Bezzera Mini Bar

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
B. Bruteris
Berichten: 17
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 09:16
Locatie: De Goorn

Bezzera Mini Bar

Berichtdoor B. Bruteris » wo 16 sep 2020, 22:33

Hallo allemaal,

Mijn naam is Bart en ben sinds kort in t bezit van een Bezzera Mini Bar. Een heel nieuw project voor mij en de aanleiding was eigenlijk dat we onze Quickmill 810 een beetje zat waren (voornamelijk ik).
Een goede collega vertelde me dat hij ooit een Rancilio L6 helemaal opnieuw tot leven heeft gewekt en vandaag de dag daar een hele nette espresso en cappuccino mee maakt.
Deels geïnspireerd door zijn verhaal en enthousiasme ben ik ook op zoek gegaan. Vaste water aansluiting, single boiler en HX, rotatiepomp waren termen die ik niet kende en dat staat al helemaal haaks op de kleine Quickmill.
Ik deins niet terug voor wat sleutel werk en de dingen zelf uitvinden en doorgronden zijn wel op me lijf geschreven. Ben dus meteen in het diepe gesprongen met deze Bezzera Mini bar. Overigens wel na een zeer goed telefoontje met Peter van Kafko. Hij vertelde een beetje wat de valkuilen kunnen zijn en waar ik zoal op moet letten. Met de geruststelling dat ik een goede backup heb indien ik er echt niet meer uitkom in het diepe gesprongen de Bezzera Minibar gekocht.

Meteen voor de de duidelijkheid de machine was al een (knutsel)project van de voorgaande eigenaar. Er mankeert technisch hier en daar wat aan, zullen zaken preventief vervangen moeten worden en cosmetisch moet er nogal wat gebeuren.
Allemaal zaken die ik in mijn eigen overweging heb meegenomen. Het lijkt me echt te gek om deze oude rakker weer tot leven te wekken en dagelijks te kunnen gebruiken. Tuurlijk had ik voor de veilige weg kunnen kiezen en een moderne machine kunnen kopen. Ik ben de andere weg ingeslagen en hoop dat er hier ook wat mensen zijn die dit kunnen waarderen en hopelijk mij kunnen ondersteunen als ik hobbels tegenkom tijdens de restauratie.

Wat specs:
Bezzera Mini Bar
Bouwjaar: vermoedelijk 1986
2 Liter boiler
Heat exchanger
Vaste water aansluiting
Rotatie pomp
Stoom- en waterkraan
Handmatig vullen boiler en kijkglas voor boilerniveau.

Naast de Minibar heb ik bij dezelfde verkoper ook een Bezzera BB95 bonenmaler uit 1996 meegekregen bij de koop.
Ook een leuk ding en aangezien ik helemaal geen maler heb gaat deze als eerste onder het mes om deze weer op en running te krijgen.

Bijgaand wat eerste foto's. Binnenkort meer als ik wat stappen verder ben.

Groeten, Bart
$_86.jpeg
$_86 (5).jpeg
$_86 (6).jpeg
$_86 (1).jpeg

Gebruikersavatar
Daniël
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 okt 2019, 10:05

Re: Bezzera Mini Bar

Berichtdoor Daniël » zo 20 sep 2020, 11:04

Wat een leuk apparaat.
Ik ben benieuwd hoe die het doet als je hem hebt opgeknapt

B. Bruteris
Berichten: 17
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 09:16
Locatie: De Goorn

Re: Bezzera Mini Bar

Berichtdoor B. Bruteris » wo 23 sep 2020, 22:21

Wat een leuk apparaat.
Ik ben benieuwd hoe die het doet als je hem hebt opgeknapt
Dank je, vind hem ook wel tof. Nog wel flink wat werk...

Inmiddels is hij volledig gedemonteerd.
De pomp moet sowieso vervangen worden, deze staat vast.
Verder ligt de boiler op de operatie tafel bij Kafko. Even afwachten of de HX en t verwarmingselement er nog uitkomen zonder dat hij sneuvelt. Nog even afwachten...
DSC_0782.jpg
DSC_0781.jpg

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Bezzera Mini Bar

Berichtdoor ArjanV » do 24 sep 2020, 08:18

Mooi project!
Veel succes met de restauratie, als er weer een lekkere espresso uit komt weet je waar je alle moeite voor hebt gedaan. ;)
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

B. Bruteris
Berichten: 17
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 09:16
Locatie: De Goorn

Re: Bezzera Mini Bar

Berichtdoor B. Bruteris » zo 04 okt 2020, 18:48

Mooi project!
Veel succes met de restauratie, als er weer een lekkere espresso uit komt weet je waar je alle moeite voor hebt gedaan. ;)
Dank je Arjan! Is voor mij mijn eerste serieuze espresso machine dus heb nog een flinke leerweg te gaan als hij straks up and running is....

Verdere update:
- Boiler weer terug van Kafko. De HX zat muurvast maar het is hem gelukt om deze eruit te krijgen. Keurig met de nieuwe delen weer terug gekregen.
Oud vs nieuw:
DSC_0784.jpg
De boiler en de leidingen nog even in bad:
DSC_0785.jpg
Knapt aardig op:
DSC_0786.jpg

- De kranen voor water en stoom zijn nog goed echter hebben ze een M12x0,75 aansluiting waar dus geen enkele watertap of stoompijp voor te krijgen is. Nu zijn de watertap en stoompijp echt aan vervanging toe. Kranen zullen ook vervangen moeten worden dus...

- Binnenkort starten met t opschuren en spuiten van het frame. Daarna een nieuwe kabelboom maken en testen van de elektromotor (de condensator was gesneuveld) dus die eerst vernieuwen.

B. Bruteris
Berichten: 17
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 09:16
Locatie: De Goorn

Re: Bezzera Mini Bar

Berichtdoor B. Bruteris » za 24 okt 2020, 18:13

Update;

De elektromotor doet het goed en voorzien van een nieuwe condensator:
DSC_0800.jpg
DSC_0799.jpg
Het frame en de behuizing terug van de poedercoater, ben zeer content met het resultaat!
DSC_0826~2.jpg
DSC_0825~2.jpg


Hierna langzaam aan een begin maken met opbouwen maar eerst nog wat onderdelen bestellen...

Wordt vervolgd..

krizzziz
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 15:05

Re: Bezzera Mini Bar

Berichtdoor krizzziz » zo 25 okt 2020, 08:45

Ducati powerrrrrr! Nice frame!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Bezzera Mini Bar

Berichtdoor turboyeast » zo 25 okt 2020, 19:52

Mooi project! Ik ben benieuwd hoe het deze bejaarde dame zal vergaan.
Cheers TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bezzera Mini Bar

Berichtdoor HanR » zo 25 okt 2020, 21:10

Pas op met die Campini pressostaat.
Er staat 230V op de schroefjes.
Wist ik niet. Nu wel.....
VDE schroevendraaier gebruiken dus!

B. Bruteris
Berichten: 17
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 09:16
Locatie: De Goorn

Re: Bezzera Mini Bar

Berichtdoor B. Bruteris » ma 26 okt 2020, 19:22

Pas op met die Campini pressostaat.
Er staat 230V op de schroefjes.
Wist ik niet. Nu wel.....
VDE schroevendraaier gebruiken dus!
Goede tip HanR, zal erom denken als t zover is.
Heb een fijne Wiha schroevendraaierset dus dat komt sowieso goed.


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron