiterlijk in vintage staat te laten.Dus met de gebruikssporen die het ding in 50 jaar heeft opgelopen.Die kun je ook koesteren.
Ik zelf hou helemaal niet van dingen te restaureren alsof ze zo uit de showroom komen. Je haalt dan het hele karakter van het ding weg. En dat is nu juist de meerwaarde er van.
Laatst gewijzigd door cremalover op di 28 jan 2020, 11:27, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor fransg » di 28 jan 2020, 10:23

Klinkt als een funky drumsolo
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor turboyeast » di 28 jan 2020, 11:35

Nu weet ik niet zoveel van een Faema maar is het enige dat verchroomd moet worden niet de groep?
De omkasting is messing verchroomd. Datzelfde geldt ook voor de driptray etc.

En dan heb ik het nog niet over de mogelijkheid om de machine technisch perfect te maken en het uiterlijk in vintage staat te laten.Dus met de gebruikssporen die het ding in 50 jaar heeft opgelopen.Die kun je ook koesteren.
Zo heb ik het gedaan met mijn Lambro. Grappig genoeg benoemde de visite van onlangs dat ruige en gebutste uiterlijk als bijzonder karaktervol.

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6422
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor cremalover » di 28 jan 2020, 14:18

Nu weet ik niet zoveel van een Faema maar is het enige dat verchroomd moet worden niet de groep?
De omkasting is messing verchroomd. Datzelfde geldt ook voor de driptray etc.



Dat klinkt duur. :(

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » di 28 jan 2020, 16:56

Reuver, dat is letterlijk om de hoek! Bedankt voor de tip ik zal daar eens langsgaan als ik alles heb ontmanteld.

Dat gezegd hebbende, het lijkt erop dat ik mijn machine gevonden heb. Nog even met de beste italiaanse meneer afstemmen hoe hij vervoerd gaat worden. Ik wilde heb zelf gaan halen in eerste instantie, maar gezien de transportkosten die hij heeft opgevraagd is het interessanter om hem te laten bezorgen.

Wordt vervolgd....

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6422
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor cremalover » di 28 jan 2020, 17:05

Reuver, dat is letterlijk om de hoek! Bedankt voor de tip ik zal daar eens langsgaan als ik alles heb ontmanteld.

Dat gezegd hebbende, het lijkt erop dat ik mijn machine gevonden heb. Nog even met de beste italiaanse meneer afstemmen hoe hij vervoerd gaat worden. Ik wilde heb zelf gaan halen in eerste instantie, maar gezien de transportkosten die hij heeft opgevraagd is het interessanter om hem te laten bezorgen.

Wordt vervolgd....
Metamorfose heette het daar geloof ik.wel al wat jaartjes geleden.weet niet of ze er nog zitten.

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » di 28 jan 2020, 17:35

Ik had ze al gevonden, en ja ze zitten er nog.

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » wo 05 feb 2020, 15:05

Hij is binnen! vanochtend kwam er een vrachtwagen voorrijden met een pallet met een mooie enkelgroeps e61 erin. Bouwjaar 1966, RVS ketel met enkele flens, originele pressostaat, voor zover ik kan zien originele koppenrand die wel iets vervormd is, gasbrander, rigenerazione leiding en kopjeswarmer incl druppelbakje. Ben inmiddels weer op mijn werk maar volgens mij ook nog de orignele bakkelieten draaiknoppen en portafilter dragers.

Even 2 snelle foto's:
Afbeelding
Afbeelding

happy :D :D :D

Edit: Orignele watervulhendel is er ook nog bij, maar die was er voor transport af gehaald.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor fransg » wo 05 feb 2020, 15:58

Fraai!!
Schermafbeelding 2020-02-05 om 15.58.08.png
Schermafbeelding 2020-02-05 om 15.58.18.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten